تولید ۳۵۰ هزار تن سیب زمینی در کردستان/تعرفه گمرکی مانع صادرات سیب زمینی

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع وابسته اتاق بازرگانی سنندج گفت: در سال زراعی گذشته ۳۵۰ هزار تن سیب زمینی در سطح اراضی کشاورزی کردستان تولید شد که ۲۵۰ هزار تن آن مازاد بر نیاز استان است.

محمدسعید احمدپناه در گفت و گو با خبرنگار کرد پرس، با بیان اینکه کردستان در زمینه تولید محصولات کشاورزی یکی از استان های مستعد کشور است، گفت: با توجه به مرزی بودن استان و فعالیت مرز صادراتی باشماق مریوان باید بیش از این به موضوع صادرات محصولات کشاورزی در کردستان توجه شود.

وی با اشاره به پتانسیل های صادراتی بخش کشاورزی استان کردستان، اظهار کرد: در سال جاری بالغ بر۳۵۰ هزار تن سیب  زمینی در استان کردستان تولید شده که می توانست در حوزه صادرات محصولات کشاورزی به خارج از کشور نقش مهمی ایفا کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع وابسته اتاق بازرگانی سنندج با اشاره به لزوم برنامه ریزی برای تقویت صادرات محصول سیب زمینی در استان کردستان، افزود: از مجموع سیب زمینی تولید شده در استان کردستان، حدود ۲۵۰ هزار تن آن مازاد بوده و قابلیت صادرات به کشورهای هدف از جمله عراق و اقلیم این کشور را دارد.

احمدپناه به مشکلات کردستان در زمینه صادرات اشاره کرد و ادامه داد: نبود جاده های مناسب مواصلاتی به مرزهای باشماق، سیرانبند و سیف سقز، قیمت پایه گمرکی بیش از ارزش واقعی محصولات کشاورزی از جمله سیب زمینی که در حال حاضر ۴۰۰ دلار به ازای هر تن در نظر گرفته شده در حالی که ارزش واقعی هر تن ۱۵۰ دلار است از اهم مشکلات صادرات محصولات کشاورزی به ویژه سیب زمینی از استان کردستان است.

وی یادآور شد: برای حل مشکل سیب زمینی کاران استان کردستان از سوی کمیسیون کشاورزی، آب، محیط زیست و صنایع وابسته اتاق بازرگانی سنندج با اتاق های مشترک ایران و عراق، ایران و روسیه و ایران و ازبکستان رایزنی هایی آغاز کرده و پیگیری ها در این حوزه همچنان ادامه دارد.

کد خبر 2763899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha