جانمایی پترو پارک مهران و لزوم تلاش برای تحقق پذیری آن

سرویس ایلام - مدیر پروژه مطالعات طرح جامع منطقه آزاد تجاری_صنعتی مهران در گفتگو با کردپرس، ضمن تشریح روند ارائه توجیهات فنی و اقتصادی طرح جامع منطقه آزاد مهران، بر لزوم تلاش و هم‌افزایی مردم و مسئولان جهت تحقق پذیری آن تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، علی حیات نیا عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های نسبی استان ایلام حول محور زنجیره نفت و گاز و صنایع وابسته و تکمیلی است. وجود حدود ۶ درصد منابع نفتی و ۱۱ درصدی منابع گازی کشور و ایجاد واحدهای پالایشگاه گاز (تنها پالایشگاه گاز غرب کشور) و پتروشیمی ایلام در سال‌های گذشته، همچنین ایجاد طرح‌های جدید و در دست اجرای محصولات مختلف بالادستی صنایع پتروشیمی (در دهلران، هلیلان و دره‌شهر) بستر مناسبی را برای توسعه صنایع تکمیلی زنجیره ارزش در استان ایلام فراهم کرده‌ است، که به این منظور در طرح جامع منطقه آزاد مهران، زون ایجاد صنایع زنجیره انرژی و پتروشیمی پیش بینی شده است.

وی افزود: تصویب منطقه آزاد مهران فرصت مناسبی برای استقرار فعالیت‌های مزیت‌دار در سایت ۷ هزار هکتاری این منطقه را به وجود آورده است. با توجه به مشوق‌هایی نظیر: معافیت‌ مالیاتی، معافیت‌های گمرکی برای واردات مواد اولیه و ماشین آلات، ظرفیت‌های تأمین مالی، امکان فعالیت سهل‌تر نیروی کار خارجی‌ و... بستر و انگیزه برای توجیه‌ پذیری اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاران در منطقه آزاد فراهم ‌شده است.

جانمایی پترو پارک مهران و لزوم تلاش برای تحقق پذیری آن

اقتصاددان ایلامی یادآور شد: از انتهای سال گذشته که پیشنهاد ایجاد پارک پتروشیمایی در منطقه آزاد مهران مطرح شده بود، پیگیری برای ارائه توجیهات فنی و اقتصادی توسط تیم مشاور طرح جامع منطقه آزاد انجام شد. نزدیکی به بازارهای داخلی و خارجی پیرامون، الزامات اسناد بالادستی برای توسعه صنعت (با اولویت شیمیایی و پتروشیمی) در محدوده سایت فعلی منطقه آزاد مهران به خصوص در اسناد آمایش ملی و استانی، وجود شبکه انتقال برق در پیرامون منطقه آزاد، راه اندازی ابرپروژه سامانه گرمسیری و تأمین آب صنعت در افق دو دهه آینده و همچنین عدم وجود محدودیت‌های زیست محیطی، از مهم‌ترین مزیت‌های مکانی منطقه آزاد مهران برای استقرار فعالیت‌های صنعتی و پتروشیمایی است.

حیات نیا اضافه کرد: با بررسی شاخص‌های فنی و کارشناسی، زمین فاز اول این پتروپارک در جنوب شرقی سایت منطقه آزاد مهران و با مساحت ۱۰۰ هکتار جانمایی شد، به علاوه  ۲۰۰ هکتار هم برای فاز توسعه پیشنهاد شد که در مجموع این اراضی از منظر شاخص‌های زیست محیطی و ارزیابی توان اکولوژی نظیر: جنس خاک، شیب، طبقات ارتفاعی، کاربری اراضی، فواصل از سکونت‌گاه‌ها و رویشگاه‌های گیاهی و جنگلی، فاصله از پهنه‌های چهارگانه و حساس زیست محیطی، قرارگیری در انتهای باد غالب و... از همه نظر بهینه بوده، به علاوه مطلوبیت بالایی هم برای سرمایه‌گذاران با توجه به شاخص‌های دسترسی به بازار مصرف و استفاده از مشوق‌های منطقه آزاد خواهد داشت.

جانمایی پترو پارک مهران و لزوم تلاش برای تحقق پذیری آن

مدیر پروژه مطالعات طرح جامع منطقه آزاد تجاری_صنعتی مهران دسترسی به مواد اولیه و خوراک در شعاع ۹۰ کیلومتری پیرامون منطقه آزاد مهران از شمال و جنوب سایت منطقه از دیگر مزیتهای آن برشمرد و توضیح داد: ایجاد و تقویت کریدور و کنوانسیون بین المللی TIR و دسترسی منطقه آزاد مهران به بازارهای منطقه‌ای (دروازه مدیترانه)، به علاوه روند رو به رشد مصرف و تقاضا در منطقه و جهان، توسعه تولید محصولات مرتبط با صنایع تکمیلی و محصولات نهایی پتروشیمی را واجد جذابیت اقتصادی کرده است، به علاوه پیوستگی عملکردی منطقه آزاد مهران با بنادر جنوبی می‌تواند در آینده به ارتقای صنعتی منطقه کمک کند.

او گفت: در یک سال اخیر اقداماتی برای جانمایی حدود ۹ پترو پارک توسط هلدینگ خلیج فارس در سواحل جنوبی انجام شده است که خوشبختانه با پیگیری مدیران منطقه آزاد مهران و شرکت هلدینگ خلیج فارس، ارائه توجیهات و طرح اولیه پارک توسط تیم مشاور طرح جامع و همچنین جلسات کارشناسی و توجیهی مکرر و بازدیدهای میدانی کارشناسان این شرکت، پتروپارک منطقه آزاد مهران به عنوان اولین نوع از این پارک‌ها در خارج از سواحل جنوب مورد موافقت قرار گرفت.

حیات نیا افزود: محصولات پیشنهادی برای فعالیت در این پارک، تکمیل زنجیره پلی پروپیلن و پلی‌اتیلن بوده که با توجه به نیاز داخلی و همچنین قابلیت صادراتی، محصولاتی نظیر: فیلم و شیت، قالب‌های بادی و تزریقی، لوله و اتصالات، تجهیزات پزشکی، شیرآلات، الیاف پلی پروپیلن، کوپلیمر، لوله‌های پلی‌اتیلن، پروفیل درب و پنجره، PVC، صنایع رنگ و رزین و... برای استقرار در این پارک پیشنهاد شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: ایجاد و مدیریت این پارک توسط یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها و سازمان‌های اقتصادی کشور می‌تواند به امکان تحقق پذیری این پارک کمک کند، بدیهی است برای عملیاتی شدن کامل این پارک و استقرار واحدهای تولیدی، نیاز به ایجاد زیربناها و امکانات مورد نیاز مانند تسطیح، حصارکشی، شبکه معابر، تأمین یوتیلیتی و...، همچنین تأمین خوراک برای صنایع پیشنهادی و انجام مطالعات جامع برای ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد.

وی تاکید کرد: پارک پتروشیمایی مهران پنجره جدیدی فراروی توسعه استان ایلام گشوده که نیاز به همگرایی و هم‌افزایی مدیران و مردم و اهتمام جدی برای اجرایی شدن و جذب سرمایه‌گذاران در این پارک وجود دارد.

کد خبر 2763360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha