نابسامانی سویت های اجاره ای بانه

سرویس کردستان- سویت های اجاره ای نابسامان که برخی از شهروندان بانه مسافرین را شبانه در آنها اسکان می دهند مجوز رسمی ندارند و هیچکدام از دستگاه های دولتی برای فعالیت آنها نظارت نمی کنند.

به گزارش خبرنگار کرد پرس، وارد بانه که می شوید از همان ابتدای ورود به شهر افرادی در حاشیه خیابان ها و دور میدان ها با پلاکاردی در دست که روی ان نوشته ای با عنوان منزل اجاره ای و یا سویت اجاره ای با همراه داشتن خودرو، موتور سیکلت یا نشسته روی یک صندلی منتظر ورود مسافرین هستند که ترافیک سنگین در این مکان ها ایجاد می کنند. این افراد ساعت ها در این مکان ها می مانند و هر خودروی که با پلاک شهرهای دیگر وارد می شود جلویش را می گیرند و پیشنهاد منزل اجاره ای برای اسکان شبانه می دهند.

به نظر می رسد مسافرانی که این خانه ها را اجاره می کنند، نمی دانند یا نمی خواهند از صاحب خانه مجوز فعالیت دریافت کنند و هیچکدام از مسافرانی که می خواهند خانه ای اجاره بگیرند، درخواست مجوز نمی کنند.

در سالهای گذشته ۲ شرکت خصوصی برای ساماندهی خانه های مسافر تشکیل شده که در سال ۱۳۹۶ نخستین شرکت منحل می شود و یک سال بعد نیز یک شرکت دیگر تشکیل می شود که کار این شرکت ها شناسایی خانه های مسافر بدون مجوز و نظارت بر فعالیت این واحدهای مجوز دار بود.

از ورودی شهر تا میدان جهاد پاتوق مردانی است که خانه اجاره ای دارند دور تا دور میدان مالکان خانه های مسافر با در دست داشتن یک پلاکارد تجمع کردند در میدان جهاد  از نزدیک شاهد چانه زنی ۲  مسافر با یکی از این مردان بودم که می خواست خانه اش را برای یک شب اجاره بگیرد صاحب خانه برای اجاره یک شب خانه اش ۷۰۰ هزار تومان می خواست اما مسافران می خواستند ۵۰۰ هزار تومان بدهند که این معامله انجام نشد. وارد بحث انها شدم این مسافر با ۲ نفر همراهش سویت اجاره ای برای یک شب می خواست وی گفت: ما یک سویت می خواهیم برای یک شب و بیشتر از ۵۰۰ هزار تومان هم نمی توانیم پرداخت کنیم اما این صاحب خانه می خواهد برای یک شب ۷۰۰ هزار تومان پول از ما بگیرد که این کرایه زیادی است.

 من درخواست مجوز نکردم این دومین بار که در بانه خانه اجاره می کنم و در سفر به جاها نیز تاکنون مجوز نخواستم هر سال حدود سه ماه مسافرت می روم و مکانی برای یک شب می خواهم و هر جا که رفتم سویت برای اسکان اجاره کردم.

وقتی وارد بحث معامله آنها شدم مالک به شدت عصبانی شد و گفت: هیچ کس مجوز ندارد من مدارک به فلانی (منظورش همان شرکت های ساماندهی خانه های مسافر بود که منحل شدند)تحویل دادم اما تاکنون مجوز نداده در این شهر ۲ هزار خانه بدون مجوز به مسافر اجاره داده می شود و کسی مجوز از ما درخواست نکرده ما خانه را با ضمانت اجاره می دهیم خانه من  آب، برق و گاز دارد و نزدیک بازار است.

این مالک خانه مسافر در ادامه می گوید: ۱۵ ساله که خانه ۲ طبقه را به مسافرین اجازه می دهم و بارها برای دریافت مجوز به جاهای مختلف مراجعه کردم اما همکاری نکردند من مریضم و و نمی توانم کارگری کنم و با اجاره این منزل معیشت زندگیم را تامین می کنم و با وجدان قیمت ها را تعیین می کنم بسیاری از مالکان در تعطیلات بیش از چند میلیون تومان برای اجاره گرفتن اما من با همان قیمت و منصفانه کار کردم.

این مالکان در تمام طول سال در سرما و گرما در دور میدان ها می مانند تا خانه خود را به مسافران اجاره دهند در هر صورت این افراد با مجوز و بدون مجوز خانه های خود را اجاره می دهند اما باید بر فعالیت آنها نظارت شود و مکانی برای انها در نظر گرفته شود.

او در ادامه سخنانش افزود: شرکت های ساماندهی که قبلا کار می کردند اول خانه های خود را اجار می دادند برای افراد دیگر هم دلالی می کردند گاهی چند روز یک بار خانه ما اجاره می دادند.

بدون دریافت شناسنامه خانه را به هیچ کس نمی دهم همه باید مدارک تحویل بدهند بعضی روزها تا نصف شب اینجا می مانم حداقل هر هفته سه تا چهار روز خانه ام را اجاره می دهم بعضی روزها مهمان ندارم.

دلال های خانه مسافر شناسایی و جمع آوری شوند

مردی دیگر نیز که در طرف دیگر میدان جهاد برای اجاره چند هتل آپارتمان پرسه می زند می گوید: ۱۸ ساله در زمینه اجاره هتل آپارتمان و خانه های مسافر فعالیت می کنم از همان ابتدا این هتل آپارتمان ها برای اجاره مسافر ساخته شده و به مسافران اجاره می دهیم و قبلا مجوز داشتند اما مجوز آنها لغو شد.

وی یکی از مشکلات مالکان سویت های اجاره ای راعدم پاسخگویی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عنوان کرد و ادامه داد: خانه های مسافر و هتل آپارتمان ها نیاز به ساماندهی دارند باید به این خانه ها مجوز بدهند یک شرکت برای این موضوع ایجاد شود و تمام دلال ها را که به صورت درصدی خانه ها را اجاره می دهند شناسایی و جمع آوری کنند آنها چندین شغل دارند گاهی چندین برابر قیمت های که در بازار تعریف شده خانه ها را اجاره می دهند و کسانی هم که مدارک ندارند در این خانه اسکان می دهند.

قیمت سویت های اجاره ای بستگی به امکانات موجود دارد بعضی سویت ها ۵۰۰ هزار تا یک میلیون اجاره می دهیم.

هدف بیشتر مسافرینی که به بانه سفر می کنند خرید است و اکثر مسافران قشر متوسط جامعه هستند و توان پرداخت هزینه هتل را ندارد و این سویت های اجاره ای برای اسکان مسافران ضروری است.

آمار سویت های استیجاره بانه مشخص نیست/ مالکان خانه های مسافر باید در سایت جانا ثبت نام کنند

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بانه درگفت وگو با خبرنگار کرد پرس  در مورد سویت های اجاره اینگونه توضیح داد: از سال ۱۳۸۸ فعالیت خانه های مسافر در بانه شروع شده و فعالیت آنها روز به روز افزایش داشته و آمار دقیق از تعداد منازلی به عنوان خانه مسافر اجاره داده می شود در دسترس نیست.

محمد حسینی در ادامه افزود: تعدادی از خانه های مسافر در ۱۰ سال گذشته در قالب ۲ شرکت ساماندهی خانه های مسافر ساماندهی شدند و با تشکیل پرونده و دریافت مجوز زیر نظر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شرکت مربوطه فعالیت کردند.

پیشتر آمار مجوز فعالیت خانه های مسافر ۱۲۰ واحد بوده و یک شرکت که در سال ۱۳۹۸ فعالیت خود را آغاز کرد در سال ۱۴۰۰ مجوز ۵۲ واحد خانه مسافر را  صادر کرد که این شرکت در سال گذشته منحل شد.

افراد و یا شرکت های  که می خواهند در زمینه گردشگری فعالیت کنند باید از طریق سایت جانا که ویژه تاسیسات گردشگری کل کشور است در این سامانه ثبت نام کند.

حسینی در ادامه گفت: سامانه جانا در سال ۱۳۹۹ فعالیت خود را آغاز کرد که از سال ۱۴۰۰ مجوزها و پروانه بهره برداری تمام تاسیسات گردشگری مانند هتل، هتل آپارتمان مهمانپذیر و تمام مراکز گردشگری بین راهی باید در این سامانه ثبت شود و برای هر استان و شهرستان کارتابل ویژه ای طراحی شده که مدیریت سامانه جانا در شهرستان ها به کارشناس گردشگری شهرستان واگذار می شود که به تمام تاسیسات گردشگری اعلام می کردند که در سامانه ثبت نام و تمام مدارک مربوطه را بارگذاری کنند.

در سالهای قبل کسانی که متقاضی دریافت مجوز خانه مسافر بودند در یک شرکت ساماندهی خانه مسافر درخواست مجوز دادند و پرونده تشکیل دادند و مجوز دریافت کردند اما در سال گذشته مجوز تمام شرکت های ساماندهی خانه مسافر منحل شده و تمام تاسیسات گردشگری که خانه های مسافر نیز بخشی از آن است باید از طریق سامانه جانا اقدام کنند.

اگرچه این موضوع را به مالکان سویت های اجاره ای اعلام شده اما آنها اقدام نکردند که باید برای ادامه فعالیت در این سامانه ثبت نام کنند و و بعد تایید مدارک مجوز فعالیت را صادر کنیم تاکنون مالکان خانه های مسافر نتوانستند مدارک لازم را فراهم کند چراکه تعهداتی رسمی که در سامانه برای مالکین در قبال مسافر تعریف شده نتوانستند، عمل کنند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بانه با بیان اینکه مالکان خانه های مسافر در قبال مسافرین که اسکان می دهند و از خدمات آنها بهره مند می شوند مسئولیت دارند و چنانچه مشکلی برای مسافر ایجاد شود باید پاسخگو باشند که این مهم یکی از تعهدات مهمی است که در سامانه جانا تعریف شده که تاکنون مالکان مدارک لازم را در سایت بارگذاری نکردند.

به گفته حسینی، یکی از راهکارهای مهم برای جلوگیری از فعالیت خانه های بدون مجوز پلمپ این واحدها بوده که در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ بیش از ۵۰ پرونده تشکیل و برای انجام اقدامات قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند که در دستگاه قضایی بانه احکام صادر شده اما با اعتراض مالک خانه های مسافر به دادگاه تجدید نظر استان ارجاع داده شده در استان این احکام لغو شدند.

در سال گذشته مجوز همه شرکت های خانه مسافر لغو شده و تنها راه دریافت مجوز از طریق سامانه جانا است.

یکی از دلایلی که باعث شده تاکنون مالکان خانه های مسافر مجوز دریافت نکردند اینکه نتوانستند مدارک لازم را در سامانه بار گذاری کنند و در سامانه جانا شرایط برای کل کشور یکسان است

کد خبر 2763893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha