دو گزینه اقلیم کردستان برای ادامه صادرات نفت

سرویس جهان- به نوشته نشریه اویل پرایس صادرات نفت اقلیم کردستان به ترکیه می تواند هم از خط لوله اقلیم کردستان و هم خط لوله کرکوک- جیحان ادامه یابد اما کردها بر صدور نفت از طریق خط لوله کرکوک-جیحان هیچ کنترلی نخواهند داشت.

به گزارش کردپرس، نشریه اویل پرایس در تحلیلی پیرامون وضعیت صنعت نفت اقلیم کردستان، آینده این صنعت را با توجه به مناقشات فراوان بر سر این موضوع تیره و تار توصیف کرده است.

این نشریه ضمن اشاره به موانع جدی بر سر ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان از سوی بغداد و آنکارا، تهدید شرکت های نفتی به توقف تولید نفت در اقلیم کردستان، به دلیل نامعلوم بودن وضعیت همکاری با اقلیم کردستان یا دولت مرکزی عراق و پرداخت نشدن مطالبات معوقه آنها را مانع جدی دیگری بر ازسرگیری صادرات روزانه حدود 500000 بشکه نفت خام اقلیم کردستان دانسته است.

این نشریه اشاره کرده است که صادرات نفت اقلیم کردستان به ترکیه تنها از دو طرق میسر است. مسیر اول از طریق خط لوله تحت کنترل اقلیم کردستان است که در مرز ترکیه به خط لوله جیحان متصل می شود. این نشریه گفته است در صورت موافقت با صدور نفت اقلیم کردستان از این مسیر از سوی بغداد، کردها کنترل نسبی بر صادرات نفت خود، از قبیل حجم آن خواهند داشت.

این نشریه هشدار داده است در صورت صدور نفت اقلیم کردستان از طریق خط لوله قدیمی کرکوک-جیحان که تحت کنترل کامل دولت مرکزی عراق است، کردهای عراق کنترل بر نفت خود را به طور کامل از دست خواهند داد.

این نشریه با اشاره به خودداری ترکیه از پرداخت جریمه تعیین شده از سوی دیوان داوری بین المللی به عراق، حل نشدن مسئله نفت میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق و نیز مطرح شدن مطالبات جدید از سوی شرکت های بین المللی، احتمال از سرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان در آینده ای نزدیک را بعید دانسته است.

کد خبر 2763077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha