چرا صادرات نفت اقلیم کردستان از سرگرفته نمی شود

سرویس عراق و اقلیم کردستان- عضو کمیسیون نفت و گاز و از اعضای فراکسیون پارتی در پارلمان عراق اعلام کرد که اقلیم کردستان و بغداد همه مسائل مربوط به صادرات مجدد نفت را حل کرده اند، افزود،" آنچه باقی مانده است بین بغداد، شرکت های نفتی و آنکارا است.

به گزارش کردپرس، صباح صبحی عضو کمیسیون نفت و گاز و از اعضای فراکسیون پارتی در پارلمان عراق در گفت و گو با رسانه های عراقی گفت،" هیچ اختلافی بین دولت عراق و اقلیم کردستان برای از سرگیری صادرات نفت از طریق ترکیه وجود ندارد، به گزارش کردپرس، صباح صبحی عضو کمیسیون نفت و گاز و از اعضای فراکسیون پارتی در پارلمان عراق در گفت و گو با رسانه های عراقی گفت،" هیچ اختلافی بین دولت عراق و اقلیم کردستان برای از سرگیری صادرات نفت از طریق ترکیه وجود ندارد، اماعلاوه بر آن که چندین مورد اختلاف بین بغداد و آنکارا هنوز حل نشده است، دولت فدرال نیز هنوز مسائل خود را با شرکت های خارجی در اقلیم کردستان که در بخش نفت فعال هستند حل نکرده است.

وی همچنین افزود،" مشکلات متعددی وجود دارد که موانعی را برای صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق ترکیه ایجاد کرده است، از جمله اینکه دولت فدرال 8500 دینار برای هزینه استخراج هر بشکه نفت برای شرکت های نفتی تعیین کرده است، اما این شرکت ها بر اساس قراردادهای خود با دولت اقلیم کردستان 22 دلار درخواست می کنند".

 این عضو کمیسیون اقتصادی پارلمان عراق تصریح کرد، دور دوم مذاکرات بین دولت فدرال و طرف ترکیه هنوز آغاز نشده است و با توجه به اینکه عراق بر اساس حکم دادگاه بین المللی داوری در پاریس به دنبال غرامت 3 میلیارد دلاری از ترکیه است، در این زمینه نیز موانعی وجود دارد.

صبحی اشاره کرد یکی دیگر از موارد اختلاف عراق و ترکیه برای صادرات نفت اقلیم کردستان هزینه حمل و نقل نفت از طریق خط لوله ای است که از خاک ترکیه می گذرد. ترکیه برای هر بشکه 7دلار و شرکت حمل و نقل نفت 13 دلار می خواهند به ازای هر بشکه دریافت کنند که جمع آنها 20 دلار می شود و این هنوز قطعی نشده است.

                                                                                   

کد خبر 2763421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha