۱۳ اثر به مرحله نهایی پنجمین جشنواره هه لپه رکی بانه راه یافت

سرویس کردستان_ دبیر اجرایی پنجمین جشنواره سراسری هه لپه رکی بانه گفت: ۴۰ اثر به دبیرخانه پنجمین جشنواره سراسری هه لپه رکی بانه ارسال شده که با رای هیات بازبینی ۱۳ اثر به مرحله نهایی جشنواره راه یافت.

به گزارش خبرنگار کرد پرس امید زارعی شامگاه سه شنبه در مراسم آغاز پنجمین جشنواره سراسری هه لپه رکی بانه اظهار داشت: گروه‌هایی که به مرحله نهایی اجرای جشنواره راه یافتند ۲ مرحله برای داوری در مورد جشنواره هه‌لپه‌رکی اجرا خواهند داشت.

وی ادامه‌داد: گروه‌های هه‌لپه‌رکی به‌روژه بانه، تافگه سردشت، گووند ارومیه، روژ مرگور، دوانزه سواره قلای مریوان، ایلامیان ایلام، سیروان ایلام، هتاو مهاباد، هوزان مهاباد، ، رشتی ساوجی مریوان و چیکای خراسان به مرحله نهایی جشنواره راه یافتند. 

زارعی حمایت از هنرمندان را ضروری دانست و گفت: اگر از هنرمندان حمایت نشود به دلیل مشکلات معیشتی عرصه هنر را ترک می‌کنند و به کارهای دیگر. وی می آورند و این موضوع به بخش فرهنگ و هنر آسیب می زند.

زارعی افزود: اگر هنرمندان حمایت شوند با انگیز بیشتر فعالیت می‌کنند و آثار هنری بسیار با ارزش خلق می کنند.

جشنواره هه لپه رکی بانه به مدت سه روز ادامه خواهد داشت و هر گروه هه لپه رکی ۲ مرحله اجرا خواهند کرد و به گروه های منتخب جشنواره جوایز نقدی، لوح تقدیر و تندیس جشنواره اهدا خواهد شد.

داوری این جشنواره با همکاری قطب الدینی صادقی، حسین احمدی، سید احمد توکلی، عطا روشن زاده و رابه ر کوردستانی است. 

همزمان با جشنواره هه لپه رکی نخستین جشنواره عکاسی نیز برگزار می شود.

هه لپه رکی نوعی رقص کردی است که در مراسم های مختلف و در زمان شادی و عزا به شیوه های مختلف اجرا می شود و هر نوع هه لپه رکی پیامی را به مخاطب می رساند.

هه لپه رکی یا همان حرکات آیینی و حماسی موزون کُردی با زیبایی خاص خود بخشی از همان میراث ناملموس فرهنگی این مردم و آئینه ای تمام نما از زندگی گذشته آنهاست که به صورت زنده در زمان حال در وجود آنان در حرکت و جریان است و تاریخچه آن به هزاره های دوم تا سوم قبل از میلاد بر می گردد

کد خبر 2763244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha