سابقه تاریخی حمایت انگلیس از نسل کشی کردهای عراق

سرویس جهان- نشریه دیکلاسیفاید انگلیس فاش کرد دولت انگلیس در دهه 1960 حکومت وقت عراق را برای سرکوب گسترده کردهای این کشور تجهیز کرده است.

به گزارش کردپرس، نشریه دیکلاسیفاید انگلیس در گزارشی فاش کرد دولت انگلیس در دهه 1960 و از هر دو حزب کارگر و محافظه کار این کشور، از دولت وقت عراق برای سرکوب گسترده کردهای عراق حمایت نظامی همه جانبه کرده اند.

 بر اساس گزارش این نشریه، دولت های وقت انگلیس در دهه 1960 صادرات اسلحه به عراق را، با علم به استفاده از این سلاحهاا برای مقابله با خیزش کردها در شمال عراق تسریع کرده اند.

این نشریه که به فاش کردن اسناد محرمان دولت انگلیس مشهور است، در این گزارش ادعا کرده است که دولت انگلیس از اوایل دهه 1960 اقدام به ارسال هزاران راکت، خودروی نظامی، سلاح و مهمات به عراق کرده است. دولتهای وقت انگلیس همچنین تلاش کرده بودند مانع از بررسی گزارش های احتمالی درباره نسل کشی در عراق، در سازمان شوند.

این نشریه فاش کرده است که بر اساس آرشیو اسناد ملی انگلیس، همزمان با کمپین دولت وقت عراق برای سرکوب کردها، ارسال اسلحه به این کشور را تسریع کرده بود.

همچنین دولت وقت انگلیس به رهبری حزب کارگر درخواست رهبران کرد را برای جلوگیری از احتمال بکارگیری سلاح شیمیایی علیه کردها را نادیده گرفته بود.

این نشریه یادآوری کرده است که همدستی انگلیس با دولت عراق در دهه 1960 مشابه با سیاست های حکومت صدام حسین در دهه 1980 میلادی بود که نسل کشی علیه کردهای عراق را به راه انداخت.

دیکلاسیفاید به نقل از اسناد آرشیو ملی انگلستان فاش کرده است که مقامات وقت دولت انگلیس، در مکاتبات خود، از هجمه بی سابقه حکومت وقت عراق برای پاکسازی برخی مناطق از جمله روستاهای اطراف کرکوک از کردها خبر داده بودند.

بر اساس این گزارش، با این که سفیر وقت انگلیس در بغداد، عراق را به مذاکره با کردها تشویق کرده بود اما بعد از این که حکومت وقت عراق کارزار علیه کردها را آغاز کرد، حمایت خود را از دولت عراق اعلام کرد و به دنبال آن صادارت انواع سلاح از سوی انگلیس به عراق تسریع شد.

این نشریه ادعا کرده است که دولت انگلیس با اعزام کارشناسان نظامی برای تعمیر تجهیزات نظامی ارتش عراق به ادامه حملات علیه کردها کمک کرده است.

کد خبر 2762599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha