بازگشایی موزه شهر تاریخی رقه پس از ویرانی آن توسط داعش

سرویس سوریه - موزه ویران شده توسط داعش در شهر رقه پس از بازسازی و بازگردانی تعدادی از آثار آن توسط مدیریت مدنی دموکراتیک رقه مجددا بازگشایی شد.

به گزارش کردپرس، موزه رقه که توسط داعش ویران شده بود و بیش از ۷۰۰۰ اثر آن به سرقت رفته بود پس از بازسازی و بازگردانی تعدادی از آثار آن توسط مدیریت مدنی دموکراتیک رقه بازگشایی شد.

به نوشته آژانس خبری هاوار، موزه رقه در ضلع شرقی شهر نزدیک مسجد بزرگ در جنوب خیابان مسور واقع شده است. این موزه در زمان حکومت عثمانی‌ها بر این منطقه در سال ۱۸۶۱ ساخته شد و به عنوان کاخ مورد استفاده قرار می‌گرفت تا اینکه در سال ۱۹۸۱ به موزه آثار باستانی رقه تبدیل شد.

در این موزه بیش از ۸۰۰۰ اثر رقه از اعصار و تمدن‌های گذشته از جمله دوران عباسیان وجود داشت و علاوه بر این، موزه دارای بسیاری از تابلوهای موزاییک، تابوت پادشاهان و تجهیزات باستان‌شناسی، مجسمه‌های حکاکی‌شده و تعدادی مجسمه کوچک بوده است

در زمان سیطره داعش بر رقه، موزه رقه ویران شد و همچنین آثار موجود در آن غارت و به سرقت رفتند. اعضای داعش بیش از ۷ هزار آثر عتیقه را به سرقت بردند و بسیاری از آنها را منهدم کردند. اما دفتر آثار باستانی مرکز فرهنگی رقه برخی از آثار باقی‌مانده را بازگرداند، جمع‌آوری کرد و تا آزادی این شهر از چنگال داعش این آثار را در مکانی پنهان و نگهداری کرد.

مدیریت مدنی دموکراتیک رقه با همکاری مرکز فرهنگی رقه در تاریخ ۴ نوامبر ۲۰۲۳ پس از بازسازی کلی و افتتاح نمایشگاه جدید موزه، آن را مجددا افتتاح کرد.

«ویسام باشا» مدیر دفتر آثار باستانی مدیریت مدنی دموکراتیک رقه، در مورد موزه رقه و بازگشایی آن گفت: « از ابتدای بحران سوریه در رقه همواره جنگ روی داده است. تبهکاران بیش از ۷۰۰۰ اثر را غارت و سرقت کردند و این آثار هیچگاه پیدا نشدند. پس از آزادسازی منطقه از داعش موفق شدیم تنها ۸۸۰ اثر را بازگردانیم و آنها را در مکانی امن قرار دهیم. آثار بازگردانده شده شامل آثار کوچک و تابلوهای موزاییک، تابوت‌ها و آثار سنگی بزرگ بود.»

ویسام باشا در رابطه با محافظت از آثار باقی‌مانده از محوطه افزود: « بخشی از این آثار در موزه و برخی از آنها در انباری ویژه برای حفاظت قرار می‌گیرند.»

ویسام باشا تاکید کرد که دفتر آثار باستانی در تلاش خواهد بود تا با همکاری نیروهای امنیت داخلی رقه(آسایش)، آثار به سرقت رفته موزه را نیز بازگرداند.

شایان ذکر است که ده‌ها مکان باستانی نیز در رقه در امتداد سواحل رود فرات و بلیخ از جمله تپه، قلعه، زیرزمین، دیوار رقه و دروازه بغداد، وجود دارند.

کد خبر 2763278

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha