تردید آمریکا در تحویل جنگنده اف 16 جدید به ترکیه

سرویس جهان- برخی مقامات آمریکایی از احتمال ادامه تعلیق فروش جنگنده اف 16 به ترکیه، به دلیل نگرانی از بمباران مناطق تحت کنترل کردهای سوریه توسط این کشور خبر داده اند.

به گزارش کردپرس، رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه بعد از گذشت بیش از یک سال از تقاضای سوئد برای پیوستن به ناتو که به رای ترکیه نیز نیاز دارد، درخواست موافقت با این خواسته سوئد را به پارلمان ترکیه ارائه کرده است. ترکیه و مجارستان تنها اعضای ناتو هستند که تاکنون با خواسته سوئد موافقت نکرده اند. از سوی دیگر ترکیه سالهاست خواستار دریافت نسل جدید جنگنده های اف 16 از آمریکاست اما عدم توجه موافقت ترکیه با خواسته سوئد و گسترش ناتو به یکی از عوامل اصلی عدم توجه آمریکا به درخوسات تحویل این جنگنده ها تبدیل شده است.

 با این حال، نشریه دیفنس نیوز امروز در گزارشی نوشت: به نظر می رسد حتی موافقت ترکیه با پیوستن سوئد به ناتو نیز نتواند رضایت آمریکا برای تحویل جنگنده های اف 16 به ترکیه را فراهم کند.

 این نشریه با اشاره به این که همچنان چهار تن از قانونگذاران آمریکایی؛ از سنا و کنگره، همچنان موافقت خود را با تحویل جنگنده اف 16 به ترکیه اعلام نکرده اند، نوشت: آنها گفته اند نگرانی های در مورد برخی رفتارهای دیگر ترکیه، بویژه در مورد حقوق بشر دارند که ترکیه باید این نگرانی ها را رفع نکند.

یکی از نمایندگان کنگره با اشاره به این که ترکیه اخیرا از این جنگنده ها برای تخریب زیرساخت های حیاتی مناطق تحت کنترل کردهای سوریه استفاده کرده، تاثیر این مسئله را در عدم تحویل جنگنده ها به ترکیه را نفی نکرده است.

کد خبر 2762452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha