شمار کرسی های احتمالی کرد، عرب و ترکمن در انتخابات آتی شورای استانی کرکوک

سرویس عراق و اقلیم کردستان- با در نظر گرفتن انتخابات قبلی مجلس نمایندگان عراق، به مناطق کردنشین کرکوک (۶) کرسی، مناطق مشترک (۵) کرسی و به منطقه عرب ها (۴) کرسی اختصاص داده خواهد شد. پیش بینی می شود که کردها با تمام ائتلاف ها و لیست هایشان در کرکوک (۸) کرسی به دست آورند، عرب ها با سهمشان از کرسی اقلیت ها ۵ کرسی و اقلیت ترکمن ۳ کرسی کسب کنند.

به گزارش کردپرس به نقل از دراومیدیا، بیش از ۱۸ سال است که انتخابات شوراهای استانی در کرکوک برگزار نشده است، در ۲۷ مارس ۲۰۲۳، مجلس نمایندگان عراق سومین اصلاح قانون انتخابات را تصویب کرد و تصمیم گرفت انتخابات شوراهای استانی و همچنین استان کرکوک در ۱۸ دسامبر ۲۰۲۳ برگزار شود، اما ماده ۱۳ این اصلاحیه به انتخابات شورای استان کرکوک اختصاص دارد که با وجود برگزاری انتخابات، در بند دوم ماده ۱۳ اصلاحیه این قانون آمده است: «نتایج انتخابات مبنای قانونی و اداری برای تعیین آینده کرکوک نخواهد شد». در بند چهارم و آخر ماده ۱۳ اشاره شده است: «قدرت بر اساس نمایندگی عادلانه تقسیم می‌شود تا مشارکت اقلیت های استان را بدون توجه به نتایج انتخابات تضمین ‌کند».

برای انتخابات شورای استان کرکوک:

(۸۷۰ هزار و ۹۲۰) نفر واجد شرایط رای دادن هستند.      

رأی گیری عمومی (۸۱۳ هزار و ۵۹۰) رأی دهنده

رأی دهندگان ویژه (۵۷ هزار و ۳۳۰) رأی دهنده

تعداد شعب رای گیری (۳۴۴) شعبه

تعداد مراکز اخذ رأی (۲۰۳۳) مرکز

برای انتخابات ۲۰۲۳/۱۲/۱۸ شورای استان کرکوک (۱۵) کرسی و (یک کرسی اقلیت) تعیین شده است، اگر انتخابات قبلی که (۱۲) کرسی بود را در نظر بگیریم و کرسی ها بین مناطق تقسیم شوند:

شمال کرکوک که اکثریت کردنشین است، در انتخابات قبلی (۵) کرسی به حوزه انتخابیه اول اختصاص داده شده بود. با توجه به انتخابات قبلی، این منطقه شش کرسی خواهد داشت.

اکثر منطقه جنوب کرکوک که عرب هستند، در انتخابات قبلی (۳) کرسی به آنها اختصاص یافت، با توجه به انتخابات قبلی این منطقه چهار کرسی کسب خواهد کرد.

مرکز کرکوک که ترکیبی از کردها، ترکمن‌ها و اعراب است (۴) کرسی به آن اختصاص داده شد، با توجه به انتخابات قبلی (۵) کرسی به دست خواهد آورد.

در انتخابات قبلی ۲۰۱۰/۱۰/۱۰ برای پارلمان عراق در کرکوک:

 کردها: ۶ کرسی به دست آوردند

 عرب ها: ۴ کرسی به دست آورد

ترکمن ها: ۲ کرسی کسب کردند

اگر آرا و کرسی های انتخابات قبلی بین انتخابات فعلی تقسیم شود، کرسی ها به این شکل خواهد بود:

کردها: ۸ کرسی

عرب ها: ۵ کرسی (با سهمشان از کرسی اقلیت ها)

اقلیت ترکمن: ۳ کرسی

در انتخابات گذشته ۲۰۲۱ درصد مشارکت حوزه های انتخاباتی به شرح زیر بوده است:

حوزه اخذ رأی اول (۴۶۱ هزار و ۳۲۸) نفر حق رای دادن داشتند، (۱۶۸ هزار و ۹۹۷) نفر رای دادند، درصد مشارکت مناطق کردنشین (۳۷%) بود، از (۵) کرسی، (۴) کرسی برای کردها و (۱) کرسی برای عرب ها بود.

حوزه اخذ رأی دوم (۳۹۸ هزار و ۱۷۰) نفر واجد شرایط رای دادن بودند، (۱۴۳ هزار و ۷۲۴) نفر رای دادند، در مناطق مشترک درصد مشارکت (۳۶%) بود، از (۴) کرسی، (۲) کرسی برای کردها بود و (۲) کرسی برای ترکمن ها .

حوزه اخذ رأی سوم (۲۱۷ هزار و ۴۳۰) نفر واجد شرایط رای دادن بودند، (۹۶ هزار و ۹۹۶) نفر رای دادند، درصد مشارکت در مناطق عرب (۴۵%) بود، عرب ها از (۳) کرسی کل کرسی ها را به دست آوردند.

اگر آرای انتخابات قبلی ۲۰۲۱/۱۰/۱۰ با روش سانت لیگو اصلاح شده باشد (۱.۷) تقسیم بر تعداد کرسی های شورای استان کرکوک، به این صورت در می آید:

منطقه اول که شامل اکثریت کردها، محله های کردنشین، پردی، لیلان و مناطق کردنشین است حدود (۶) کرسی کسب خواهد کرد، انتظار می رود کردها تمام (۶) کرسی را به دست آورند، البته به شرطی که سیستم قدرتمند سانت لیگو به دلیل چند لیست بودن کردها به اقلیتی دیگر یک کرسی ندهد.

 منطقه دوم که منطقه ای مشترک است شامل منطقه داقوق و ناحیه های مرکزی کرکوک می شود و اکثریت ترکمن ها در این منطقه زندگی می کنند (۵) کرسی کسب میکند، کردها (۲) کرسی و ترکمن ها (۳) کرسی تخمین زده می شود.

منطقه سوم که عمده ساکنان آن عرب‌نشین هستند و شامل حویجه، رشاد، ریاض، عباسی و محله‌های عرب‌نشین است، چهار کرسی کسب خواهد کرد که هر چهار کرسی برای عرب ها است و انتظار می‌رود حزب (رایان کلدانی) انتخاب شود یعنی عرب ها در کرکوک ۵ کرسی به دست می آورند.

بر اساس تفسیر فوق برای انتخابات شورای استان کرکوک در تاریخ ۲۰۲۳/۱۲/۱۸:

کردها با تمام لیست هایشان: ۸ کرسی به دست می آورند.

عرب ها با تمام لیست هایشان: ۵ کرسی (با سهمشان از کرسی اقلیت ها) کسب می کنند.

ترکمن ها با تمام لیست ها: ۳ کرسی به دست خواهند آورد.

کد خبر 2764505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha