گردشگری سلامت کجای برنامه ریزی استان ایلام قرار دارد؟

سرویس ایلام - یکی از ظرفیتهای مهم و درآمدزای استان ایلام، گردشگری سلامت است که نهادینه کردن ملزومات آن و تکمیل چرخه آن از اهمیت بسزایی برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، بیش از ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک استان ایلام با کشور عراق و قدرتی که مرز مهران در حوزه اقتصادی صادرات محور و گردشگری مذهبی و تردد اتباع عراقی دارد، ظرفیتهایی است که به مثابه یک ماده خام می توان آن را با برنامه ریزی های هدفمند و توسعه گرا به نفع اقتصاد و اشتغال در استان ایلام شکل داد.

مسافران عراقی در ایلام تنها ایستگاه خود را عوض می کنند

تردد و استقبال اتباع عراقی از مرز مهران آنچنان زیاد است که استان را با مشکل تامین بلیط اتوبوس برای شهروندان خودش مواجه کرده و حتی پروازهای فرودگاه ایلام نیز سهم زیادی از بلیطهایش همواره به این مسافران می رسد. جدا از انگیزه های گردشگری و زیارتی که این مسافران دارند، بخش زیادی از آنها برای انجام کارهای درمانی به ایران مراجعه می کنند که از انواع عمل زیبایی و دندانپزشکی گرفته تا عمل قلب و چشم و... را شامل می شود.

اما مشکل اینجاست که استان ایلام به عنوان دروازه عتبات عالیات و گرانیکاه این تردد، با وجود داشتن زیرساختهای درمانی و پزشکی، همچنان سهمی از این بازار بزرگ ندارد و صرفا به ایستگاهی می ماند که مسافران در آن خط عوض کرده و به مقصدی دیگر رهسپار می شوند. بسیاری از این مسافران در مرز مهران توسط دلالان به سمت استانهای دیگر و مراکز درمانی آنها راهی می شوند و ساماندهی مرز مهران از حیث مسافردزدی با وجود مصوبات خوبی که در استان برای آن اتخاذ شد، هنوز اجرایی نشده است.

استانداری ایلام برای ایجاد بسترهای لازم جهت نهادینه کردن گردشگری در استان اقدام به تشکیل کمیته مشترک گردشگری سلامت استان کرده است که در روزهای گذشته آخرین جلسه آن به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استان ایلام تشکیل شد.

دانشگاه علوم پزشکی این فرصت را از دست ندهد

شهریار عباسی در این جلسه عنوان کرد: با توجه به شرایط جغرافیایی و نزدیکی به کشور عراق، قرابت فرهنگی با مردم استان‌های همجوار و تعاملاتی که در سالهای اخیر ایجاد شده و تغییرات در سبک زندگی مردم عراق که بدنبال ارتقا سطح بهداشت و سلامتی خود هستند از جمله تقاضای زیاد برای عمل‌های زیبایی، دندان پزشکی و ... باید بتوانیم از این فرصت در جهت رونق اقتصادی مردم استان بهره ببریم.

معاون اقتصادی استاندار ایلام عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی نباید این فرصت را از دست بدهد و لازم است برنامه‌های توسعه‌ای و زیرساختی درمان استان را تهیه و آماده کرده تا سطح بهداشت و درمان استان برای مردم و گردشگران سلامت افزایش یابد و ضمن جذابیت لازم برای کشور هدف، سطح بیمارستان‌های استان را ارتقا ببخشیم و در کنار آن دانشگاه علوم پزشکی همزمان برنامه لازم برای افزایش کیفیت درمانی بیمارستان‌های استان و کسب مجوز IPD بیمارستان‌ها، برنامه ریزی لازم را بعمل آورد.

گردشگری سلامت کجای برنامه ریزی استان ایلام قرار دارد؟

پلتفرم گردشگری سلامت با توجه به بازار عراق تهیه می شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام در این خصوص به کردپرس گفت: افق و چشم انداز گردشگری سلامت در استان ایلام در صورت عملیاتی شدن برنامه ها روشن است و معتقدیم هر گردشگر سلامت سه برابر گردشگر داخلی ارزآوری دارد و قطعا در توسعه اقتصادی استان بسیار موثر خواهد بود.

فرزاد شریفی ضمن تقدیر از نگاه مثبت و اقدامات سازنده استاندار ایلام و معاونین ایشان در توجه به گردشگری سلامت و ایجاد زیرساختهای آن، خاطرنشان کرد: ایلام به عنوان استان پدیده نو ظهور گردشگری کشور معرفی شده و با وجود ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و در صورت همکاری سایر مسئولین و دانشگاه علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی و اخذ مجوز IPD برای بیمارستانهای استان، گردشگری سلامت می تواند به رونق توریسم درمانی در استان و توسعه اقتصادی کمک کند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام افزود: اجرای تورهای آشناسازی برای کشور هدف، تولید محتوای با کیفیت و چند زبانه از ظرفیت درمانی، پزشکی و اکوتوریسم استان، تبلیغات مناسب و ایجاد دفتر گردشگری سلامت از اهم برنامه های دبیرخانه گردشگری سلامت استان ایلام است و ما در پی تهیه پلتفرم گردشگری سلامت با توجه به بازار هدف کشور عراق هستیم.

او گفت: در استان ایلام ۱۵ دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری، مجوز گردشگری سلامت دارند که تا این لحظه ۵ دفتر مجوز خود را تمدید کرده و مابقی هم در حال تمدید هستند.

شریفی یادآور شد: با توجه به وجود دانشکده دندان پزشکی در استان می‌توان از ظرفیت این دانشگاه‌ برای جذب گردشگر سلامت استفاده کرد چرا که تعرفه دندان پزشکی کشور نسبت به سایر کشورها ارزان تر است.

وی در خصوص پیش نیاز مجوز IPD برای مراکز درمانی استان توضیح داد: بیمارستان های کوثر، امام و رازی در مرکز استان پتانسیل این کار را خواهند داشت که بیمارستان کوثر در گذشته مجوز را اخذ کرده و در حال حاضر نیازمند تمدید مجدد است.

گردشگری سلامت کجای برنامه ریزی استان ایلام قرار دارد؟

در ایلام خلأ هتل داریم

گردشگری و وجود مراکز اقامتی با یکدیگر ارتباط مستثیم دارند و باید گفت استان ایلام در این زمینه بسیار می لنگد. چندی پیش که نمایشگاهی به همت پتروشیمی ایلام در خصوص تجهیزات ساخت داخل صنعت نفت و گاز و پتروشیمی برگزار شد، استان توانایی اسکان و پذیرایی ۳۰۰ نفر مهمان این نمایشگاه را نداشت تا جایی که مدیرعامل پتروشیمی در سخنان خود به عنوان یک نیاز ضروری استان به آن اشاره کرد.

متقاضیان خدمات گردشگری سلامت که مراکز درمانی استان ایلام را انتخاب کنند، با توجه به طولانی بودن پروسه درمان نیازمند اقامت در هتل های مناسب هستند و به نظر می رسد این جای خالی در استان به شدت احساس می شود تا جایی که استاندار ایلام عنوان کرد: بسیاری از سرمایه گذاران و حتی صاحبنظران هنگام ورود به استان به علت نبود هتل، میل و رغبتی به ماندن در استان ندارند، در واقع خلاء نبود هتل در استان ایلام به طور جد احساس می شود.

حسن بهرام نیا یادآور شد: برای سرمایه گذاری که قصد احداث هتل در استان را دارد باید مشوق هایی لحاظ و در نظر گرفته شود که مهمترین آن هم اختصاص زمین است.

گزارش: یاسر بابایی

کد خبر 2764221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha