از مهران تا ژاپن / عروسک های دست‌ساز معرف فرهنگ و پوشش ایلامیان

سرویس ایلام - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام از شرکت هنر دستی یکی از صنعتگران شهرستان مهران در راستای معرفی عروسک های سنتی در نمایشگاه کشور ژاپن خبر داد.

فرزاد شریفی مدیرکل استان با اعلام این خبر اظهار کرد: عروسک‌های محلی «گلوانو (گل بانو)، گل پری و...» به همت ثریا عهدی صنعتگر در رشته عروسک های سنتی از شهرستان مهران در نمایشگاه جهانی «صنایع دستی و عروسک‌های اقوام» ژاپن در معرض دید قرار گرفتند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام افزود: در نمایشگاه جهانی صنایع دستی و عروسک های اقوام در کشور ژاپن،  عروسک‌های سنتی استان ایلام با توضیح کامل در مورد فرهنگ و پوشش هر منطقه حضور داشتند.

شریفی تصریح کرد: این عروسک ها با نام های  گلوانو (گل بانو) گل پری و... تا کنون در اکثر نمایشگاه های داخلی در استان های کشور و همچنین در نمایشگاه های آنلاین داخلی و خارجی ازجمله نمایشگاه فرانسه نیز با معرفی فرهنگ و پوشش ایلامی شرکت داشتند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام گفت: این عروسک‌ها تا کنون در بیش از ۲۰ نمایشگاه داخلی در استان های کشور  و جشنواره های مختلف بومی محلی شرکت داده شده  که در چند جشنواره و مسابقه استانی و کشوری مقام کسب کرده اند.

شریفی عنوان کرد: این عروسک ها علاوه بر جشنواره در فراخوان‌های صلح جهانی  دوسال متوالی برگزیده شده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام با بیان اینکه عروسک‌ها در هر جشنواره و نمایشگاهی همراه شناسنامه و فرهنگ و پوشش و رسوم اقوام شرکت داده می شوند، افزود: هدف اصلی شرکت این عروسک ها در فراخوان‌ها و جشنواره ها، عرفی پوشش و فرهنگ و رسوم محلی  مردم استان ایلام است.

شریفی در پایان گفت: در راستای توسعه و ترویج این هنر سنتی مبلغ ۲ میلیارد ریال تسهیلات در قالب تبصره ۱۸ پرداخت و تعداد ۱۵ نفر در این رشته اشتغالزایی شده است.

کد خبر 2763246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha