بن بست استقلال اقتصادی اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان- بر اساس ارزیابی موسسه مطالعات منطقه ای مدیترانه، اقلیم کردستان برای رسیدن به استقلال اقتصادی، بویژه از طریق صنعت نفت با چالش های فراوانی روبروست.

به گزارش کردپرس، انستیتو مطالعات خاورمیانه در ارزیابی خود از موقعیت اقتصادی اقلیم کردستان، با اشاره به این که پایه اصلی اقتصاد اقلیم کردستان عراق نفت است، نوشت: تحولات یک سال گذشته که فروش نفت خام این منطقه را متوقف کرد، باعث شد استقلال اقتصادی این منطقه دور از دسترس بماند.

این موسسه با اشاره به این که حکومت اقلیم کردستان عراق از سال 2007 قدمهایی اساسی برای بهره برداری از ذخایر مناسب نفت و گاز خود برداشته، نوشت: اقلیم کردستان عراق از طریق بستن قراردادهایی، از نوع مشارکت در تولید با شرکت های نفتی خارجی، توانست این شرکتها را برای استخراج نفت و گاز در این منطقه قانع کند.

انستیتو مطالعات منطقه ای مدیترانه با اشاره به این که رویای استقلال اقلیم کردستان با استفاده از فروش نفت واکنش خشمگینانه دولت مرکزی عراق را در پی داشت، اقدامات بغداد برای قطع شاهرگ حیات اقتصادی اقلیم کردستان را موفقیت آمیز توصیف کرده و نوشت: بغداد از سال 2022 تلاش های جدی برای متوقف کردن فروش و صادارت نفت از سوی دولت اقلیم کردستان آغاز کرد که در سال جاری به قطع کامل صادرات نفت اقلیم کردستان شد و اربیل را با بحران اقتصادی بی سابقه ای روبرو کرده است.

بر اساس تحلیل این موسسه، با توجه به این که اقلیم کردستان عراق جایگرین مناسبی برای رشد اقتصادی ندارد و صنعت نفت ای منطقه نیز با بن بست روبرو شده، نسبت به فروپاشی اقتصادی اقلیم کردستان هشدار داده است.

 این موسسه تنها راه برای رفع تنشها بر سر نفت را تعامل اربیل و بغداد برای تصویب قانون جدید نفت و گاز و ایجاد مکانیزم مناسب برای توزیع متوازن منافع اقتصادی ناشی از منابع انرژی برای دو طرف دانسته است.

کد خبر 2764554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha