پویش اجتماعی تاب آوری چیست؟

سرویس ایران- پویش اجتماعی یا کارزارهای رسانه ای تاب آوری میتواند رفتارهای تقویت کننده سلامت را ترویج و رفتارهای منفی را معرفی و تقبیح کند و بدین شیوه موجب توسعه تاب آوری باشد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، یک پویش اجتماعی تاب آوری یا کارزار رسانه ای می تواند در مناسبت های مختلف از تاب آوری اجتماعی بگوید یا حتی مبتنی بر تاب آوری جامعه ای یا صنفی و محلی باشد. به هرحال ماهیتی موقت دارند یا اقدامی فصلی و مناسبتی به شمار می آیند و در طبقه بندی اقدامات پروژه ای جای خواهد گرفت که اغلب نمادین و ترویجی هستند اگرچه بسیار مؤثر و مفید هم باشند در حالی که ما برای توسعه تاب آوری به چیزی فراتر از اقدامات پروژه ای نیاز داریم و آن تقویت نهاد علم و ارتقای سلامت معنوی است.

در همین زمینه به گفته مدیر و موسس خانه تاب آوری پویش های اجتماعی و کارزارهای رسانه ای اگرچه مطلوب و پسندیده و گاهی بسیار هم ضروری هستند و کارکردهای با ارزش خاص خود را دارند اما در نهایت با تاکید موکد بر این باورم که تاب آوری انقلاب خرد ورزی بوده و خط تولید آن مدیریت هست و این چیزی است که جز با آموزش به دست نخواهد آمد.

«محمدرضا مقدسی» همچنین عنوان کرد که این اقدام جمعی می تواند در معرفی ارزش های اخلاقی و اجتماعی مؤثر باشد و در راه رسیدن به این هدف از شبکه های اجتماعی و فن آوریهای نوین استفاده کند.

از نظر او شبکه های اجتماعی برای نوجوانان و جوانان از جذابیت بالایی برخوردار بوده و حتی می توان از مشارکت خود مخاطبان هم استفاده کرد با این حال باید به کمیت پیام و شیوه طراحی پیام و همچنین ویژگی های مخاطبان به دقت توجه شود.

«مقدسی» به این نکته اشاره کرد که کمپین های رسانه ای می توانند ابزار قدرتمندی برای انتقال اطلاعات سلامت به مردم باشند، پیام هایی که می توانند به طور مؤثر از طریق رسانه های جمعی منتقل شوند به یقین در ارتقا دانش سلامت و خودمراقبتی مؤثر خواهند بود.

آن طور که این متخصص تاب آوری می گوید کارزارهای رسانه ای یا برپا کردن پویش اجتماعی برای توسعه تاب آوری می تواند موضوعاتی مختلفی را در بر داشته باشد از سوء مصرف مواد مخدر و رفتارهای نابهنجار تا قلدری و خودزنی و سیگار و... پویش اجتماعی تاب آوری می تواند توجه و تمرکز خود را بر رفتارهای سلامت محور مثل فعالیت بدنی و ورزش؛ مشارکت و فعالیت های اجتماعی داوطلبانه و سبک تغذیه سالم و توسعه مهربانی اجتماعی و دیگر یاری یا ارتقا سلامت معنوی و اخلاقی بگذارد.

در واقع براساس سخنان «مقدسی» پویش اجتماعی می تواند بر ساز و کارهای مدنی و اجتماعی و یا فعالیت های داوطلبانه و خیریه و یا حتی زیست محیطی و اقتصاد رفتاری متمرکز شود و از طریق ایجاد حساسیت های اجتماعی و رسانه ای با تولید محتوای جذاب و نافذ ضریب مشارکت و انسجام را افزایش و یا برخی از بد کارکردی اجتماعی و فرهنگی را در سطوح فردی و خانوادگی و اجتماعی اصلاح نماید.

کد خبر 2763768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha