ضررت برنامه ریزی برای افزایش تعداد کنسرت های کُردی در کردستان

سرویس فرهنگ و هنر- ۱۲ و ۱۳ آذر ماه سالن فروردین مجتمع فجر سنندج، میزبان کنسرت کُردی از سوی خواننده توانخواه و خوشنام کُرد «پدرام بهمنی» و گروهش بود. کنستری که علاوه بر استقبال مردم از این برنامه نشان داد جای این اقدام فرهنگی در استان کردستان خالی است.

کرد پرس- نقد کم و کیف این کنسرت از نظر محتوایی و فرم  موضوع این مقال کوتاه نیست هر چند به نظر می رسد ضروری است، صاحبان قلم بیشتر به اتفاقات فرهنگی استان حساس باشند و کارهای هنری از این دست را نقد کنند.  نقاط قابل اتکا و فنی خوبی هم  در این کنسرت وجود داشت که بحث در مورد آن را باید به اهل فن واگذاشت. نفس مسئله یعنی برگزاری کنسرت «کُِردی» اما مورد توجه است.

در سال های اخیر شاهد برگزاری کنسرت خوانندگان فارس زبان در استان و حضور در مارکت موسیقی کردستان بودیم.  حضور آنها در استان فرهنگی کردستان البته جای تشکر هم دارد اما نکته مهم غیبت خوانندگان و گروه های موسیقی کُردی خصوصا گروه های جوان پسندتر است.  

کنسرت آقای بهمنی از این جهت دارای اهمیت ویژه است. موسیقی و ترانه کُردی یکی از ظرفیت های مهم فرهنگی استان کردستان است، کنسرت ها هم یکی از آوردگاه های مهم از نظر مفهوم «اقتصاد هنر» از یک سو و گسترش و رشد و نموی آن از سوی دیگر است.  

اسپانسرهای مالی از کنسرت ها استقبال می کنند، مردم حضور پیدا می کنند و بلیط می خرند و اینها امکان هایی برای رشد مستقل موسیقی فاخر و زنده نگه داشتن اقتصاد هنر موسیقی و همچنین معرفی چهره های جوان و خوش ذوق به افکار عمومی است.  از این ظرفیت در این سال ها غفلت شده است. هنرمندان و سلبریتی های جوان و مردم دوست کردستان برای برگزاری کنسرت آقای بهمنی دست به دست هم داده بودند و نییجه اش شد برنامه ای که می تواند یک شاخص در برگزاری کنسرت ها در ایران هم باشد.

از این جهت است که برگزاری کنسرت آقای بهمنی حایز اهمیت است.  دست اندرکاران این برنامه چندین بار از مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از صدور مجوز تشکر کردند و این کنسرت هم یکی فاخرترین کنسرت های سطح کشور به حساب می آید.  مسئله که نشان می دهد ظاهرا مانعی برای  رونق این اقدامات در استان وجود ندارد. اساس موسیقی کُردی هم بر اصولی مهم و فاخر بنا شده و جوانان موسیقی دان و موسیقی دوست کردستان هم این را به خوبی درک کرده و خود پاسدار آن هستند.

حال که این راه باز شده است و تجربه آزموده، امیدواریم شاهد برگزاری کنسرت های کُردی بیشتر و رشد تصاعدی تعداد آنها در استان کردستان باشیم.

منصور اولی- روزنامه نگار

کد خبر 2764242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha