خرید رأی و قبیله سالاری آفت های تکراری انتخابات در ایلام / فرشته رحیمیان*

سرویس ایلام - با اعلام تأیید صلاحیت های اولیه موج انتخاباتی مناسبی در استان ایلام شکل گرفته است و انذار اصحاب رسانه در خصوص خرید و فروش رأی بسامد بالایی دارد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، مدتی پیش در جمعی نشسته بودیم که هم همکاران رسانه ای حضور داشتند و هم اساتیدی از دانشگاه، یکی از اساتید دانشگاه بحث انتخابات و بخت های اصلی ورود به مجلس و... را پیش کشید و ادامه صحبت‌ها روی محور انتخابات چرخید.

نکته ای که افکار نگارنده را به عنوان مخاطبی در آن جمع به خود مشغول کرد اولویت های ذهنی افراد حاضر برای تحلیل وضعیت افراد به ظاهر دارای شانس برندگی بود. یکی از عزیزان با تحلیل وضعیت ایل و تبار و مشترکات عشیره ای و فرهنگی و مناسبت‌های فامیلی وارد بحث شد، دیگری پای چند اسم را وسط آورده و عنوان کرد که با توجه به بنیه مالی قوی که این افراد دارند شانس آنها برای پیروزی بیشتر است!

برای لحظاتی در تاملی شدید فرو رفته و به حال استان ایلام و خصوصا حوزه شمالی استان در انتخابات افسوس خوردم. هر چند همکاران و حاضران در جمع حقیقت های جاری را مورد تحلیل قرار دادند اما برخی موارد هر چند حقیقت هم داشته باشند شنیدن آنها از زبان نخبگان علمی، سیاسی، فرهنگی و رسانه ای جامعه بسیار دردناک است.

اینکه یک استاد دانشگاه به جای ویژگی هایی از قبیل دانش مرتبط، تجربه کافی، رزومه قوی، قدرت چانه زنی بالا، ظرفیت ارتباط گیری، روابط عمومی قوی و... پول و قبیله را اولویت اول تحلیل خود برای انتخابات قرار دهد واقعا آزار دهنده است. اینکه یک فعال رسانه ای برای تحلیل نتیجه انتخابات یکراست به سراغ بخت قبیله و رأی بنوار و ایلی برود مشمئز کننده است.

هر چند که این موضوعات یک حقیقت جاری است و با نگارش ما درد چندانی دوا نمی شود. کسانی که باید مصلحت اندیشی را کنار گذاشته و در ادوار مختلف به شدت با پدیده شوم خرید و فروش رأی برخورد می کردند تا این چنین به یک ارزش منفی تبدیل نشود مقصر هستند، کسانی که با نزدیک شدن به انتخابات و سال‌های پیش و پس از آن همواره برای تأمین منافع خود قبیله سالاری را رواج داده و می دهند مقصر هستند.

امروز خرید و فروش رأی به یک ارزش شوم در جامعه تبدیل شده و تنها خود مردم هستند که باید با آن مقابله کنند. فروش رأی و عقیده یعنی تاراج شخصیت و ماهیت وجودی فرد و زمانی که کسی از شما رأی تان را در ازای پول تقاضا کرد، بدانید که در اصل هویت و شرافت شما را خریداری می کند.

در طول سالیان دور و نزدیک، قبیله سالاری، تا دلتان بخواهد کوتوله های سیاسی و اجتماعی و... را بر سرنوشت ما حاکم کرده است. چه بسیار هستند افرادی که در ذات خود هیچ فاکتوری از توانمندی را نداشته و فقط با تکیه به اهرم قبیله سالاری و پول بر گرده ما سوار شده اند.

آگاه شدن مردم از تاثیرات منفی و شوم این دو پدیده مخرب می تواند بخشی از این اتفاقات را خنثی کند. استان ما تا دلتان بخواهد چوب رفتارهای غلط و انتخاب های اشتباه را خورده است. اگر چه این دوره هم با شلاق بررسی صلاحیت بسیاری را نیامده زمین گیر کردند اما از میان گزینه های موجود هم می توان فرد و افرادی را انتخاب کرد که برای دردهای این دیار در تکاپوی درمان باشند.

*روزنامه نگار ایلامی

کد خبر 2763168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha