طرح هوشمندانه روسیه برای کوتاه کردن دست آمریکا از نفت اقلیم کردستان

سرویس جهان- نشریه اویل پرایس با اشاره به این که روسیه از سال 2017 بخش مهمی از صنعت نفت اقلیم کردستان را در اختیار گرفته، نوشت: این اقدام برای کوتاه کردن دست شرکت های آمریکایی از نفت اقلیم کردستان و سپس تلاش برای بیرون راندن واشنگتن از کل خاورمیانه بوده است.

به گزارش کردپرس، نشریه معتبر حوزه نفت و گاز به نام اویل پرایس در گزارشی از احتمال خارج کردن کامل دست حکومت اقلیم کردستن عراق در کنترل میدان های نفتی و گازی این منطقه، ابتدا از طریق کنترل روسیه بر حوزه نفت و سپس پیش بینی کنترل کامل بغداد بر صنعت نفت و گاز اقلیم کردستان از طرق تصویب قانون نفت و گاز عراق خبر داده است.

سایمون واتکینز، تحلیلگر بازار انرژی و خبرنگار ارشد حوزه نفت و گاز نشریه اویل رایس در گزارش خود برگزاری رفراندوم استقلال توسط دولت اقلیم کردستان عراق را سرآغاز تضعیف روزافزون این منطقه بویژه کنترل آن بر منابع نفتی و گازی این منطقه دانسته است. او درباره دلیل این فرضیه خود گفته است کردها فکر می کردند که غرب بعد از برگزاری رفراندوم هم از اقدامات بعدی آنها برای استقلال حمایت می کند اما آنها فهمیدند که نباید به غرب اعتماد کنند زیرا غرب، بویژه آمریکا از اقلیم کردستان حمایت نکرد.

واتکینز معتقد است کردها که از حمایت غرب سرخورده شده بودند به دنبال متحد جدید بودند که روسیه فرت را غنیمت یافت و با حمایت مالی از کردها توجه آنها را به خود جلب کرد. به باور این تحلیلگر بازار نفت، روسیه با طراحی مکانیزمی سه مرحله ای توانست جای آمریکا را در حوزه نفت اقلیم کردستان بگیرد؛ مسکو در سال 2017 و پس از آنکه اقلیم کردستان با بحران شدید مالی ناشی از اقدامات تنبهی پس از برگزاری رفراندوم روبرو شد، مبلغ 1.5 میلیارد دلار در ازای فروش نفت خام اقلیم کردستان و پرداخت بهای آن به روسیه به اربیل پرداخت کرد. روسیه در مرحله دوم توانست 80 درصد سهام 5 میدان نفتی بزرگ اقلیم کردستان به همراه ارائه خدمات فنی دراین میدانها را در اختیار بگیرد. دولت روسیه در مرحله سوم با پرداخت 1.8 میلیارد دلار دیگر به دولت اقلیم کردستان توانست مالکیت 60 درصد خط لوله متصل به خاک ترکیه را در اختیار خود درآورد. به نوشته واتکینز، روسیه با اجرای این طرح هوشمندانه توانست نفوذ قابل توجهی در حوزه نفت و گاز اقلیم کردستان در آورد.

این کارشناس مسائل انرژی معتقد است روسیه همچنین در به ثمر نرسیدن توافقات نفتی میان کردها و دولت مرکزی عراق، به صورت غیرمستقیم دخالت داشته است زیرا کردها به تاسی از روسیه در مذاکرات خود با دولت مرکزی  تقاضای دریافت بودجه فراتر از سهم اقلیم کردستان داشتند که باعث شد بغداد خواسته های کردها را نپذیرد و توافقی قابل اجرا منعقد نشود.

اویل پرایس با اشاره به این که دولت عراق در برنامه جدید توسعه صنعت نفت و گاز به مشارکت روسیه و چین علاقه مند است، گسترش حضور چین و روسیه در صنعت نفت و گاز عراق را مرحله دیگری برای تنگ کردن فضای فعالیت برای شرکت های نفتی آمریکا دانسته است.

واتکینز همچنین با اشاره به تلاش برای تدوین قانون جامع نفت و گاز در عراق ادعا کرده است در قانون جدید دولت مرکزی عراق بر همه منابع انرژی فسیلی در عراق، از جمله اقلیم کردستان عراق کنترل خواهد داشت و کردها، برخلاف گذشته کنترلی بر منافع انرژِ خود نخواهند داشت.

اویل پرایس حضور قدرتمند روسیه و چین در نعت نفت و گاز عراق و اقلیم کردستان را مقدمه ای برای خروج شرکت های آمریکایی از عراق و اقلیم کردستان و در مراحل بعدی، اخراج از خاورمیانه ارزیابی کرده است.

کد خبر 2762940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha