هزینه کرد ۱۸۱ میلیارد تومانی برای تملک اراضی مرز باشماق مریوان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان با بیان اینکه مهمترین چالش ما در مرز، تملک اراضی است، گفت: ۱۸۱ میلیارد تومان برای تملک اراضی مرز باشماق هزینه شده است.

به گزارش کرد پرس، علی نوری در چهارمی جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کردستان، گفت: مهمترین چالش ما در مرز، تملک اراضی است از چندین سال گذشته کلیت مالکیت مرز متعلق به ۱۹ نفر بوده است که هر روز شکایت های متعددی را به دادگستری می بردند که با پرداخت ۱۸۱ میلیارد تومان این اراضی تملک شد.

وی بر ضرورت استفاده از ظرفیت اتاق بازرگانی برای رفع مشکلات مرز باشماق و همکاری دیگر دستگاه های مرتبط تاکید کرد و افزود: عزم خود را جزم کردیم تا پایان امسال اقدامات لازم را برای رفع مشکلات مرز باشماق انجام دهیم که قابل قبول باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان اظهار کرد: امروز تجارت خارجی در مرز باشماق به بهترین شیوه انجام می شود و این به دلیل اقدامات خوب در این دولت است.

نوری به ترانشیت منت مرز باشماق نیز اشاره کرد و ادامه داد: تکلیف پیمانکار باید در مرز باشماق مشخص شود و نسبت به اجرای ترانشیت منت حداقل ظرف یک ماه آینده اقدامات لازم صورت بگیرد.

وی یادآور شد: البته نباید مرز رسمی کردستان را فقط به باشماق خلاصه کنیم مرز سیرانبند هم باید با انجام زیرساخت های لازم به عنوان مرز رسمی از سوی طرف عراقی مورد قبول قرار گیرد.

اجرای طرح فول باک گالن بدست های مرز باشماق را حذف می کند

مدیر شرکت ملی فرآوردهای نفتی کردستان نیز در این جلسه بین کرد: با اجرای طرح فول باک ضمن تسهیل و تسریع در حمل و نقل مساوی، گالن بدست ها در مرز باشماق را حذف خواهد کرد.

جهانبخش نوکانی در مورد ضرورت اجرای طرح فول باک در کردستان، گفت: چند ماه گذشته با ادارات ذیربط با هماهنگی ستاد پیشگیری جلسات متعددی برگزار شد و مسائل به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: کردستان به واسطه اجرایی نشدن طرح فول باک زیان زیادی متحمل شده است، اجرای این طرح می تواند به تردد حمل و نقل در مرز تسهیل و تسریع ببخشد و از سوی دیگر موجب به حداقل رسیدن حضور گالن بدست ها در مرز باشماق خواهد شد.

نوکانی با بیان اینکه در همین راستا پنج دستگاه به جایگاه سیار عرضه سوخت اضافه می شود، اظهار کرد: معتقدیم عملیاتی کردن طرح فول باک در مرز باشماق تاثیرات بسیار مثبتی به دنبال دارد.

طرح فول باک در استان های مرزی اجرا شود

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان نیز در ادامه بیان کرد: اگر طرح فول باک کشوری است باید به صورت همزمان در استان های هدف اجرا شود.

فرزاد حسنی با بیان اینکه باشماق دومین مرز زمینی است و احتمال فرار بار به خاطر اجرای این طرح وجود دارد، به وضعیت جایگاه ها و تیرپارک ها اشاره کرد و ادامه داد: جایگاه ها تعیین شده و ۱۲ تلمبه سوخت در چند نقطه از مرز باشماق هدف گذاری و برنامه ریزی شده است.

وی در مورد طرح ساماندهی مرز باشماق، یادآور شد: فاز اول در محدوده ترانشیت منت در ۸.۵ هکتار سازمان حمل و نقل جاده ای ورود کرده و در حال حاضر ۱۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

کد خبر 2763401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha