شناسایی ۲۷۰۰ گونه جانوری و گیاهی بومی در استان کردستان

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی استان کردستان با تبریک روز ملی گونه های بومی و برشمردن اهمیت حفظ گونه های بومی برای بقای زیستگاه ها و اکوسیستم ها برای بقای گونه های بومی، گفت: نگهداری از گونه‌های زیستی گیاهی و جانوری گوناگون بومی کشور، نقش حیاتی در پایداری طبیعت و چرخه‌های زیستی، اقتصاد، معیشت، حیات و سلامت مردم دارند از اینرو نیازمند برنامه ریزی و مشارکت حداکثری در این زمینه خواهیم بود.

به گزارش کرد پرس، حیدر ویسی گفت: اقلیم استان کردستان دارای ۲ نوع آب و هوای مرطوب در غرب و سرد وخشک در شرق استان می‌باشد، بنابراین ۲ جامعه جنگلی و استپی را در این استان شکل داده است، بر همین اساس تنوع گونه‌ای زیاد بوده و اکوسیستم‌های متنوعی را به وجود آورده است.

وی اظهار کرد: تا کنون بیش از ۲۰۰ گونه پستاندار شناسایی شده در کشور، بیش از ۳۷ گونه بومی در استان کردستان است و از ۵۵۸ گونه پرنده شناسایی شده در کشور حدود ۳۰۸ گونه بومی در استان، از ۲۰۶ گونه خزنده شناسایی شده در کشور ۲۳ گونه بومی در استان، از ۱۷۴ گونه ماهی ۱۵ گونه بومی در استان و از میان گیاهان تا کنون بیش از ۲ هزار و ۳۵۰ گونه گیاه بومی در استان کردستان شناسایی شده است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی استان کردستان افزود: کردستان به دلیل قرارگیری در بخش شمالی رشته کوه زاگرس و مجاورت با بخش‌های شمالی اکوزون آناتولی یکی از مطلوب ترین و متنوع‌ترین زیستگاه‌های دوزیستان ایران به شمار می رود و ۷ گونه از ۲۲ گونه دوزیستان ایران در این ناحیه رویشی تا کنون شناسایی شده است و غرب استان کردستان میزبان دو گونه بومی سمندر آتشین و سمندر خال زرد کردستانی است. 

ویسی ادامه داد: هر گونه ای از گیاهان یا حیوانات که در یک ناحیه به خاطر دلایل طبیعی و نه به خاطر فعالیت های انسانی یافت می شود، گونه ی بومی آن منطقه است. گونه هایی که در سرتاسر یک محدوده به صورت طبیعی یافت می شود، گونه های بومی گفته می شود.

وی یادآور شد: برای کاهش عوامل تهدید کننده جمعیت حیات وحش بهترین راه حفاظت از زیستگاه آنهاست، با اجرای برنامه‌های آموزشی مستمر باورهای نادرست مردم در مورد حیات وحش را باید اصلاح کرد و همچنین با بهبود وضعیت اقتصادی مردم محلی از طریق ایجاد درآمد جایگزین از شکار غیر مجاز و تخریب زیستگاه جلوگیری می شود.

کد خبر 2764160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha