در نسبت رسانه و دولت / یک گزاره با دو سر مختلف

سرویس ایلام -سود و زیان تعامل یا تقابل رسانه ها و دولت مستقیما به افکار عمومی برمی‌گردد و بعنوان پایه‌ای برای کنش‌گری های اجتماعی و سیاسی دارای اهمیت است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، اگر رسانه را یکی از میزهای قدرت در جامعه بدانیم، سایر ارکان قدرت نمی توانند جامعه را بدون رسانه تعریف و ترسیم کنند. رسانه خودش به تنهایی رکنی از قدرت است که بازنمایی و روایت واقعیات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه به او این قدرت را می دهد که بر سر میز قدرت بنشیند و اصولاً خودش یک میز باشد.

دولت معمولا چه در بحث کلان و چه در بحث هر وزارتخانه، علاوه بر شبکه روابط عمومی های گسترده اش در سراسر کشور، معمولا دارای خبرگزاری و سایت و مجلات تخصصی و... نیز هست که به او ظرفیتی بزرگ برای کنش‌گری در میدان رسانه می‌دهد و قانون نیز برای هر دستگاه اجرایی پیش بینی کرده برای ارائه گزارش عملکرد خود، از اصحاب رسانه دعوت و آنها را در جریان آخرین اقدامات و دستاوردهای خود بگذارد.

اما با تمام این تلاش‌ها و امکانات، مردم و افکار عمومی در بسیاری از موارد، برای حرف و تحلیل رسانه‌های مستقل و غیردولتی ارزش بیشتری قائل هستند و اگر رسانه‌ای با کار حرفه‌ای و نقادی منصفانه خودش را ثابت کند و از هر گونه رانت و رشوه و زیرمیزی مبری باشد، هیچ مدیر و مسئولی نمی‌تواند رسانه و جریان سازی وی را نادیده بگیرد و اصلا چنین عملی عاقلانه نیست بلکه باید مدیران از نقد دلسوزانه و پیش‌برنده اصحاب رسانه استقبال کرده و از کمکی که آنها می‌توانند به جامعه کنند غافل نشوند.

صد البته که رسانه های حرفه‌ای و کاربلد نیز که امین مردم برای بیان مطالبات و تذکر نواقص هستند، خوب است قبل از انتشار هر مطلب و مطالبه ای، موضوع را از روابط عمومی دستگاه و مدیر مربوطه پیگیری کنند و سپس اقدام به انتشار مطالب خود کنند که قطعا چنین رویه ای به اصول حرفه‌ای تهیه خبر و گزارش نزدیک‌تر و امکان خطا در آن کمتر است.

رسانه که قدرت خود را از قدرت افکار عمومی و مردم دارد، اگر راه معامله گری در پیش بگیرد و با وارونه‌نمایی سعی کند آنچه را هست به آنچه نیست تبدیل کند، دیگر نباید نام آن را یکی از ارکان قدرت دانست بلکه در چنین حالتی رسانه به یک دلال قدرت تبدیل خواهد شد که خوشبختانه اکثریت اصحاب شریف رسانه استان ایلام از این خطاها مبری هستند.

نویسنده: یاسر بابایی 

کد خبر 2763740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha