پنجمین جشنواره سراسری هه لپه رکی بانه اواخر آبان ماه برگزار می شود

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بانه گفت: با هماهنگی های انجام شده پنجمین جشنواره هه لپه رکی بانه اواخر آبان ماه برگزار می شود.

محمد احمدی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار کردپرس اظهار داشت: جشنواره هه لپه رکی در سال های قبل در ایام تعطیلات نوروز برگزار می شد اما با توجه به خواست علاقمندان این جشنواره امسال در آبان ماه برگزار می شود.

وی با اشاره به هماهنگی های انجام شده برای برگزاری ان جشنواره ادامه داد: مسئول کمیته ها مشخص و حکم کمیته های جشنواره هه لپه رکی به آنها تحویل داده شده و شورا اسلامی و شهرداری بانه بخشی از هزینه را پرداخت می کنند.

احمدی گفت: با برآوردهای انجام شده هزینه برگزاری این جشنواره ۵۵۰ میلیون تومان است  که از محل اعتبارات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورا اسلامی و شهرداری و منابع دیگر تامین می شود و اسکان مهمان نیز در هتل شار و مهمان سرا و خوابگاه اداره ورزش و جوانان انجام می شود.

وی با بیان اینکه برای این جشنواره ۶ کمیته تعیین شده اظهار داشت: کمیته علمی و داروی سید احمد توکلی، کمیته اسکان و تشریفات رامین محمدی پور، کمیته امور مالی هوشیار صالحی، کمیته هنری اشکان عبدالهی،کمیته چاپ و تبلیغات و کمیته روابط عمومی انور نصیری انتخاب شدند.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بانه ادامه داد: گروه های هه لپه رکی که سرپرست آنها مسئول کمیته ها هستند نمی توانند گروه در جشنواره شرکت کنند.

وی گفت: مسئول دبیر خانه آرام توکلی، دبیر اجرای جشنواره امید زارعی و دبیر جشنواره نیز به عهده رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

احمدی افزود: فراخوان جشنواره آماده شده اما تاکنون فراخوان اعلام نشده و سایت جشنواره نیز آماده و به زودی بروزرسانی می شود.

وی اظهار داشت: در این جشنواره ۱۲ اثر به مرحله نهایی راه می یابد و به آثار راه یافته به مرحله نهایی جایزه بخش لباس، بخش گاوانی، بخش کودک، بخش چوپی کش، بخش موسیقی، جایزه ویژه داوران و جایزه بخش رای مردم نیز به راه یافتگان بخش پایانی جشنواره اهدا می شود.

دبیر پنجمین جشنواره سراسری هه لپه رکی بانه افزود: دبیرخانه جشنواره نیز دایر شده و فعالیت دبیرخانه نیز آغاز شده و با توجه به دیداری که با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتم مقدمات دائمی شدن دبیرخانه جشنواره هه لپه رکی فراهم شده است.

وی گفت: در صورت مساعد بودن هوا کرنوال خیابانی در زمان جشنواره برگزار می شود مسابقه عکاسی و نمایشگاه غذاهای محلی از برنامه های حاشیه ای این جشنواره است.

احمدی با بیان اینکه گروه های ماهر هه لپه رکی یکی از ظرفیت های مهم برای برگزاری این جشنواره است اظهار داشت: در شهرستان بانه ۹ گروه هه لپه رکی مجوز فعالیت دارند که به طور متوسط ۴۰۰ نفر در این گروه ها فعالیت می کنند.

نخسنین جشنواره هه لپه رکی بانه سال ۱۳۹۰ و چهارمین جشنواره هله لپه رکی در نوروز سال ۱۴۰۱ برگزار شد.

هه لپه رکی نوی رقص کردی است که در مراسم های مختلف و در زمان شادی و عزا به شیوه های مختلغ اجرا می شود و هر نوع هه لپه رکی پیامی خاص را به مخاطب می رساند.

کد خبر 2762416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha