«انار» برند گردشگری پاییزی کرمانشاه  / مهدی خالوندی

سرویس کرمانشاه _ مهدی خالوندی نه، فعال رسانه‌ای و صاحب نظر حوزه گردشگری در یادداشتی به نقش محوری و تحول آفرین جشن های انارانه هورامان در توسعه گردشگری منطقه پرداخته است که در ادامه می خوانید:

 برگزاری فستیوال‌ها و جشنواره‌های با موضوع برداشت محصولات کشاورزی و باغی در اکثر نقاط جهان یک اتفاق روتین و جذاب است که همواره مورد توجه ویژه گردشگران و مخاطبان این حوزه قرار گرفته است.

اتفاقی که جدا از مباحث اقتصادی و بازاری برای فروش این محصولات، از آن به عنوان یک فرصت برای برندسازی محصولات خاص هر منطقه‌ای استفاده می‌کنند، موضوعی که معمولا در بسیاری از مناطق موفقیت آمیز و اثر گذار بوده است.

در ایران نیز از این دست اتفاقات در استان‌های کشور همواره مورد توجه بوده است و به تناوب در نقاط مختلف شاهد برگزاری رویداهای محصول محور بوده و هستیم. ارائه این محصولات در کنار نمایش مراسم های آیینی و فرهنگی بومی و محلی بر جذابیت این نوع از رویدادها افزوده است.

یکی از رویدادهایی که در ایران در فصل پاییز مورد توجه قرار دارد و در سالیان اخیر با گستردگی و پراکندگی بیشتری اجرا می‌شود آیین شُکرگذاری برداشت انار است که در نقاط مختلف کشور برگزار می‌شود.

انار به عنوان یک میوه خاص که در فرهنگ ایرانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. جدا از جذابیت‌های بصری انار به عنوان نماد باروری و فراوانی، شادی و برکت جایگاه خاصی در سفره ایرانی دارد و به عنوان یکی از نمادهای سفره شب یلدا همواره مورد توجه بوده است.

آیین شُکرگذاری برداشت انار یک جشن دیرینه در ایران است که در سالیان اخیر با توجه به سیاست‌های توسعه گردشگری در کشور و نگاه ویژه به مساله رویدادسازی مورد توجه قرار گرفته است. این آیین در سال ۱۳۹۷ با عنوان مراسم انارانه به نام استان کرمانشاه در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

این رویداد که شاید برای اولین بار به عنوان یک رویداد گردشگری در روستای زردویی شهرستان پاوه برگزار شد با توجه به استقبال بی‌نظیر گردشگران از آن در سالیان اخیر همچون دانه‌های انار در نقاط مختلف کشور و هر کجا که انار یافت می‌شود، تکثیر شده است.

با شروع فصل پاییز همه فعالان حوزه گردشگری به نحوی در تکاپوی برگزاری رویداد انارانه و استفاده حداکثری از این ظرفیت هستند. با وجود تعدد بسیار زیاد و پراکندگی جشنواره‌های انار در نقاط مختلف کشور، استقبال گردشگران از این رویدادها در نوع خود بسیار قابل توجه بوده و همواره یک تحول اقتصادی محسوس را در منطقه ایجاد کرده است.

بدون شک جشنواره‌های انار با همه جذابیت‌ها و زیبایی‌هایش در صدر همه رویدادهای گردشگری فصل پاییز قرار دارند و هر رویدادی در این فصل تحت شعاع آن قرار دارد و باید گفت اولویت اول و آخر گردشگران در این ایام حضور در این رویداد است.

اتفاق مبارکی که مورد توجه ویژه بسیاری از باغداران و دفاتر خدمات مسافرتی قرار گرفته است که با توجه به آورده اقتصادی این رویداد حتی جدای از برنامه‌های عمومی اقدام به برگزاری مراسمات خاص برای تورهای گردشگری می‌کنند.

برگزاری چند ده رویداد مختلف با محوریت انار در نقاط مختلف کشور نشان از ظرفیت بی‌نظیر این محصول برای تبدیل شدن به برند گردشگری پاییز ایران را دارد. شکل گیری این اتفاق نیازمند توجه بیشتر و برنامه‌ریزی منسجم تر در این حوزه را دارد تا انارانه بیشتر از پیش رونق بگیرد.

برگزاری جشنواره‌هایی در سطح ملی و بین‌المللی می‌تواند این جشنواره را به یکی از بزرگترین رویدادهای گردشگری کشور تبدیل کند که در تقویم گردشگری ایران به جهانیان معرفی شود. اتفاقی که دستاوردهای اقتصادی بسیار زیادی برای حوزه‌های مختلف فعال در زمینه گردشگری کشور به دنبال دارد.

در خاتمه باید تاکید کرد انار یک فرصت استثنایی برای گردشگری ایران است که می‌تواند خزان گردشگری کشور را بهاری کند، تبدیل شدن این رویداد به برند گردشگری نیازمند نگاه خاص مسئولان کشور در سطوح مختلف اداری و سایر نهادهای ذی ربط، صاحب نظر و نفوذ است تا بتوان یک رخداد با گرید جهانی در این حوزه ایجاد کرد.

کد خبر 2763547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha