تزریق گرما به قلب کوه های یخی زاگرس

ایجاد آسایش در بخش خانگی و تجاری، کمک به رونق تولید و شکوفایی اقتصاد، صیانت از محیط زیست، توسعه کشاورزی و بخش گلخانه ای و افزایش کیفیت محصولات تولیدی به عنوان مهمترین و شاخص ترین تأثیرات گاز طبیعی است که در دهه های اخیر موجب ایجاد تصویر مناسب از گازرسانی به نقاط شهری و روستایی استان کردستان شده است.

به گزارش کرد پرس، دسترسی به گاز طبیعی امروزه یکی از شاخص های مهم «توسعه» در تئوری های اقتصادی محسوب می شود. اگر در زمستان سرد سال ۶۹ به مردم کردستان گفته می شد که دور افتاده ترین روستای این استان هم در آینده ای نزدیک به گاز دسترسی خواهد داشت، شاید کمتر کسی باور می کرد چرا که تا پیش از انقلاب اسلامی هیچ کدام از نقاط شهری و روستایی استان به شبکه گاز متصل نبودند اما امروز تمام شهرهای کردستان و همچنین یک هزار و ۶۲۱ روستای استان علیرغم مسیرهای صعب العبور، به شبکه سراسری گاز طبیعی متصل هستند.

تکمیل زیرساخت های مورد نیاز زندگی مردم که یکی از مهمترین آنها گاز است، باعث پایداری جمعیت و مهاجرت معکوس در بعضی از مناطق و تعدادی از شهرستان های کردستان شده است.

توسعه گازرسانی مصداق توسعه متوازن در کردستان

از آنجایی که تحقق توسعه متوازن که پس از انقلاب برای مناطق کم برخوردار و یا محروم مطرح شد، مستلزم اراده و امکانات و زیرساخت های لازم برای این امر بوده و بدون زیرساخت های لازم نظیر آب، گاز، برق و جاده امکان توسعه، پایداری جمعیت، سرمایه گذاری و اشتغال را نمی توان داشت و توسعه گازرسانی یکی از مصادیق توسعه متوازن در کردستان است.

با ورود این انرژی ارزشمند به عنوان سوخت مورد نیاز خانوارهای شهری و روستایی کردستان و همچنین واحدهای تولیدی و صنعتی، از یک سو شاهد تأسیس و راه اندازی واحدهای صنعتی بوده ایم و از سوی دیگر با توجه به دسترسی راحت و قیمت ارزان گاز نسبت به سوخت های فسیلی توانسته صاحبان صنایع را به فعالیت هر چه بیشتر در این حوزه ترغیب کند، ضمن اینکه تزریق گاز به عنوان سوخت نیروگاه ها در تولید برق نیز بسیار حائز اهمیت است.

صیانت از محیط زیست دیگر مسئله ای بود که پس از نهضت گازرسانی در استان کردستان شکل گرفت، چرا که گاز طبیعی در مقایسه با سوخت های فسیلی یک انرژی پاک محسوب شده و با توجه به اینکه استان کردستان یکی از استان های سردسیر کشور محسوب می شود، با تزریق این سوخت پاک به قلب کوه های یخی زاگرس، شاهد کاهش چشمگیر اسفاده از سوخت های فسیلی، قطع درختان در مناطق کوهستانی و روستاها برای تامین انرژی گرمایی مورد نیاز و همچنین آلودگی هوا در مناطق شهری بوده ایم.

تزریق گرما به قلب کوه های یخی زاگرس

توسعه گازرسانی در اقصی نقاط کردستان و به تبع آن تغییر الگوی مصرف سوخت از سوخت های فسیلی سنگین به گاز طبیعی که طی سال های اخیر شتاب روزافزونی نیز به خود گرفته، سبب گشته است که از انتشار هزاران تن آلاینده های هوا و گازهای گلخانه ای در این استان جلوگیری به عمل آید.

گازرسانی در کردستان از سال ۱۳۶۹ شروع شد و در سال ۱۳۷۲ شاهد بهره برداری از گاز در شهرهای قروه، دهگلان و سنندج به عنوان اولین شهرهای این استان که از نعمت گاز برخوردار شدند، بودیم و امروز هزار و ۶۲۱ روستا دارای گاز هستند و این رقم ضریب ۹۹ درصدی برخورداری جمعیت روستایی را نشان می دهد.

در سال ۶۹ پروژه ای مهم از سوی گروهی از مهندسان جوان به نام «گروه مهندسی ۱۰۲ سپاه» با عنوان جهاد گازرسانی به استان کردستان آغاز شد که علاوه بر انجام این امر مهم، این پروژه آغاز ورود سپاه به ارایه خدمات زیرساختی به حساب می آید.

مهندسان جوانی که یخ خانه های کاه گلی را آب کردند

بازخوانی پرونده گازرسانی به استان کردستان را می توان به نوعی بازخوانی آغاز مسیر سازندگی سپاه در کشور هم به شمار آورد. خبرگزاری کرد پرس در گفت و گویی مفصل با یکی از مهندسان و دست اندرکاران پروژه گازرسانی به کردستان داستان این خدمت زیرساختی را بازخوانی کرده و آنچه در ادامه می خوانید بخشی از گفت و گو با «مهندس روح الله خدیور از اعضای گروه ۱۰۲ سپاه» است.

تزریق گرما به قلب کوه های یخی زاگرس

به گفته خدیور، گروه در ابتدا به پیشنهاد «سردار محمد ستاری وفایی؛ فرمانده وقت مهندسی کل سپاه» و با موافقت «محسن رضایی؛ فرمانده وقت کل سپاه» به نام گروه ۱۰۲ در قالب قرارگاه حمزه سید الشهدا تشکیل شد. این گروه ابتدا با ۷ نفر شروع به کار کرد اما بعدها تعداد اعضا افزایش پیدا کرد.

وی ادامه داد که ما ۷ مهندس بودیم که در سال ۶۹ در قالب قرارگاه حمزه سیدالشهدا از زیر مجموعه های سپاه به منطقه غرب انتقال داده شدیم. این گروه ۷ نفره با نام گروه ۱۰۲ هسته اصلی قرارگاه بازسازی خاتم الانبیا را تشکیل دادند. اعضای این گروه شامل «احمد گلبازخانی، علی اکبر منصوریان، عنایت احمدی، حسن جباری، زنده یاد ابوالفتح کریمی، زنده یاد الماسی، علی عطایی زاده و بنده روح الله خدیور» تشکیل می دادند.

عضو پروژه گازرسانی به کردستان هدف از تشکیل این گروه را خدمت رسانی به مردم عنوان کرد و ادامه داد که در واقع با توجه به امکانات و تجهیزاتی که گروه در مجموعه قرارگاه داشت برای کارهای انتقال خط لوله های گاز و آب و از این قبیل در هر جای کشور، فعالیت می کرد و یکی از پروژه های بزرگی که با آن کار را شروع کردیم همین انتقال گاز از همدان به کردستان بود که بسیار برای ما اهمیت داشت.

لذت خدمت به تحمل زمستان و سرمای کشنده کردستان می ارزد

به گفته خدیور کار ابتدا از همدان آغاز شد و روند پیشرفت پروژه را اینگونه تعریف می کند که تقریباً تابستان شروع به کار کردیم و بعد به زمستان و سرمای کشنده کردستان و همدان خوردیم و آن زمان سرما قابل قیاس با الآن نبود. به هر حال کار در آن سرما و در مناطق کوهستانی کردستان سخت بود اما لذت خدمت باعث می شد که انرژی ما مضاعف شود و همین شد که موفق شدیم عملیات گازرسانی را به خوبی پیش ببریم و باید بگوییم یکی از مهمترین پروژه هایی که بعد از انقلاب توسط سپاه انجام شد همین انتقال گاز به کردستان بود.

تزریق گرما به قلب کوه های یخی زاگرس

وی با بیان اینکه مردم کردستان آن زمان در شرایط سختی قرار داشتند و در کنار آن نیز از نعمت گاز محروم بودند و همین مسئله باعث شد که از این عملیات استقبال خوبی داشته و نگاه مثبتی به انقلاب داشته باشند، به مشکلات و موانعی که پیش روی اجرای این پروژه بود، اشاره کرد و ادامه داد که آن زمان تمام سیستم دولت مخالف ورود سپاه به بخش سازندگی بود و موانع بسیاری را به انواع مختلف ایجاد می کرد و اصلی ترین مانع برای گروه همین بود که همکاری و همراهی دولت آن طور که باید، نبود.

خدیور یادآور شد که موانع طبیعی مثل سختی راه و وضعیت گردنه و کوهستانی بودن مسیر هم گاهی مانع درست پیش رفتن کار می شد اما هیچکدام به اندازه مانع تراشی دولت کار ما را سخت نمی کرد؛ این پروژه را آن زمان با ۹۰۰ میلیون تومان پیش بردیم و صفر تا صد کار هم دست سپاه بود و خدارو شکر علیرغم سختی های کار اما پروسه عملیات خوب پیش رفت.

مردم کردستان کوچکترین خدمتی را فراموش نمی کنند

وی به خاطرات تلخ و شیرین برای گروه ۱۰۲ در اجرای این پروژه اشاره کرد و گفت که خاطرات تلخ بیشتر مربوط بود به از دست دادن یکی از همکارانمان «مهندس فیاض بخش» که از مجموعه شرکت گاز بود و با گروه ما همکاری می کردند و اواخر پروژه در مسیر قروه به سنندج متأسفانه تصادف کرد و فوت شدند و این حادثه بسیار تلخ بود برایمان؛ از سوی دیگر همه اعضای گروه اولین کارمان بود و خاطرات بسیاری برایمان در آن سال ها رقم خورد حال تلخ و شیرین اما هرچه بود عشق به خدمت رسانی تلخی ها را از یاد می برد.

خدیور در پایان سخنانش گفت که اعضای گروه ۱۰۲ اکثراً مهندس بودیم و از سال ۶۲ و ۶۳ از منطقه سردشت وارد کردستان شدیم به جرأت می توانم بگویم مردمی با شرافت تر و مهمان نوازتر و صادق تر و هر آنچه خوبی هست از مردم کردستان بهتر ندیدم. مردم کردستان به گونه ای هستند که اگر کوچکترین خدمتی را ببینند امکان ندارد فراموش کنند. آن زمان در کردستان و منطقه غرب یکسری مسایل داخلی هم مطرح بود با این وجود اما نگاه مردم کردستان قابل تقدیر و لذتبخش بود برایمان. اما پیامم به مسئولان کردستان این است که تا می توانند به این مردم خدمت کنند، این مردم کوچکترین خدمتی را فراموش نمی کنند. مردم کردستان در زمان جنگ آسیب های بسیاری را دیدند و مستحق بهترین خدمت ها هستند.

بهره مندی ۹۹.۷ درصدی جمعیت روستایی کردستان از گاز طبیعی

تزریق گرما به قلب کوه های یخی زاگرس

مدیرعامل شرکت گاز کردستان نیز در گفت و گویی کوتاه به تشریح آخرین وضعیت گازرسانی به شهر و روستاهای این استان پرداخت و گفت: تاکنون گازرسانی به تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان کردستان صورت گرفته و در حال حاضر نیز هزار و ۶۲۱ روستای استان به شبکه سراسری گاز طبیعی متصل هستند.

احمد فعله گری با بیان اینکه شهرهای سنندج، مریوان، قروه، دهگلان، دیواندره و سروآباد جزو شهرهای سبز استان هستند که ۱۰۰ درصد روستاهای این شهرستان ها از گاز طبیعی برخوردار هستند، اظهار کرد: در حال حاضر تنها ۳۱ روستای استان گاز طبیعی ندارد که ۹ مورد آن در سقز، ۱۴ مورد بانه، ۴ مورد در بیجار، ۳ مورد در کامیاران و سروآباد یک مورد بوده و قرار است تا دهه فجر سال جاری این روستاها نیز به شبکه گاز متصل شوند.

وی ضریب نفوذ گاز در جمعیت شهری استان کردستان را ۱۰۰ درصد و در جمعیت روستایی ۹۹.۷ درصد عنوان کرد و افزود: تا پایان آبان سال جاری ۱۳ هزار و ۱۸۰ کیلومتر شبکه گذاری گاز در استان انجام شده که ۹ هزار و ۳۱۰ کیلومتر آن در روستاها و مابقی در شهرها و بخش صنعت بوده است.

کد خبر 2764472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha