چرا صادرات نفت اقلیم کردستان هنوز از سر گرفته نشده است؟

سرویس عراق و اقلیم کردستان- عضو کمیسیون نفت و گاز پارلمان عراق اعلام کرد: توافق اقلیم کردستان و دولت مرکزی برای صادرات نفت اقلیم از طریق سومو با موانع بسیاری از جمله مشکل قرار داد با شرکت های نفتی مواجه بوده است و دولت مرکزی میخواهد راه حل مناسبی برای این مشکل پیدا کند.

به گزارش کردپرس، روز یکشنبه(2023/11/12)، هیئتی از دولت اقلیم کردستان و دولت مرکزی در بغداد دیدار کردند. علی مشکور، عضو کمیسیون نفت و گاز پارلمان عراق در گفت و گو با شبکه تلویزیونی (NRT) از مسائلی که در این نشست مطرح شد سخن گفت و اعلام کرد،" توافق اقلیم کردستان و دولت مرکزی برای صادرات نفت اقلیم از راه (سومو) با موانع بسیاری از جمله مشکل قرار داد با شرکت های نفتی مواجه بوده است".

او افزود،" دولت مرکزی می خواهد برای حل مشکلات این قرارداد ها راه مناسبی پیدا کند تا نە اقلیم کردستان و نه دولت مرکزی آسیب زیادی نبینند".

صبحی تصریح کرد، مشکل اصلی آنها قراردادها است و در صورت رفع آنها صادرات نفت از سر گرفته می شود و ترکیه آمادگی خود را در این باره اعلام کرده است.

این عضو کمیسیون نفت و گاز پارلمان عراق افزود: نوع قراردادهای منعقد شده در اقلیم کردستان با قراردادهایی که با دولت مرکزی منعقد می شود متفاوت است. شرکت های اقلیم کردستان سود بیشتری به دست آورده اند و قصد دارند از طریق توافق بر سر برخی از حقوق و استحقاقات، مشکلات را حل و فصل کنند به طوری که شرکت ها اقلیم کردستان را ترک نکنند و سرمایه گذاری در کشور کاهش پیدا نکند.

وی همچنین گفت: که هدف کمیسیون دولت مرکزی حل مشکلات خود با اقلیم کردستان است.

شایان ذکر است حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق، در یک کنفرانس خبری درباره نشست روز یکشنبه (2023/11/12) دولت  اقلیم کردستان و دولت مرکزی گفت که آنها در حال مذاکره برای صادرات مجدد نفت هستند و در این مورد جدی هستند.

در همین حال، کمال محمد، وزیر منابع طبیعی دولت اقلیم کردستان اعلام کرد، مشکلات مربوط به هزینه تولید و حمل و نقل است.

کد خبر 2763188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha