تصویب قرارداد اجتماعی جدید شمال و شرق سوریه توسط مدیریت خودگردان

سرویس سوریه - مجلس عمومی AANES با برگزاری نشست شماره ۹۱ خود در رقه، قرارداد اجتماعی جدید شمال و شرق سوریه را تصویب کرد.

به گزارش کردپرس، مجلس عمومی مدیریت خودگردان شمال و شرق سوریه(AANES) پس از برگزاری نشست شماره ۹۱ خود در ساختمان AANES شهر رقه، قرارداد اجتماعی جدید شمال و شرق سوریه را تصویب کرد.

به نوشته آژانس خبری هاوار، مجلس عمومی AANES روز سه‌شنبه ۱۲ دسامبر در نود و یکمین نشست خود با قرائت بیانیه‌ای در ساختمان مدیریت خودگردان رقه شرایط و چگونگی اجرای قرارداد اجتماعی و نحوه انتخاب کمیته اجرایی این قرارداد را مورد بحث و بررسی قرار داد.

در بیانیه AANES که توسط یاسر «السلیمان» رئیس مشترک شورای اجرایی مدیریت خودگردان قرائت شد آمده است که برای تامین منافع عمومی در مناطق شمال و شرق سوریه و برای اینکه فعالیت‌ها به خوبی پیش برود و همچنین برای تضمین حقوق مردم سوریه در این مناطق، همچنین عمل کردن به تصمیمات کنگره‌های مردمی جزیره و فرات که در شهر حسکه برگزار شده بودند، مجلس عمومی AANES در سی و دومین نشست عادی خود که در تاریخ ۱۳ دسامبر ۲۰۲۰ در شهر حسکه برگزار شد، تصمیم گرفت که ریاست مشترک مجلس برای گرفتن تصمیم تغییر و ایجاد مجدد قرارداد اجتماعی شمال و شرق سوریه ملزم شود.

در ۱۴ دسامبر ۲۰۲۰، مجلس عمومی تصمیم شماره ۶ را تصویب کرد. در این راستا بر سر ایجاد کمیته تغییر و ایجاد مجدد قرارداد اجتماعی شمال و شرق سوریه توافق شد تا این قرارداد در خدمت منافع عمومی و حفظ حقوق اجزای مختلف مردم شمال و شرق سوریه باشد.

در سی و چهارمین نشست مجلس عمومی که در تاریخ ۱۰ مارس ۲۰۲۱ برگزار شد، اسامی اعضای کمیته ایجاد قرارداد اجتماعی و تغییراتی که قرار بود در اصول آن ایجاد شود قرائت شد. سپس این قرارداد به رای گذاشته شد و به تصویب اعضای مجلس عمومی رسید.

سپس کمیته عمومی تشکیل جلسه داد. این کمیته متشکل از ۱۵۸ عضو بود و این اعضا متشکل از هر دو جنس، از تمامی بخش‌های جامعه، احزاب سیاسی، افراد صاحب نظر، زنان، جوانان، نهادها و گروه‌های اتنیکی بود. در آن جلسه برای سازماندهی مجدد پیش‌نویس قرارداد اجتماعی، با ایجاد یک کمیته فرعی متشکل از ۳۰ عضو با نسبت مساوی از هر دو جنس موافقت شد. کمیته فرعی حدود ۶ ماه روی پیش‌نویس قرارداد اجتماعی جدید کار کرد.

کمیته فرعی نتایج کار خود را برای بحث به کمیته اصلی ارائه کرد اما به دلیل حملات داعش به زندان‌های سینا و خویران و همچنین به دلیل حملات دولت ترکیه به منطقه، فعالیت کمیته با کندی مواجه شد و قرارداد جدید اجتماعی در زمان مناسب خود منتشر نشد اما کمیته همچنان به فعالیت خود ادامه داد.

با تکمیل آماده‌سازی پیش‌نویس، اعضای کمیته اصلی، سلسله نشست‌ها و جلساتی را در تمامی مناطق شمال و شرق سوریه برگزار کردند. هدف از برگزاری این جلسات، بحث و تبادل نظر با مردم، شنیدن پیشنهادات افراد و گروه‌های مردمی در مورد پیش نویس قرارداد اجتماعی جدید و سپس ارائه این پیشنهادات به کمیته ایجاد قرارداد اجتماعی بود.

در همین راستا، از تاریخ ۴ تا ۷ دسامبر ۲۰۲۳ جلساتی در ساختمان AANES در شهر رقه برگزار شد. این جلسات به توافق در مورد ایجاد پیش‌نویس نهایی قرارداد اجتماعی منجر شد. 

این پیش‌نویس به مجلس عمومی AANES ارائه شد تا از سوی مجلس عمومی، نمایندگان مجالس قانونگذاری AANES و مجالس مدنی شمال و شرق سوریه به رأی گذاشته شود.

در نهایت مجلس عمومی AANES روز سه‌شنبه ۱۲ دسامبر، پیش‌نویس قرارداد اجتماعی که توسط کمیته اصلی ایجاد این قرار داد به آنها ارائه شده بود را تصویب کرد.

متن قرارداد اجتماعی توسط یاسر السلیمان به صورت بند به بند قرائت شد و مورد ارزیابی قرار گرفت و مقرر شد که در سراسر مناطق شمال و شرق سوریه به اجرا در بیاید.

تصویب قرارداد اجتماعی جدید شمال و شرق سوریه توسط مدیریت خودگردان

کد خبر 2764387

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha