گفتگوی قباد طالبانی و سفیر ترکیه درباره وضعیت کرکوک و از سرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان

سرویس عراق و اقلیم کردستان- قباد طالبانی، معاون نخست وزیر اقلیم کردستان و سفیر ترکیه در عراق طی دیداری درباره انتخابات شوراهای استانی خصوصا انتخابات کرکوک بحث و گفت و گو کردند. قباد طالبانی اعلام کرد: «در سال های اخیر اختلافات زیادی بین اقلیت های کرکوک وجود دارد و راه حل آن بعد از انتخابات شوراهای استانی است».

به گزارش کردپرس به نقل از سایت خبری خندان، بر اساس بیانیه دفتر معاونت نخست وزیر اقلیم کردستان، در دیدار روز سه شنبه که در اربیل و با حضور مولود یاقوت، سرکنسول ترکیه در اقلیم کردستان برگزار شد، در مورد وضعیت عراق و روابط بین اقلیم کردستان و بغداد گفت و گو شد. معاون نخست وزیر در این زمینه بر لزوم حل و فصل مسائل میان اقلیم کردستان و بغداد از راه گفت و گوی مسالمت آمیز تاکید کرد و گفت: «اتحاد احزاب سیاسی اقلیم کردستان و حل مشکلات داخلی بر حل مشکلات بین اقلیم کردستان و بغداد تأثیر خواهد داشت».

در بخشی دیگر از این دیدار، انتخابات شوراهای استانی عراق به ویژه انتخابات کرکوک مورد بحث و بررسی قرار گرفت و طرفین ابراز امیدواری کردند که این انتخابات در فضایی آرام و بدون مشکل برگزار شود و نتایج آن به نفع همه مردم عراق باشد.

قباد طالبانی درباره وضعیت کرکوک گفت: «در سال های اخیر اختلافات زیادی بین اقلیت های کرکوک وجود داشته و راه حل آن است که پس از انتخابات شوراهای استانی، برای آنکه کرکوک به شهر نمونه ای برای همزیستی مسالمت آمیز میان همه جریانها تبدیل شود و هیچ حزبی احساس ظلم، بی عدالتی و به حاشیه رانده شدن نکند، در اداره استان کرکوک به اصول پیشنهادی جلال طالبانی بازگردیم».

در این دیدار همچنین موضوع صادرات نفت و مشکل بودجه اقلیم کردستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و معاون نخست وزیر اقلیم کردستان ابراز امیدواری کرد که صادرات نفت به زودی از سر گرفته شود و افزود: «باید بین اقلیم کردستان و بغداد یک توافق جامع و بلندمدت وجود داشته باشد که در آن بیشتر مشکلات بین دو طرف و مشکل بودجه اقلیم کردستان به صورت اساسی حل شود».

کد خبر 2763790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha