سه میلیون 500 هزار تن محصولات کشاورزی در کردستان تولید شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: امسال سه میلیون و 500 هزار تن انواع محصولات کشاورزی به ارزش 70 هزار میلیارد تومان در کردستان تولید شده است.

به گزارش خبرنگار کرد پرس، پیمان اسکندری روز پنجشنبه در نخستین جشنواره منطقه ای گردو بانه در روستای شوی با اشاره به افزایش تولید محصولات کشاورزی در کردستان اظهار داشت: تزریق 70 هزار میلیارد تومان به اقتصاد کردستان کلیه حوزه های دیگر اقتصادی از جمله خدمات، صنعت و مسکن را فعال و پویا می کند که این میزان از تولید ناشی از بارندگی های خوب و همت کشاورزان است

وی ادامه داد: کشاورزان و دامداران کردستان با توجه به تمام بی مهری ها و کم لطفی ها سفره مردم را خالی نگذاشتند و با همت و تلاش مضاعف تولید را به بیشترین میزان خود رساندند.

اسکندری اظهار داشت: امسال یک میلیون و 300 هزار تن گندم تولید شده که در طول تاریخ کردستان بی سابقه بوده که از این میزان تولید یک میلیون و 150 تن خریداری شده و مابقی به صورت بذر و خود مصرفی نگهداری شده است.

وی اضافه کرد: امسال 500 هزار تن انواع محصولات باغی در 52 هزار هکتار باغات کردستان تولید شده با وجود مشکلات زیادی تولید در کردستان از افزایش خوبی برخوردار شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: یک جلسه هم اندیشی و هم فکری در خصوص محصولات باغبانی بویژه گردو با استان همجوار برگزار شده و از گردوکاران نمونه دعوت شده و یک دوره اموزشی نیز برگزار شده است.

وی با بیان اینکه در سال 1393 در بانه تنها 450 هکتار باغ گردو وجود داشته افزود: اکنون یک هزار و 500 هکتار باغ گردو در بانه وجود دارد که به دلیل فعالیت ترویجی و اموزشی پیوندکاران حرفه ای این شهرستان برای اموزش و پیوند درختان به شهرستان ها و استان های همجوار دعوت می شوند.

اسکندری گفت: در باغات کردستان با توجه به برگزاری دوره های آموزشی و ترویجی محصولات بسیار با کیفیت تولید می شود و تولید نیز اقتصادی شده و بسیاری از کشاورزان به حوزه باغداری روی آوردند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری افزود: طبق بیانات مقام معظم رهبری رشد تولید در استان اتفاق افتاده و دانش بنیان کردن کشاورزی همین موضوع است که باغات گردو در سنوات قبل دچار سرما زدگی می شد که اکنون بسیاری از باغات با انجام سرشاخه کاری و پیوند به ارقام مقاوم تبدیل شدند و تولید محصول 2 برابر افزایش یافته است.

وی  با بیان اینکه در حوزه باغداری و دامداری در بانه ظرفیت های بسیار خوبی وجود دارد، اظهار داشت: در شهرستان بانه سالانه بیش از 700 میلی متر بارندگی وجود دارد و برای بهره وری بیشتر برنامه ریزی های انجام شده که در سال های آینده در زمینه کشاورزی تحولاتی مهم ایجاد خواهد شد.

وی گفت: دبیرخانه دائمی جشنواره گردو در بانه دایر می شود و هر سال در مهر ماه این جشنواره در بانه برگزار می شود

کد خبر 2761633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha