پوستر پنجمین جشنواره هه لپه رکی بانه رونمایی شد

سرویس کردستان- پوستر پنجمین جشنواره سراسری آیینی- سنتی هه لپه رکی بانه که قرار است در این هفته برگزار شود رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار کرد پرس رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بانه در مراسم رونمایی از پوستر پنجمین جشنواره سراسری آیینی- سنتی هه لپه رکی بانه گفت: پنجمین جشنواره هه لپه رکی بانه از بیست و سوم تا بیست و پنجم آبان برگزار در تالار سوره گول بانه برگزار می شود.

محمد احمدی افزود: برای برگزاری جشنواره هه لپه رکی ۶ کمیته تعریف و مسئول کمیته ها انتخاب شده که هر کمیته بنا به وظایفی که دارند زیر مجموعه های برای انجام بهتر امور تعریف کردند.

وی گفت: همزمان با برگزاری پنجمین جشنواره هه لپه رکی نمایشگاه های صنایع دستی و غذاهای محلی برپا می شود.

دبیر پنجمین جشنواره هه لپه رکی بانه با اشاره به اینکه همزمان با برگزاری جشنواره هه لپه رکی بانه نخستین جشنواره عکاسی نیز برگزار می شود اظهار داشت: برای برگزاری جشنواره عکاسی هم که یکی از برنامه های جانبی جشنواره هه لپه رکی است تاکنون چند اثر توسط هنرمندان ارسال شده است.

وی گفت: از تعدادی از اساتید برجسته  دانشگاه کردستان، انجمن های مردم نهاد بانه، دکتر امامی رییس شورای فرهنگ عمومی کشور و خانم اسدی مدیر کل برنامه و بودجه وزارت ارشاد برای حضور در این جشنواره دعوت کردیم و یکی از داوران این جشنواره سید قطب الدین صادقی است.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بانه با بیان اینکه بسیاری از ادارات شهرستان برای همکاری در برگزاری این جشنواره اعلام آمادگی کردند اضافه کرد: هزینه های پذیرایی جشنواره توسط شورای اسلامی و شهرداری بانه پرداخت می شود و بخشی دیگر از هزینه ها توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان های دیگر تامین می شود.

وی گفت: یکی از خواسته های هم ما ایجاد دبیر خانه دائمی جشنواره هه لپه رکی در بانه است که با ایجاد این دبیرخانه بودجه جشنواره هر سال از طریق وزارت خانه تامین می شود.

پوستر پنجمین جشنواره هه لپه رکی بانه رونمایی شد

۴۰ اثر به دبیرخانه جشنواره هه لپه رکی بانه ارسال شد

دبیر اجرایی پنجمین جشنواره هه لپه رکی بانه نیز در ادامه گفت: ۴۰ اثر به دبیرخانه جشنواره هه لپه رکی بانه از هفت استان کردستان، ایلام، کرمانشاه، آذربایجان غربی، تهران، خراسان، و لرستان ارسال شده که ۱۳ اثر به مرحله نهایی جشنواره راه یافت.

امید زارعی با بین اینکه یکی از اهداف ما در این دوره دائمی کردن دبیرخانه جشنواره هه لپه رکی بانه است که در جشنواره های قبلی علارغم وعده مسئولین این مهم عملی نشد افزود: گروه های هه لپه رکی به روژه بانه، تافگه سردشت، گووند ارومیه، روژ مرگور، دوانزه سورای قلای مریوان، ایلامیان ایلام، سیروان ایلام، هتاو مهاباد، هوزان مهاباد، ، رشتی ساوجی مریوان و چیکای خراسان به مرحله نهایی جشنواره راه یافتند و گروه چیا سقز و بروسکه بانه نیز در بخش جنبی اجرا خواهد داشت.

وی گفت: گروه های که به مرحله نهایی اجرا جشنواره راه یافته ۲ دوره برای داوری جشنواره، هه لپه رکی اجرا می کند.  

وی اظهار داشت: یکی از بخش های جشنواره هه لپه رکی بانه بخش جشنواره عکاسی است که برای این بخش هم فراخوان دادیم و عکاسان در سراسر کشور برای این بخش اعلام آمادگی کردند.

زارعی افزود: برای بخش جشنواره عکاسی ۳۹ نفر که رزومه خود را ارسال کردند ۱۲ عکاس از سراسر کشور و ۵ عکاس اهل بانه نتخاب شدند و براساس فراخوان باید ۱۰ عکس برای آرشیو جشنواره ارسال و ۲ عکس از بهترین عکس ها هر کدام از عکاسان در بخش پایانی داوری می شود.

وی اظهار داشت: به سه عکاس که بهترین عکس از جشنواره و طبیعت بانه را ارائه کند دیپلم افتخار جشنواره عکاسی، جایزه نقدی و لوح تقدیر اهدا می شود.

دبیر اجرایی پنجمین جشنواره هه لپه رکی بانه گفت: همزمان با برگزاری جشنواره هه لپه رکی کارگاه های آموزش هه لپه رکی برگزار می شود که این بخش برای عموم آزاد است.

در شهرستان بانه ۹ گروه هه لپه رکی مجوز فعالیت دارند که به طور متوسط ۴۰۰ نفر در این گروه ها فعالیت می کنند.

نخستین جشنواره هه لپه رکی بانه سال ۱۳۹۰ و چهارمین جشنواره هه لپه رکی در نوروز سال ۱۴۰۱ برگزار شد.

هه لپه رکی نوی رقص کردی است که در مراسم های مختلف و در زمان شادی و عزا به شیوه های مختلف اجرا می شود و هر نوع هه لپه رکی پیامی خاص را به مخاطب می رساند.

لوگوی پنجمین جشنواره هه لپه رکی بانه توسط نیما فدایی و پوستر نیز توسط سمکو دافعی طراحی شده است.

کد خبر 2763187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha