وابستگی شدید ساختار حکمرانی کردهای سوریه و عراق به آمریکا

سرویس جهان- به نوشته فصلنامه خاورمیانه، بقای ساختارهای حکمرانی در مناطق کردنشین عراق و سوریه به حمایت آمریکا وابستگی شدید دارد.

به گزارش کردپرس، فصلنامه سیاسی خاورمیانه در شماره جدید خود مقاله مفصلی درباره چالش های پیش روی دو منطقه خودگردان کردی در عراق و سوریه نگاشته و در آن از به خطر افتادن و شاید فروپاشی این دو ساختار، در صورت ادامه نیافتن حمایت آمریکا از آنها خبر داده است.

این نشریه سیاسی وضعیت فعلی اقلیم کردستان عراق و منطقه خودگردان کردی در شمال و شمال شرق سوریه را به دلیل معضلات پیش روی آنها تیره و تار توصیف کرده است. فصلنامه خاورمیانه در وصف حال ساختار حکمرانی تحت کنترل کردهای سوریه نوشته است که در حال حاضر، هیچ یک از بازیگران در سوریه به جز آمریکا خواهان ادامه حیات این ساختار نیست و برخی بازیگران مانند ترکیه و قبایل عرب به جنگ مدام علیه ساختار کردی در سوریه رفته اند. این نشریه هشدار داده است همچنان خطر انجام یک عملیات بزرگ نظامی دیگر ترکیه علیه کردهای سوریه وجود دارد زیرا آنکارا خواهان نابودی کامل ساختارهای سیاسی، نظامی و مدیریتی در سوریه است.

فصلنامه Middle East وضعیت اقلیم کردستان عراق را با توجه به سابقه آن و حمایت مداوم نظامی و سیاسی آمریکا از آن بهتر از وضعیت اداره خودگردان کردی در سوریه دانسته است اما با اشاره به قطع صادرات نفت از این منطقه، فشارهای بغداد بر حکومت اقلیم کردستان، بحران اقتصادی در این منطقه و تنش های شدید داخلی در آن نسبت به خطر فروپاشی این ساختار کردی نیز هشدار داده است.

این نشریه سیاسی ادعا کرده است که ادامه حیات این دو نهاد تاکنون فقط به دلیل ادامه حمایت های آمریکا ممکن شده است و در صورت قطع این حمایت ها آینده ای نامعلوم در انتظار آنهاست.

این نشریه ترکیه را دشمن جدی کردها هم در عراق و هم در سوریه دانسته و هشدار داده است این کشور از هر فرصتی برای تضعیف ساختارهای کردی در این دو کشور استفاده خواهد کرد.

البته تاکید شده است که بخشی از ضعف موجود در این دو منطقه کردنشین مربوط به رشد یکجانبه گرایی و تسلط یک جریان خاص سیاسی کردی بر نهادهای مختلف در این دو منطقه است. اختلافات شدید درون کردی و تضعیف دموکراسی نیز از عوامل تضعیف حکمرانی تحت کنترل کردهای سوریه و عراق عنوان شده است.

کد خبر 2764015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha