زهکش غیر اصولی سد حسنلوی نقده تالاب یادگارلو را خشک کرد

سرویس آذربایجان غربی- معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تالاب بین المللی یادگارلو شهرستان نقده بیش از دو دهه است که به دلیل تعارضات به وجود آمده در اثر احداث غیر اصولی زهکش سد حسنلوی نقده، خشک شده است.

به گزارش کردپرس، مجتبی ذوالجودی در گفت و گویی خبری بیان کرد:  طرح مطالعات جامع تالاب بین المللی یادگارلو شهرستان نقده با هدف تعیین و بررسی راهکارهای نجات بخشی این تالاب بین المللی انجام می شود.

او با اشاره به خشکی ٢ دهه ایی این تالاب بین المللی گفت: این مسئله به دلیل تعارضات به وجود آمده در اثر احداث غیر اصولی زهکش سد حسنلوی شهرستان نقده، شکل گرفته است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: برای ۲۲۶ تالاب در کشور برنامه مدیریت وجود دارد و دولت  با حساسیت ویژه ای موضوع احیا وضعیت زیستی و آبی انها را دنبال می کند و مصمم است تا شرایط تالاب ها را بهبود بخشد.

ذوالجودی با اشاره به وضعیت مطلوب تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه و تالاب های شهرستان نقده گفت : به دلیل کاهش قابل توجه میزان بارندگی و عدم تامین کامل حق آبه ، تالاب های کشور عموما وضعیت مطلوبی از لحاظ آبی ندارند.

او اضافه کرد: در استان آذربایجان غربی اما در نتیجه تعاملات بسیار سازنده و خوب انجام شده بین اداره کل حفاظت محیط زیست با شرکت آب منطقه ای و جوامع محلی، حق آبه حداکثری با توجه به شرایط آبی اختصاص یافته و وضعیت تالاب های استان بسیار مطلوب است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب ها سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: با همکاری دستگاه ها و جوامع محلی توانستیم پس از  بیست سال ، تالاب های بین المللی قوپی باباعلی در شهرستان مهاباد و تالاب حله در استان بوشهر را آبگیری کنیم و از تبدیل انها به کانون های گرد و غبار جلوگیری شد.
 

کد خبر 2763693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha