بهره برداری از ۳۲ هزار میلیارد تومان پروژه در سفر رئیس جمهور به کردستان

همزمان با سفر رییس جمهور به کردستان، ۱۶ طرح در بخش های مختلف با بیش از ۳۲ هزار میلیارد تومان هزینه، به بهره برداری می رسد.

به گزارش کرد پرس، کردستان یازدهم و دوازهم آبان ماه جاری میزبان دور دوم سفر استانی آیت الله ابراهیم رییسی، رئیس جمهور ایران خواهد بود و در این سفر ۲ روزه قرار است طرح های مهمی به بهره برداری برسد.

یکی از مهمترین طرح هایی که قرار است در سفر رییس جمهور به استان افتتاح شود، راه آهن همدان - سنندج است که کلنگ احداث آن سال ۱۳۸۵ به زمین زده شد و اکنون بعد از ۱۸ سال قرار است به بهره برداری برسد.

۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای راه آهن همدان - سنندج هزینه شده و شامل ۳ قطعه و از سمت همدان به سنندج دارای ۷ ایستگاه بهار، آق بلاغ، دوسر، قروه، آونگان، دهگلان و سنندج است که در حال حاضر ایستگاه سنندج آن آماده بهره برداری است.

یکی دیگر از مهمترین طرح هایی که قرار است در این سفر افتتاح شود، فرودگاه سقز است که عملیات اجرایی فرودگاه سقز در سال ۱۳۸۲ آغاز شده و اکنون با ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه آماده بهره برداری است.

در فرودگاه سقز در صورت به بهره برداری رسیدن هواپیماهای کوچک مقیاس، میان مقیاس و ۵۰ تا ۱۰۰ نفره قابلیت نشست و برخاست دارند.

سومین طرح مهمی که با حضور رئیس جمهور به بهره برداری می رسد، ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار شبکه آبیاری و زهکشی سد گاران نواحی ۱ و ۲ عمرانی با ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه است.

سد مخزنی چراغ ویس سقز هم با حدود ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه، در سفر رییس جمهور به استان کردستان به بهره برداری می رسد. احداث سد چراغ ویس سقز از سال ۱۳۸۲ شروع با هدف تامین آب شرب بلندمدت شهر سقز تا افق ۱۴۲۵ به میزان ۲۴ میلیون مترمکعب در سال به بهره برداری خواهد رسید.

طرح ارتقا کمی و کیفی تصفیه خانه فاضلاب سنندج با ۲۵۸ میلیارد تومان هزینه با حضور رییس جمهور به بهره برداری می رسد که طرح ارتقا تصفیه خانه فاضلاب شهر سنندج از سال ۱۳۹۶ شروع شد و هدف از اجرای آن افزایش ظرفیت تصفیه خانه از ۱۲۰ هزار مترمکعب به ۲۰۰ هزار مترمکعب در روز و افزایش جمعیت تحت پوشش از ۴۶۰ هزار نفر به ۷۰۰ هزار نفر، بهبود کیفیت پساب خروجی و کاهش مقادیر فسفر، نیترات و آمونیاک در حد مجاز است.

پست فوق توزیع ۲۰.۶۳ کیلوولت شهید نمکی سنندج و بارگیری از ۱۰ فیدر ۲۰ کیلوولت با ۴۳۸ میلیارد تومان هزینه هم با حضور رییس جمهور با هدف احداث خط پست ۲۰.۶۳ کیلوولت سنندج تقویت شبکه فوق توزیع نیروی برق شهرستان سنندج و کاهش میزان خاموشی مشترکین و تأمین برق مشترکین جدید افتتاح می شود.

تصفیه خانه آب دیواندره هم با هزینه ۲۵۰ میلیارد تومان به طور رسمی افتتاح می شود و این طرح با هدف تامین آب بلندمدت شهر دیواندره تا افق ۱۴۲۵ به ظرفیت ۲۵۰ لیتر بر ثانیه بوده که ۱۷۰ لیتر بر ثانیه برای شهر دیواندره و ۸۰ لیتر بر ثانیه برای مجتمع روستایی اوباتو (شامل ۷۲ روستا) است.

طرح آبرسانی به شهر سقز با ۲۸۰ میلیارد ریال هزینه یکی دیگز ار طرح هایی است که در سفر رییس جمهور به کردستان افتتاح خواهد شد و مدول دوم تصفیه خانه شماره ۲ شهر سقز به ظرفیت ۲۰۰ لیتر بر ثانیه سال ۱۳۸۹ شروع شد واکنون در آستانه بهره برداری است.

همچنین در سفر آیت الله رئیسی چهار بانده جاده دیواندره – بیجار به طول ۲۱ کیلومتر به بهره برداری می رسد که زمان احداث این طرح سال ۱۳۹۰ بوده و برای احداث آن ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و ارزش فعلی آن ۶۰۰ میلیارد تومان است.

طرح شهرک صنعتی سنندج ۴ نیز در سال ۱۳۹۶ شروع و با ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه تکمیل و آماده بهره برداری است. مساحت خالص صنعتی ۱۱۰ هکتار است و ظرفیت اشتغال زایی برای ۱۰ هزار نفر را دارد.

ایستگاه پمپاژ بوئین و خط ۲۲.۵ کیلومتر و مخازن نیز با حضور رئیس جمهور به بهره برداری می رسد که این طرح سال ۱۳۸۸ شروع شد و اکنون با ۲۳۵ میلیارد تومان هزینه در آستانه بهره برداری است. ایستگاه پمپاژ بوئین شامل ۲۲.۵ کیلومتر خط انتقال با ظرفیت ذخیره مخزن ۱۰ هزار مترمکعب است.

پروژه آبگیری سد امیرآباد - رمشت نیز از دیگر طرح هایی است که در دور دوم سفر رئیس جمهور به استان کردستان انجام خواهد شد. زمان آغاز ساخت این سد ۱۳۸۸ بوده و با ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه، اکنون آماده بهره برداری است.

سالن ورزشی ۱۲۰۰ نفره بانه نیز در همین سفر افتتاح خواهد شد. عملیات اجرایی این طرح در سال ۱۳۸۸ شروع شد و با اعتبار هزینه شده ۴۸ میلیارد تومان و تامین ۴ هزار و ۱۰۰ مترمربع فضای ورزشی، آماده بهره برداری است.

طی یک سال گذشته ۹۰ کیلومتر راه روستایی در مناطق مختلف استان کردستان با ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه، احداث شده که این ۹۰ کیلومتر راه روستایی ۳ هزار و ۲۰۰ خانوار در ۹۱ روستا را تحت پوشش قرار داد.

در سفر آیت الله رئیسی به کردستان قرار است طرح تقاطع غیرهمسطح مریوان در کریدور شمال غرب افتتاح شود که این طرح سال ۱۳۸۸ شروع شد و با ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه در آستانه بهره برداری است.

اما بهره برداری در حوزه مسکن نیز در لیست برنامه های سفر هیات دولت به کردستان است. ۵ هزار و ۸۰۰ واحد مسکن ملی شامل ۲۰۰ واحد ملی، ۵ هزار واحد روستایی، ۶۰۰ واحد خودمالکی و فرسوده تحویل متقاضیان می شود.

برای سفر دور دوم آیت الله سید ابراهیم رییسی و هیات دولت به کردستان، مسئولان ۱۲۰ مصوبه دیگر را آماده کرده اند که نیاز بودجه ای آن ۱۴ هزار میلیارد تومان است.

کد خبر 2762540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha