اقلیم کردستان عراق تحت سیطره پهپادهای ترکیه

سرویس جهان- بر اساس گزارش موسسه صلح پاکس هلند، ترکیه بیشترین فعالیت نظامی در حوزه استفاده از پهپاد در خاک عراق را دارد.

به گزارش کردپرس، موسسه صلح پاکس هلند در گزارش تحقیقی مفصل خود درباره استفاده از پهپاد در عراق، کشورهای آمریکا، دولت عراق، انگلیس و ترکیه را فعالان اصلی در این حوزه در خاک عراق معرفی کرده است.

با این حال، این موسسه با اشاره به تحقیقاتی که درباره پرواز مداوم پهپادها در خاک عراق، بویژه منطقه اقلیم کردستان عراق انجام داده، تاکید کرده است ترکیه بزرگترین ناوگان پهپادی فعال در خاک عراق، بویژه اقلیم کردستان عراق را در اختیار دارد و این منطقه به صورت مداوم شاهد حضور پهپادهای ترکیه است.

بر اساس تحقیقات این موسسه هلندی، ترکیه طیف وسیعی از پهپادهای مسلح و جاسوسی را در اقلیم کردستان عراق بکارگرفته که ظاهرا با قصد تعقیب و کشتن نیروهای وابسته به پ.ک.ک از این تجهیزات استفاده می کند.

اما بر اساس این گزارش، غیرنظامیان و تاسیسات مدنی نیز بر اثر حملات پهپادی ترکیه در خاک اقلیم کردستان عراق زیان دیده اند. گزارش های متعددی از هدف قرار گرفتن تاسیسات غیرنظامی و اردوگاههایی مانند کمپ مخمور در اقلیم کردستان از سوی پهپادهای نظامی ترکیه منتشر شده است.

پاکس هلند همچنین از کشته شدن تعدادی از نیروهای کرد و عراقی بر اثر حملات پهپادی ترکیه و حتی به خطر افتادن جان برخی نیروهای خارجی در عراق خبر داده است. این موسسه به ماجرای حمله پهپادی ترکیه به قصد ترور مظلوم کوبانی، فرمانده کرد نیروهای دموکراتیک سوریه در اوایل سال جاری در نزدیکی فرودگاه سلیمانیه اشاره کرده است که نظامیان آمریکایی نیز در کنار کوبانی حضور داشتند.

موسسه هلندی پاکس استفاده گسترده ترکیه از پهپاد در خاک عراق را عامل ناامنی منطقه بویژه برای شهروندان غیرنظامی دانسته است زیرا تعداد قابل توجهی از روستاهای اقلیم کردستان بر اثر حملات مداوم ترکیه خالی از سکنه شده و حتی تعدادی از روستائیان شمال اقلیم کردستان بر اثر حملات ترکیه جان خود را از دست داده و یا مجروح شده اند.

این موسسه با اشاره به این که پ.ک.ک و برخی دیگر از گروههای غیردولتی در عراق نیز از پهپاد استفاده می کنند، هشدار داد خاک عراق صحنه رقابت نظامی عوامل دولتی و غیردولتی شده است.

کد خبر 2762763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha