میراث شوم هنری کیسینجر برای کردهای عراق

برخی رسانه های آمریکایی با اشاره به درگذشت هنری کیسینجر، وزیر اسبق خارجه آمریکا و دیپلمات کهنه کار این کشور، خیانت او به کردهای عراق را از جمله اقدامات نامطلوب کارنامه او دانسته اند.

هنری کیسینجر، وزیر خارجه اسبق آمریکا و سیاستمدار کهنه کار این کشور، در سن 100 سالگی در گذشت. این مسئله به یکی از تیترهای اصلی اخبار رسانه ها تبدیل شد.
با این حال، برخی رسانه های آمریکا با واکاوی اقدامات و کارنامه او، یکی از مهمترین اقدامات او در ارتباط با کردهای عراق را استفاده ابزاری از آنها و خیانت عنوان کرده اند.
روزنامه لوس آنجلس تایمز مرگ او را یادآور اتفاقات مرگبار در جهان در زمان صدارت او در دولت آمریکا دانسته و یکی از اقدامات او را خیانت به کردهای عراق و عدم دفاع از کردهای این کشور در برابر هجوم ارتش صدام دانسته است.
مجله سیاسی جاکوبین نیز مقاله مفصلی درباره اقدامات و کارنامه سیاسی هنری کیسینجر نوشته که بخش عمده ای از این مقاله را به نقش هنری کیسینجر در تحریک کردن کردهای عراق در برابر دولت مرکزی در دهه 1970 و سپس رها کردن آنها در برابر برخی توافقات سیاسی و خیانت به آنها اختصاص داده است.
نشریه سیاسی کریکری نیز میراث هنری کیسینجر را تراژدی و مرگ دانسته است. این نشریه درباره خیانت کیسینجر به کردهای عراق نوشت: نیکسون و کیسینجر در سال 1972 برای کمک مالی به کردهای عراق و مسلح کردن آنها در برابر صدام حسین با هم توافق کردند اما کیسینجر تنها 3 سال بعد توافق نامه ای را امضا کرد که به موجب آن حمایت آمریکا از کردهای عراق پایان یافت.
این نشریه نوشت: این پایان ماجرا نبود؛ کردها که با پایان حمایت آمریکا خود را در برابر هجوم ارتش صدام تنها یافتند دست یاری به سمت آمریکا دراز کردند اما این کمک ها هیچ وقت نرسید.

کد خبر 2764046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha