مهاجر کردتبار بخت اول کسب نخست وزیری هلند

سرویس جهان- بر اساس برخی تحلیلها، خانم دیلان یشیلگوز کردتبار ترکیه بخت اول کسب مقام نخست وزیری هلند را دارد.

به گزارش کردپرس به نقل از بی بی سی انگلیسی، خاتم دیلان یشیلگوز کردتبار از ترکیه که به عنوان رهبر حزب مردم برای آزادی و دموکراسی هلند انتخاب شده، بخت اول کسب کرسی نخست وزیری این کشور را دارد.

خانم یشیلگوز که در ترکیه متولد شده و به همراه پدر و مادرش در هفت سالگی وارد هلند شده، از جمله سیاستمداران هلندی است که خواهان اعمال مقررات سخت گیرانه در قبال مهاجران است.

بر اساس گزارش یورونیوز، این شهروند کردتبار ترکیه که در حال حاضر وزیر دادگستری این کشور است، شانس زیادی برای انتخاب شدن به عنوان اولین زن نخست وزیر در هلند را دارد.

اگرچه بی بی سی پیتر امزیفت، رقیب خانم یشیلگوز را بر اساس نظرسنجی ها پیشتاز رقابتها دانسته اما این شبکه نیز احتمال داده خانم یشیلگوز به عنوان اولین نخست وزیر زن در هلند انتخاب شود.

یکی از سیاست های این نامزد کردتبار پست نخست وزیری هلند مقابله با ورود بدون حساب و کتاب مهاجران است که با انتقاد روبرو شده است.

بر اساس گزارش یورو نیوز، برخی رسانه های ترکیه خانم یشیلگوز، بویژه پدرش را به ارتباط داشتن با گروههای کرد ترکیه از جمله پ.ک.ک متهم کرده اند.

یورونیوز درباره سوابق  او نوشت: دیلان یشیلگوز در آنکارا پایتخت ترکیه و از مادری ترک و پدری کرد به دنیا آمده است. پدرش که از اعضای یک اتحادیه کارگری چپ بود، در پی کودتای نظامیان در ترکیه در سال ۱۹۸۰ به هلند گریخت. او چهار سال بعد و در سن ۷ سالگی به همراه مادر و خواهرش به صورت غیرقانونی و با قایق به جزیره یونانی «کوس» فرار کرده و سپس از آنجا به هلند رفته و پناهنده شدند.

خانم یشیلگوز تحصیلات خود را در دانشگاه وریج آمستردام انجام داده و پس از فارغ‌التحصیلی در رشته علوم اجتماعی و فرهنگی، به صحنه کارزهای سیاسی وارد شد.

او در سال ۲۰۱۴ به عنوان عضو حزب سوسیالیست به شورای شهر آمستردام راه پیدا کرد و سپس در سال ۲۰۱۷ وارد مجلس نمایندگان هلند شد. دیلان یشیلگوز پس از پیوستن به حزب «مردم برای آزادی و دموکراسی»، به مقام وزیر امور اقتصادی و اقلیمی منصوب شد و از ژانویه سال گذشته نیز به عنوان وزیر دادگستری در کابینه مارک روته مشغول به کار است.

کد خبر 2763367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha