تبیین علمی و نقد قوانین راه اصلاح کژی‌های جامعه / خلیل کمربیگی

سرویس ایلام - جامعه شناس ایلامی در یادداشتی که در اختیار کردپرس گذاشت، به بهانه روز علوم اجتماعی نوشت: شوربختانه برخی از کارگزاران این جامعه، معمولاً میانه خوبی با نقد و نقادی جامعه شناسان ندارند.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، خلیل کمربیگی در این یادداشت می نویسد:

 ۱۲ آذرماه مصادف با زادروز دکتر "غلامحسین صدیقی" است و به عنوان روز ملی علوم اجتماعی در ایران نامگذاری شده است. دکتر غلامحسین صدیقی تلاش های زیادی را برای پایه گذاری، نهادسازی و اشاعه علوم اجتماعی و جامعه شناسی کرد. اصطلاح (sociology) را که تا آن روز در ایران "علم الاجتماع" ترجمه شده بود، را به "جامعه شناسی" برگرداند و موفق شد برای نخستین بار "موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی" را تاسیس کند. همچنین دکتر صدیقی را موسس درس جامعه‌شناسی در دانشگاه تهران و پس از آن گروه جامعه‌شناسی می دانند.

به دلیل جایگاه رفیع او در حوزه علوم اجتماعی و جامعه شناسی، ۱۲ آذر را به نام "روز علوم اجتماعی" نامگذاری کرده اند. هدف از این نامگذاری جلب توجه افراد مختلف جامعه به این رشته با اهمیت در علوم انسانی است.

این روز را به تمامی دانش آموختگان رشته های علوم اجتماعی بخصوص جامعه شناسی تبریک می گویم. امیدوارم دانش آموختگان علوم اجتماعی و جامعه شناسی، متعهدانه در توصیف و تبیین مسائل جهان، جامعه ی ملی و محیط زندگی خود بکوشند و چراغ آگاهی و بیداری را در این جامعه روشن نگه دارند.

معمولاً بسیاری از اساتید جامعه شناسی به شاگردان خود می آموزند که وظیفه شما این است که چیستی پدیده‌های اجتماعی، چرایی شکل‌گیری آنها و چگونگی مطالعه جامعه را به درستی بررسی و تحلیل کنید. از سویی دیگر، بسیاری از مدیران و افراد جامعه از دانش آموختگان این علم انتظار ارائه راه حل دارند؛ هر چند اغلب جامعه شناسان هنوز به این انتظار پاسخ مثبتی نداده اند اما برخی از آنها و بخصوص پژوهشگرانی که برای سازمان ها و دستگاه های اجرایی به انجام پژوهش های کاربردی روی می آورند به کمک متخصصان و کارشناسان، راه حل هایی را ارائه می دهند.

علاوه بر مورد فوق، از یک سو اغلب جامعه شناسان راه اصلاح کژی های این جامعه را در تبیین علمی و نقد قوانین، ساختارها و انحرافات جامعه یافته اند و از سویی دیگر کارگزاران این جامعه، معمولاً میانه خوبی با نقد و نقادی ندارند. نگارنده امیدوار است تا متولیان و مدیران این جامعه اهمیت رشته علوم اجتماعی و جامعه شناسی را برای اصلاح کژی ها و ارتقای کیفیت حکمرانی درک نموده، به تحلیل ها و تبیین های علمی پدیده های مختلف توسط آنها اهمیت داده و جامعه شناسان را به عنوان مشاوران خیرخواه و شفیق به حساب آورند.

نکته قابل ذکر دیگر آن است، با توجه به این که معمولاً کار جامعه شناس، پاسخ به سوالات چیستی، چرایی و چگونگی به وجود آمدن پدیده ها و مطالعه آنهاست، سازمان ها و دستگاه های اجرایی می توانند برای پیاده کردن و اجرایی نمودن تفاسیر و تبیین های علمی جامعه شناسان و پژوهشگران حوزه علوم اجتماعی، فرآیندی را در سازمان ها و نهادها طراحی کنند که بتوان، با تشکیل جلسات کاربست یافته ها، با حضور متخصصان، شیوه های اجرایی نمودن یافته های علمی را بررسی نموده و به اصلاح درست و علمی امور پرداخت.

یاد و خاطره دکتر غلامحسین صدیقی را گرامی داشته و امیدواریم همه دانش آموختگان این علم، با وجود محدودیت و ممنوعیت ها، بتوانند به تبیبن علمی پدیده ها پرداخته و به ارتقای کیفیت زندگی مردم کمک کنند.

کد خبر 2764036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha