اهداف ترکیه از تشدید جنگ علیه کردها در عراق و سوریه

سرویس جهان- برخی کارشناسان معتقدند اهداف ترکیه از تشدید جنگ علیه گروههای کرد در عراق و سوریه، زمینه سازی برای آغاز عملیات بزرگ علیه کردها در سوریه و یا دور کردن آمریکا از این گروههاست.

به گزارش کردپرس، ارتش ترکیه در یک ماه گذشته حملات هوایی در مناطق کردنشین عراق و سوریه، به بهانه مقابله با گروههای مسلح کرد را به شدت افزایش یافته است. این حملات که به گفته نهادهای حقوق بشری، بیشتر زیرساخت های غیرنظامی را هدف قرار داده، در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه افزایش چشمگیری داشته است.

 برخی کارشناسان مسائل ترکیه معتقدند هدف ترکیه از تشدید این حملات کاهش توان نظامی گروههای مسلح کرد در عراق و سوریه، بویژه پ.ک.ک در عراق و نیروهای کرد سوریه در شمال و شمال شرق این کشور است.

عمر اوزکیزیلچیک، تحلیلگر مسائل روابط خارجی و امنیتی در این مورد به خبرگزاری مدیا لاین آمریکا گفته است ترکیه از تشدید حملات هوایی علیه کردها، بویژه در سوریه دو هدف را دنبال می کند؛ زمینه سازی برای آغاز عملیات بزرگ زمینی در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه و قطع کردن ارتباط آمریکا با نیروهای کرد سوریه.

اما سلیم چویک، تحلیلگر مسائل ترکیه در موسسه آلمانی ستیفتونگ ویسنشافت اوند پولتیک معتقد است حملات هوایی ترکیه در سوریه بیشتر به زیرساخت های عمومی و غیرنظامی ضربه و آسیب وارد کرده است.

او تاکید کرد حملات اسرائیل به فلسطینیان فرصت مناسبی در اختیار رجب طیب اردوغان، قرار داده تا با جسارت بیشتری تهاجم نظامی علیه کردهای سوریه را تشدید کند.

این کارشناس مسائل ترکیه همچنین بر این باور است که هدف ترکیه از تشدید جنگ علیه کردهای سوریه سنجش میزان آستانه تحمل آمریکاست. اردوغان می خواهد بندان آمریکا تا چه حد حمله به نیروهای کرد خود در سوریه توسط ترکیه را تحمل می کند و از آنها دفاع می کند.

کد خبر 2763208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha