کمتر از ۲ درصد جمعیت بانه عضو کتابخانه های عمومی هستند

سرویس کردستان- سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی کردستان گفت: تعداد اعضای فعال کتابخانه های عمومی شهرستان بانه تقربیا سه هزار نفر است که با توجه به جمعیت ۱۶۵ هزار نفری این شهرستان کمتر از ۲ درصد جمعیت عضو کتابخانه های عمومی هستند.

به گزارش خبرنگار کردپرس معصومه حسنی خونساری روز سه شنبه در دومین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان بانه، جلسات کتابخانه های عمومی اتاق فکر ادارات برای بررسی مسائل و مشکلات عنوان کرد، اظهار داشت: جلسات انجمن کتابخانه های عمومی بایستی هر ۲ ماه یک بار به صورت مستمر برگزار شود که تشکیل جلسات انجمن اتاق فکری برای پیشبرد فعالیت های فرهنگی و کتاب و کتابخوانی، افزایش سواد اطلاعاتی جامعه و یادگیری مادام العمر است.

وی با اشاره به جمعیت ۱۶۵ هزار نفری شهرستان بانه افزود:در کتابخانه های عمومی بانه ۶۶ هزار نسخه کتاب وجود دارد و به ازای هر ۲ نفر کمتر از یک جلد کتاب وجود دارد که این تعداد بسیار کم است.

حسنی خونساری گفت: طبق چشم انداز ۱۴۰۴ باید به ازای هر نفر چهار جلد کتاب در کتابخانه ها وجود داشته باشد که با این چشم انداز فاصله زیادی داریم

وی اضافه کرد: تعداد اعضای فعال کتابخانه های بانه تقریبا سه هزار نفر است که با برنامه ریزهای که انجام می شود و فعالیت های فرهنگی اعضای فعال کتابخانه ها افزایش می یابد.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی کردستان با اشاره به اختصاص یک میلیارد تومان اعتبار در شورای برنامه ریزی شهرستان اظهار داشت: ساختمان کتابخانه های عمومی بانه قدیمی و فرسوده هستند اعتباری که در کمیته برنامه ریزی شهرستان در نظر گرفته شده کفاف حل مشکلات را نمی دهد.

وی ادامه داد: تجهیزات کتابخانه نیز بسیار کم و قدیمی هستند که باید با این اعتباری که به کتابخانه اختصاص داده شده تجهیزات کتابخانه ها نوسازی شود.

حسنی خونساری با اشاره به کمبود منابع کتابخانه های عمومی بانه  گفت: با پیگیری انجام شده با کتابخانه ملی ۵۰۰ جلد به کتابخانه های عمومی بانه و کانی سور اضافه می شود.

شهرداری ها باید تا پایان سال بدهی خود را به کتابخانه ها پرداخت کنند.

رییس کتابخانه های عمومی شهرستان بانه نیز در ادامه با اشاره به تصویب یک میلیارد تومان اعتبار در کمیته برنامه ریزی شهرستان گفت: باید شهرداری های شهرستان تا پایان سال بدهی های نیم درصدی خود را به کتابخانه ها عمومی پرداخت کنند.

علیحیدر آقایی افزود: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت هفته دفاع مقدس ۵۰۰ جلد کتاب به کتابخانه های عمومی شهرستان بانه اهدا کرد که بین کتابخانه ها توزیع شد و رف خوانی در کتابخانه های بانه انجام شد.

وی اظهار داشت: برای یکی از مفاخر و چهره شاخص شهرستان بانه فعال در حوزه کتاب و کتابخوانی بزرگداشتی برگزار می شود که به همین منظور پنج نفر به استان معرفی شده که استان یک نفر به ما معرفی می شود.

آقایی افزود:۴۸ درصد از مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار تملک دارای به کتابخانه اختصاص یافت که با این اعتبار تعمیرات کتابخانه نبی اکرم انجام شد.

وی با اشاره به پرداخت نیم درصد شهرداری بانه گفت: شهرداری کانی سور تاکنونی هیچ مبلغی پرداخت نکرده شهرداری بوئین ۵ میلیون تومان، آرمرده ۲ میلیون تومان و شهرداری بانه ۳۰ میلیون تومان تاکنون پرداخت کرده است.

وی گفت: کتابخانه های شهرستان بخش کودک نیز دارد که برای این بخش اسباب بازی خریداری شده و در اختیار کودکان قرار می گیرد.

در شهرستان بانه پنج کتابخانه نهادی شهری و یک کتابخانه مشارکتی وجود دارد و زیر بنای کتابخانه های یک هزار و ۹۳۹ متر مربع است و ۶۶ هزار ۹۸۹ جلد کتاب در کتابخانه های بانه وجود دارد.

حق عضویت اعضای کتابخانه های شهرهای آرمرده، کانی سور و بوئین رایگان است و حق عضویت در بانه ۱۵ هزار تومان است.

کد خبر 2761812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha