جشنواره انار دلمرز؛ انتقاد ماموستا قادری و داستان تکراری جشنواره های بدون برنامه در کردستان

سرویس کردستان- پنجشنه 18 آبان ماه اداره کل میراث فرهنگی کردستان با همراهی چند اداره دیگر در کردستان اقدام به برگزاری «جشنواره انار» در روستای دلمرز از توابع سروآباد کرد. جشنواره ای که همچنان که از قبل انتظار می رفت مجدد جزو جشنواره های بی برنامه و بی هدف این سالها در استان کردستان قرار گرفت.

به گزارش کرد پرس، در سال های اخیر جشنواره هایی با محوریت محصولات باغی و کشاورزی در استان کردستان برگزار می شود که سنجش آنها با شاخص های جشنواره های اقتصادی، نشان می دهد مسئولان و بانیان آن اساسا هیچ هدف و استراتژی مشخص اقتصادی برای آن ندارند و صرفا از آن برای سر گمی چند ساعته مردم و البته فهرست کردن در میان جدول عملکردهای خود برای گزارش به بالادستی ها برگزارش می کنند. جشنواره انار این بار جدا از بی برنامگی و هدر دادن منابع موجب انتقاد شدید ماموستا ملاقادر قادری امام جمعه پاوه هم شده است.

ماموستا قادری در خطبه های نماز جمعه این هفته در بخش پایانی در مورد این جشنواره گفت: « دو روز پیش آقای زارعی فرماندار محترم سروآباد نامه‌ای برای بنده نوشته و من را برای جشن انار روز پنجشنبه در روستای دلمرز شهرستان سروآباد دعوت کردند.

عازم کرمانشاه بودم؛ در راه به آقای زارعی زنگ زدم و گفتم: بعضی مردم گمان می‌کنند بنده از شادی و جشن مردم ناراحتم؛ اما این‌گونه نیست.

به شما و مافوق شما و مردم عزیز دلمرز که همگی درویش و فقیرند، عرض می‌کنم، مراسم مبارکتان باشد ولی از خدا بترسید و شئون اسلامی را رعایت کنید. و بجای رقص، برادرانتان را در غزه به یاد بیاورید که چگونه مظلومانه به شهادت می‌رسند.

در ادامه گفتم آقای زارعی انارانه واقعی همان چیزی بود که در حلبچه برگزار کردند؛ تمام اورامان را به حلبچه بردند و بازار بزرگی برایشان درست کردند و میلیون‌ها دلار انار حلبچه به ممالک عربی صادر شد.

اگر واقعاً مسئولین جمهوری اسلامی در سروآباد و مریوان و پاوه دلسوز این مردم‌اند و به رقص و هه‌لپرکی علاقه ندارند و به اقتصاد مردم اهمیت می‌دهند، مشکلی ندارد و مبارک است و شما هم بیایید در بیه­کره سه‌راهی هورامان و مریوان یا در پاوه در سه‌راهی باینگان دویست چادر علم کنید مردم زردویی و تین و باینگان و شوشمی و نوسود و نودشه و هجیج و داریان و ... که انار دارند، یک هفته اعلام کنند انارانه است تا این مردم بتوانند ده‌ها میلیون تومان انار بفروشند.»

در این بخش از صحبت های ماموستا قادری چند نکته مهم نهفته است که مسئولان استان کردستان در برگزاری جشنواره های شاید بهتر باشد در نظر داشته باشند. مثال ماموستا قادری از جشنواره انار حلبچه بسیار مهم و حیاتی است. در حلبچه جشنواره ای برگزار شد که علاوه بر پوشش رسانه ای منظم و جدی؛ زمینه را برای عرضه انار هم فراهم آورد و برای شناسایی این محصول به بازارهای صادراتی هم برنامه ریزی شده بود و در کنار آن باغداران موفق به عرضه محصولات شان هم شدند.

اگر مسئولان بخواهند بهانه هایی هم برای توجیه استفاده نکردن از تجربه حلبچه بیاروند پیشنهاد می کنیم سری به جشنواره گلاب کاشان بزنند با معنی برندسازی از یک محصول کشاورزی را یاد بگیرند. جشنواره ای که هم می تواند به برخی مدیران بی هدف در کردستان راه و رسم جذب گردشگر با استفاده از پتانسیل های اقتصادی را بیاموزد و هم معنی ایجاد برندهای اقتصادی را برای برخی دیگر از آنها قابل فهم کند. 

اینکه برخی ها بخواهند هر ساله با تکیه بر پتانسیل های موسیقی کُردی و علاقه مردم فرهنگی کردستان به جشن و موسیقی یک جشنواره اقتصادی را به فضاحت بکشند پذیرفته نیست و غیر از هدر دادن منابع؛  منفعت مالی و اقتصادی برای باغداران و کشاورزان به همراه نخواهد داشت هیچ؛ ضربه ای مهم به خود موسیقی و فرهنگ کردستان هم وارد خواهد آورد.

برخی ادارات گیر افتاده در بحران ناکارآمدی و ضعف شدید مدیریتی شاید اگر به مدیریت مسائل جدی حوزه کاری خودشان بپردازند به جای در بوق و کرنا کردن یک جشنواره بی برنامه و بی هدف دسته چندم،  نتایج بهتری به دست می آورند و مدیریت کلان در استان را هم به زحمت  نمی اندازند.

برندسازی برای محصولات کشاورزی و باغی در استان نیازمند برنامه ریزی و مهیا کردن زیرساخت ها است که توضیح در این باره در این مقال نمی گنجد اما این که در پیش گرفته اند عکس اهداف یک جشنواره اقتصادی است.

کد خبر 2763106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha