مسکن ملی کردستان در گیر و دار مشکلات بانکی/ انتقاد استاندار و بازرس استان از بانک ها

روند طولانی اجرای پروژه های نهضت ملی مسکن در کردستان طی ۲ سال اخیر نشان می دهد این طرح تا خانه دار شدن متقاضیان بی بضاعت راه درازی در پیش دارد و هر روز با یک چالش جدید رو به رو می شود.

به گزارش کرد پرس، تا چندی پیش یکی از دلایل روند کند پیش روی طرح نهضت ملی مسکن در کردستان، تامین زمین و جانمایی آن اعلام شده بود و حالا بعد از گذشت ۲ سال از عدم پیشرفت مناسب این پروژه در استان، در آخرین جلسه شورای مسکن کردستان از مانعی جدید به نام بانک رونمایی شده که در پرداخت تسهیلات برای افزایش روند اجرای این پروژه کوتاهی می کنند.

عملکرد ناموفق و روند کند بانک های استان در پرداخت تسهیلات مسکن به پروژه های نهضت ملی تا جایی به چشم می آید که امروز استاندار کردستان نوک پیکان روند کند اجرای این پروژه را مستقیم به سمت بانک ها گرفته و بازرس کل استان نیز بر این سخنان صحه گذاشته است.

پرداخت تسهیلات مهمترین مشکل در اجرای طرح نهضت ملی مسکن

استاندار کردستان صبح امروز در جلسه شورای مسکن کردستان گفت: در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن اولویت اصلی ما پرداخت تسهیلات و تامین منابع مالی است و بانک ها باید با جدیت به موضوع ورود پیدا کنند.

اسماعیل زارعی کوشا اظهار کرد: در ماه های گذشته رویکرد ما در حوزه نهضت ملی مسکن زمین محور و تامین زمین بود که این مشکل تا حدود زیادی رفع شده و از این پس رویکرد ما تسهیلات محور و بانک محور است.

وی با تاکید بر مشارکت جدی تر بانک ها در پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن، افزود: بی شک اگر به موازات هم کارها پیش نرود به نتیجه نخواهیم رسید، مشکل زمین وقت زیادی از ما گرفت، لذا باید در امر تسهیلات تسریع صورت گیرد.

استاندار کردستان برپیگیری موضوع تسهیلات متقاصیان ۷۱۲ واحدی قروه نیز تاکید کرد و از بانک های عامل خواست از همین امروز پرداخت تسهیلات این واحدها در قروه آغاز و در جلسه بعدی گزارش کار ارائه شود.

زارعی کوشا با بیان اینکه بانک ها نباید در پرداخت تسهیلات مسکن ملی تعلل کنند، ادامه داد: کارها و اقدامات اداری و بانکی در زمینه پرداخت تسهیلات مسکن ملی باید هر چه سریعتر انجام شود و متقاضیان با مشکل مواجه نشوند.

پرداخت تسهیلات بانک ها در حوزه مسکن کردستان مناسب نیست

مدیرکل سازمان امور مالیاتی استان کردستان نیز در این جلسه با گلایه از عملکرد نامناسب بانک ها در حوزه مسکن در استان، بیان کرد: بانک های عامل باید اعلام کنند تا کنون چه میزان تسهیلات پرداخت کرده اند و شفاف سازی های لازم در این راستا صورت بگیرد.

عیسی هواسی یادآور شد: یکی از دغدغه های جدی ما در استان کردستان در حوزه اجرای نهضت مسکن ملی، تهیه زمین و تعیین تسهیلات است که باید برنامه ریزی های لازم در این حوزه صورت بگیرد.

وی گفت: در استان کردستان در حوزه ساخت مسکن با مشکل تامین مصالح مواجه نیستیم، اما در حوزه پرداخت تسهیلات به صورت جدی باید ورود و موانعی که وجود دارد برداشته شود.

مدیرکل سازمان بازرسی استان کردستان با بیان اینکه عمده اعتراضات در حوزه مسکن ملی در مورد تسهیلات بانک ها است، افزود: انتظار داریم جلسات در حوزه مسکن و در راستای رفع موانع این حوزه کارگروهی تر و شفاف تر برگزار شود.

هواسی اظهار کرد: بانک های عامل باید اعلام کنند تا کنون چه میزان تسهیلات پرداخت کرده اند و شفاف سازی های لازم در این راستا صورت بگیرد.

وی با اشاره به چرایی وضعیت بهتر ساخت مسکن ملی در خود مالکی ها، ادامه داد: قانون گذار در ماده ۴ قانون جهش ملی مسکن، تکلیف کرده که ۲۰ درصد از تسهیلات مسکن باید توسط بانک ها پرداخت شده باشد، چرا تا کنون این مهم انجام نگرفته است؟

مدیرکل بازرسی کردستان بیان کرد: بالاترین میزان عملکرد در پرداخت تسهیلات ۲ درصد بوده است و این عدم تحقق تکلیف بانک ها باید آسیب شناسی شود و تصمیم گیری های لازم صورت بگیرد.

هواسی یادآور شد: اگر بانک ها به وظیفه قانونی خود عمل نکنند، باید سازمان امور مالیاتی ۲۰ درصد آنها را جریمه کند سوال اینجاست، سازمان امور مالیاتی چرا به این مهم عمل نکرده است؟

وی گفت: انتظار داریم معاون اقتصادی استاندار در خصوص عملکرد بانک های خصوصی تمرکز بیشتری پیدا کند، بانک های خصوصی در استان ما فقط منابع را جمع می کنند و هیچ تعهدی را در خصوص پرداخت تسهیلات ندارند.

مدیرکل بازرسی کردستان افزود: بانک های خصوصی حتی در حوزه قانون جوانی جمعیت هم هیچ اقدامی نداشته اند و این عدم تحقق تکالیف باید از سوی متولیان امر در دولت پیگیری و نظارت های لازم صورت بگیرد.

هواسی اظهار کرد: برخی از بانک ها اعلام می کنند باید ۳۰ درصد پروژه تمام شود، تا اقدام به پرداخت تسهیلات کنند، قانونگذار تعیین کرده که مشارکت بانک باید همان نقطه اول باشد، کجای قانون قید شده که متقاضی ۳۰ درصد را انجام بعد بانک ها وارد شوند؟!

وی ادامه داد: تسهیلات بین بانک ها براساس منابع باید توزیع شود؛ انتظار داریم مجموعه دولت این موضوع را پیگیری کنند اگر توسط دولت این مهم تعیین نشود مجبور هستیم ترک فعل بگیریم.

مدیرکل بازرسی کردستان بیان کرد: انتظار داریم که در جلسه بعد بانک ها آمار بدهند که چه میزان افتتاح حساب صورت گرفته و چه میزان پرداخت شده است، اگر بانک ها به وظایف خود عمل نکنند انتظار داریم که استاندار کردستان به صورت جدی ورود پیدا کند.

ساخت ۱۷ هزار مسکن در فاز اول طرح مسکن ملی در کردستان

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان نیز در این جلسه گفت: ۶ هزار و ۲۸۵ واحد مسکن ملی در کردستان در قالب ۲ هزار و ۳۶۲ پروژه در انتظار تعیین شعبه بانک است.

جهانگیر الیاسی افزود: جز بانک مسکن، هیچکدام از بانک ها تسهیلات مسکن ملی پرداخت نکرده اند که دلیل بخشی از این موضوع عدم تامین زمین بود.

وی اظهار کرد: برای تحقق برنامه مسکن ملی در کردستان باید هر کدام از بانک های عامل آمادگی پرداخت تسهیلات به ۴ تا ۵ هزار واحد داشته باشند.

کد خبر 2763796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha