ابعاد گسترده نبرد پ.ک.ک-ترکیه

سرویس جهان- بر اساس گزارش رویترز، از اروپا گرفته تا آمریکا در نبرد ترکیه علیه پ.ک.ک که دود آن بیشتر به چشم غیرنظامیان می رود، دخالت ندارند و مقامات عراقی و کرد نیز از ناتوانی برای متوقف کردن حملات ترکیه علیه پ.ک.ک در خاک عراق می گویند.

به گزارش کردپرس، خبرگزاری رویترز گزارش مفصلی درباره ابعاد و جوانب گسترده  نبرد میان حزب کارگران کردستان ترکیه یا پ.ک.ک و دولت ترکیه تهیه کرده است. این جنگ که تاکنون بیش از 40000 کشته برجای گذاشته، هیچ چشم اندازی برای متوقف شدن آن وجود ندارد بلکه هر روز حوزه جغرافیایی آن گسترده تر می شود.

بر اساس این گزارش، شرکت های الکترونیکی، از آلمان گرفته تا کانادا در تامین قطعات پهپادهای مرگبار ترکیه که در خاک اقلیم کردستان، جولان می دهند دست دارند و استفاده از این تجهیزات هوشمند و مرگبار هر روز بیشتر می شود.

رویترز با استفاده از دادگاه های سه موسسه غربی به نام های موسسه جمع آوری داده های جنگ، گروه بین المللی بحران و تیم های صلحبان آمریکا، به ارزیابی و تحلیل حملات هوایی ترکیه به شمال عراق و سوریه پرداخته است.

ترکیه از سال 2017 استفاده از پهپاد علیه کردها در عراق و سوریه را سرعت داد و در سال 2022 بیش از 2000 عملیات هوایی علیه کردها انجام داده که نسبت به سال قبل از آن 53 درصد افزایش داشته است.

یکی از قربانیان اصلی حملات هوایی ترکیه منابع، زیرساختها و غیرنظامیان بوده است. بر اساس برآورد رویترز، در پنج سال گذشته 8 بیمارستان و مرکز درمانی در مناطق کردنشین عراق و سوریه هدف حملات هوایی ترکیه قرار گرفته است. همچنین 800 روستای کردنشین عراق در طی سالهای گذشته به دلیل شدت عملیات هوایی ترکیه خالی از سکنه شده است.

مقامات ترکیه به رویترز گفته اند حمله به غیرنظامیان در حملات هوایی ترکیه کذب است زیرا این کشور به هیچ وجه مراکز غیرنظامی را؛ چه در عراق و چه در سوریه هدف قرار نمی دهد. چهار کارشناس حقوقی به رویترز گفته اند حملات ترکیه به مراکز درمانی نقض جدی حقوق بشر و قوانین بین المللی محسوب می شود. دو موسسه آلمانی و انگلیسی  که به عنوان شاهد در نهادهای ناظر در سازمان ملل حضور پیدا کرده اند درباره آسیب دیدن غیرنظامیان بر اثر حملات هوایی ترکیه؛ هم در عراق و هم در سوریه شهادت داده اند.

بر اساس تحلیل رویترز، ترکیه از سال 2018 تا ماه گذشته جمعا بیش از 6000 حمله هوایی، اعم از پهپادی یا جنگنده در مناطق کردنشین عراق و سوریه انجام داده است. با احتساب حملات 2016 تا 2018 تعداد حملات ترکیه به مناطق کردنشین عراق و سوریه در 8 سال گذشته به بیش از 6500 مورد می رسد.

ترکیه در سالهای اخیر با تشدید حملات هوایی بیش از 240 نقطه را هدف قرار داده و صدها روستا را تخریب و خالی از سکنه کرده است. بر اساس گزارش رویترز، این حملات هزاران کشته بر جای گذاشته است. یک مقام نظامی آمریکا در واکنش به این حملات به رویترز گفته است آمریکا نگرانی ترکیه درباره پ.ک.ک را درک می کند اما آنکارا باید خطر هدف قرار گرفتن غیرنظامیان را مد نظر داشته باشد و این حملات را به آمریکا و دیگر همپیمانان هماهنگ کند.

ویم زویننبرگ، کارشناس پهپاد در موسسه هلندی پاکس به رویترز گفته اند حملات پهپادی ترکیه، با توجه به استفاده از تکنولوژی های دقیق و بروز، به مراکز درمانی به صورت سهوی انجام نشده است.

رویترز همچنین ادعا کرده است که ترکیه بیش از 80 پایگاه و پست ایست و بازرسی در اقلیم کردستان عراق ایجاد کرده است که 50 پایگاه آن در دو سال گذشته بر پا شده است.

رویترز درباره آمار تلفات نیروهای شبه نظامی و غیرنظامیان کرد در عراق و سوریه بر اثر حملات ترکیه گفته است از سال 2016 تاکنون 500 غیرنظامی و 2600 تن از نیروهای پ.ک.ک و نیروهای کرد سوریه بر اثر این حملات جان خود را از دست داده اند. البته باید گفت که این آمار فقط مربوط به حملات هوایی ترکیه توسط جنگنده ها و پهپادهای این کشور در مناطق کردنشین عراق و سوریه است. تعداد تلفات نیروهای ترکیه در مناطق کردنشین عراق از سال 2015 تاکنون 177 تن گزارش شده است.

سکوت مطلق غرب

رویترز درباره علت عدم واکنش غرب، بویژه اعضای ناتو- از اروپا گرفته تا آمریکا- به حملات گسترده ترکیه به کردها در عراق و سوریه، نوشت: دیپلماتهای غربی می گویند به دلایلی غرب و ناتو نسبت به انتقاد از ترکیه محتاطانه عمل می کنند. غرب آگاه است که ترکیه چگونه پیوستن سوئد به ناتو را به تعلیق انداخته است. همچنین اتحادیه اروپا از فراهم کردن زمینه هجوم میلیونها مهاجر به اروپا توسط ترکیه نگران است.

این خبرگزاری همچنین از ناتوانی اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی عراق در به چالش کشیدن حملات ترکیه در عراق خبر داده است. مقامات امنیتی عراق به رویترز گفته اند ترکیه هیچ وقت حملات خود به مناطق کردنشین عراق را با دولت مرکزی هماهنگ نکرده است. از طرفی عراقیها هیچ کنترل و یا نفوذی روی پ.ک.ک برای ایجاد مانع بر سر جنگ تحمیل شده ندارند.

قباد طالبانی، از مقامات ارشد حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق و عضو ارشد دولت اقلیم کردستان به رویترز گفته است «واقعیت این است که هیچ کاری نمی توانیم برای مقابله با آن انجام دهیم.»

بر اساس این گزارش، دولت های غربی که در مقابل حملات هوایی ترکیه به کردها سکوت اختیار می کنند، در واقع خود تامین کننده قطعات برای پهپادهایی هستند که برای شهروندان غیرنظامی کرد در عراق و سوریه مرگ را به ارمغان می برند. رویترز ادعا کرده است که حداقل سه شرکت الکترونیکی آلمانی، انگلیسی و کانادایی در تامین قطعات حساس پهپادهای ساخت ترکیه، بویژه قطعات ردیابی و مکان یابی دست دارند و نیاز ترکیه به این قطعات حساس را تامین می کنند.

کد خبر 2761827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha