گزینه های کردهای سوریه در برابر حملات ترکیه

سرویس جهان- برخی کارشناسان معتقدند نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها گزینه های محدودی در برابر حملات ترکیه در اختیار دارند.

به گزارش کردپرس، ترکیه از هفته گذشته و به اتهام دست داشتن نیروهای کرد سوریه در انفجار هفته گذشته آنکارا، دور تازه ای از حملات هوایی علیه کردهای سوریه را آغاز کرده است که جان باختن دهها تن را به دنبال داشته است. با این حال سرنگون شدن یک پهپاد نظامی ترکیه توسط جنگنده های آمریکا تحولی تازه در این زمینه محسوب می شود.

برخی کارشناسان مسائل سوریه با توجه به این که نیروهای دموکراتیک سوریه فاقد تجهیزات پیشرفته نظامی پیشرفته هستند، توانایی آنها در پاسخ دادن به حملات ترکیه را محدود می دانند.

فرید سعدون، کارشناس کرد مسائل ترکیه در این باره به نشریه عنب بلدی گفته است به دلیل عدم توازن توان نظامی میان کردها و آنکارا، کردهای سوریه عملا امکان پاسخ نظامی مناسب به حملات ترکیه را ندارند. کردها تنها گزینه سیاسی برای ممانعت از حملات ترکیه را دارند اما به دلیل عدم موفقیت روسیه در این خصوص، این گزینه نیز رنگ باخته و عملا در حال حاضر در دسترس نیست.

این کارشناس کرد به امکان استفاده کردها از توان نظامی دولت مرکزی سوریه برای مقابله با حملات ترکیه نیز اشاره کرد اما با توجه به این که مقابله نظامی نیروهای دولت سوریه با حملات ترکیه ممکن است بر سر مذاکرات احتمالی میان دمشق و آنکارا تاثیر بگذارد، احتمال مورد استفاده قرار گرفتن این گزینه در زمان کنونی را بعید دانست.

هشام گونای، تحلیلگر مسائل سیاسی نیز ضمن تردید در مورد امکان مقابله کردهای سوریه با حملات ترکیه، از تمایل شدید ترکیه برای آغاز عملیات جدید زمینی در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه خبر داد.

او درباره امکان محافظت آمریکا از نیروهای کرد سوریه، با توجه به سرنگون کردن پهپاد نظامی ترکیه گفت: این مسئله تنها یک هشدار از طرف آمریکا به ترکیه برای انجام ندادن عملیات نظامی زمینی جدید است. او افزود: این اقدام آمریکا نشانه تغییر رفتار این کشور نسبت به ترکیه نیست و احتمالا با ادامه حملات هوایی ترکیه به کردهای سوریه مشکلی ندارد بلکه تنها مخالف عملیات زمینی علیه کردهاست.

کد خبر 2761808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha