تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» مهاباد پایلوت طرح طبیعت‌گردی شد

سرویس آذربایجان غربی- مسئول دبیرخانه مدیریت تالاب‌های کشور گفت: دستورالعمل طبیعت‌گردی جامعه محور در تالاب‌های ایران، به صورت آزمایشی در تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» مهاباد اجرا می‌شود.

به گزارش کردپرس، ژاله امینی روز دوشنبه در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی طبیعت گردی جامعه محور در تالاب کانی‌برازان مهاباد به ایرنا اظهار کرد: دستورالعمل این طرح با همکاری سازمان محیط زیست و دفتر حفظ و احیای تالاب‌ها تدوین شده است و ابتدا در تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» مهاباد اجرا می شود.

او افزود: لازم است قبل از اجرای این طرح سلسله جلساتی با جوامع محلی و بهره برداران حاشیه این تالاب برگزار شود چراکه هدف اصلی از اجرای این طرح حفاظت از تالاب در کنار بهره‌برداری خردمندانه است.

مسئول دبیرخانه مدیریت تالاب‌های کشور گفت: در نظر داریم ابتدا با اجرای این دستورالعمل در تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» مهاباد با نواقص و مشکلات این طرح آشنا شویم و سپس آن را در برخی از تالاب های کشور که فاکتورهای مورد نیاز از جمله وضعیت مناسب تالاب و ظرفیت اجتماعی جوامع محلی پیرامون را دارند، اجرایی کنیم.

او اضافه کرد: هم اکنون در حال ارزیابی و بررسی وضعیت تالاب های کشور برای اجرای طرح طبیعت‌گردی جامعه محور هستیم ولی با توجه به شرایط دستورالعمل این طرح، تعداد تالاب هایی که طرح در آن اجرایی می شود، نمی تواند زیاد باشد.

امینی گفت: حفظ و احیای تالاب‌ها بدون مشارکت همه بهره برداران در اجرای اقدام‌های اولویت‌دار ممکن نیست و از این رو باید همه نهادها و دستگاه‌های مرتبط، نگاهی ویژه به این موضوع در برنامه‌ریزی‌های کلان خود داشته باشند.

او در خصوص وضعیت پناهگاه حیات وحش و تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» مهاباد نیز اظهار کرد: این تالاب با توجه به تعامل خوب بین بخشی و رهاسازی حق‌آبه برای آن اکنون در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد و اقدامات محیط زیست در این زمینه قابل تقدیر است.

مسئول دبیرخانه مدیریت تالاب‌های کشور تصریح کرد: هم اکنون فرهنگ حفاظت و احیای محیط زیست در این منطقه نهادینه شده و اهمیت تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» و کمک به احیا و حفاظت از آن به یک مطالبه اجتماعی تبدیل شده است.

پناهگاه حیات وحش و تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۰۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش ترین زیستگاه های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمالغرب کشور به شمار می رود.

آب تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» از رودخانه مهاباد و چشمه روستای «قره داغ» تامین می شود و امسال از دریاچه سد مهاباد نیز یک میلیون مترمکعب آب به عنوان حق آبه برای این تالاب رها شد.

بر اساس آخرین بررسی ها، ۷۵ گونه پرنده آبزی و کنارآبزی متعلق به ۱۱ خانواده در این تالاب شناسایی شده است که در صورت اضافه کردن گونه های خشکی زی، این تعداد به بیش از ۱۸۰ گونه خواهد رسید و همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشکار می سازد.

پناهگاه حیات وحش و تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» در ۳۰ کیلومتری مهاباد واقع شده و به عنوان بیست و چهارمین تالاب کشور در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است و در نزد پرنده نگرها به بهشت پرندگان مشهور است و نخستین سایت پرنده نگری کشور نیز محسوب می شود.

در شهرستان مهاباد علاوه بر پناهگاه حیات وحش و تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» ، تالاب های دایمی «حسن خان» و «قوپی باباعلی» و تالاب های فصلی دیگری از جمله «گروس»، «داشخانه» و «قره قشلاق» نیز وجود دارد.

کد خبر 2764004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha