چالش جدی پیش روی اداره خودگردان کردی در سوریه

سرویس جهان- بر اساس گزارش نشریه عنب بلدی، چهار ماه از درگیری میان نیروهای دموکراتیک سوریه و قبایل عرب دیرالزور گذشته اما اداره خودگردان به قولهای خود برای بهبود اوضاع در این منطقه عمل نکرده است. این مسئله چالشی جدید و جدی برای اداره خودگردان کردی محسوب می شود.

به گزارش کردپرس، چهار ماه پیش درگیریهای سختی میان نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها و جنگجویان قبایل عرب در شرق استان دیرالزور سوریه صورت گرفت. این تنشها دهها کشته و زخمی در میان دو طرف به جای گذاشت.

آن طور که مقامات آمریکایی- که برای کاستن از تنش مین طرفین وار عمل شده اند- گفته اند علت این تنشها یکجانبه گرایی نیروهای دموکراتیک سوریه و اداره خودگردان کردی در شمال و شمال سوریه در گزینش افراد برای پست های مهم در نهادهای نظامی و اداری در این منطقه و به حاشیه راندن نیروهای بومی بوده است.

از آن زمان نشست های گسترده ای با شرکت مقامات اداره خودگردان و شخص فرمانده کل نیروهای دموکراتیک سوریه برای پایان دادن به نارضایتی ها برگزار شده است. با این حال، برخی مقامات ارشد کرد سوریه مانند مظلوم کوبانی، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه ادعا کرده اند که عامل اصلی این تنشها دخالت بازیگران خارجی و داخلی در سوریه است. اما او در مصاحبه دو ماه پیش خود با نشریه آمریکایی المانیتور اذعان کرده بود که نهادهای تحت کنترل کردهای سوریه در خدمت رسانی و توجه به نیازهای منطقه کوتاهی کرده اند. او آن زمان و در نشست های خود با رهبران قبایل عرب قول داده بود به این مشکلات رسیدگی کرده و آنها را حل کند.

اما نشریه عنب بلدی که تحولات سوریه را رصد می کند، در گزارش اخیر خود ادعا کرده است که هیچ کدام از قولهای مقامات کرد برای بهبود اوضاع در مناطق شرق دیرالزور جنبه عملی پیدا نکرده است.

یکی از اعضای شورای نظامی دیرالزور به این نشریه گفته است یکی از قولهای کردها تغییر ترکیب این شورا و انتصاب برخی چهره های عرب در آن بوده اما نیروهای دموکراتیک سوریه صرفا ساختار شورای نظامی را تغییر داده و هیچ چهره جدیدی در آن که به عربها نزدیک باشد، دیده نمی شود.

ثامر احمد، پژوهشگر مسائل سوریه نیز هشدار داد ادامه نارضایتی ها از عملکرد اداره خودگردان کردی و نیروهای دموکراتیک سوریه می تواند بی ثباتی در شرق دیرالزور را تشدید کند.

او با اشاره به این که 60 درصد بودجه کل نیروهای دموکراتیک سوریه و اداره خودگردان کردی از منابع نفتی و کشاورزی دیرالزور تامین می شود، ادعا کرد که اداره خودگردان کردی تنها 16 درصد آن را به این منطقه اختصاص داده است.

بر اساس گزارش این نشریه نارضایتی اعراب منطقه شرق دیرالزور همچنان باقیست و با توجه به این که ائتلاف به رهبری آمریکا، به عنوان متحد کردها این تنشها را داخلی می داند و در آن دخالت نمی کند، انتظار می رود این تنشها به یک معضل جدی برای کردهای سوریه و اداره خودگردان کردی تبدیل شود.

کد خبر 2764058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha