تصویب ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه راه های روستایی کردستان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان گفت: ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه راه های روستایی استان در دور دوم سفر رئیس جمهور به این استان، مصوب شد که برای هزینه کرد آن پروژه های اولویت دار تعریف می شود.

به گزارش کرد پرس، فرزاد حسنی در نشست خبری با رسانه های کردستان، گفت: در بخش نگهداری از راه های اصلی، فرعی و روستایی امسال در ۸ ماهه گذشته از سال ۴۱ کیلومتر از راه های روستایی با اعتبار ۳۷۹ کیلومتر آسفالت شده است.

وی اظهار کرد: همچنین در اداره ایمنی راه این مجموعه نیز که وظایف خط کشی جاده ها، ارتقای حفاظ میانی و نظافت و نصب تابلو و علایم را به عهده دارد، ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر خط کشی صورت گرفته، ۱۱ کیلومتر حفاظ میانی و گارد ریل کار شده، ۴ هزار و ۲۰۰ تابلو و علایم هشداری نظافت و شستشو شده و یک هزار و ۶۰۰ تابلوی جدید نیز نصب شده که برای آنها ۸۲ میلیارد تومان اعتبار صرف شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان افزود: در بحث اداره نگهداری ابنیه فنی راه و اصلاح نقاط حادثه خیز نیز از ۱۶ نقطه شناسایی شده ۷ نقطه پرتصادف اصلاح شده و ۹ نقطه دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.

حسنی با بیان اینکه یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ۳۷۵ کیلومتر راه روستایی در سفر اول رئیس جمهور به کردستان مصوب شده بود، ادامه داد: تا کنون ۶۶ درصد این مصوبه تحقق یافته است.

وی یادآور شد: همچنین ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه راه های روستایی استان در دور دوم سفر رئیس جمهور به این استان، مصوب شد که برای هزینه کرد آن پروژه های اولویت دار تعریف می شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان با اشاره به اینکه در مجموع ۶ هزار و ۱۸۳ کیلومتر راه روستایی مرتبط با یک هزار و ۷۸۵ روستا، ۳ هزار و ۴۵۷ کیلومتر آن در یک هزار و ۷۰ روستا آسفالت شده است، بیان کرد: آسفالت راه ۷۱۵ روستا نیز با ۲ هزار و ۷۲۶ کیلومتر مانده است.

حسنی شاخص آسفالت راه های روستایی بالای ۲۰ خانوار در کردستان را ۷۵ درصد عنوان کرد و گفت: این میزان در کشور ۸۵ درصد است که با برنامه ریزی های صورت گرفته در حال نزدیک شدن به میانگین کشوری هستیم.

وی در ادامه سخنان خود به طرح زمستانه اشاره کرد و گفت: در بحث برفروبی و نگهداری زمستانه با حداقل امکانات و با ماشین آلاتی با میانگین عمر ۳۵ سال فعالیت می کنیم و سالانه ۳۳۷ کیلومتر بزرگراه، ۷۸۲ کیلومتر راه اصلی و ۳ هزار و ۴۵۷ کیلومتر راه روستایی برفروبی می شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان اظهار کرد: در بحث برفروبی در وهله اول راه های شریانی و گردنه ها، محورهای مرزی و ترانزیتی، کریدور جنوب غربی به شمال غرب کشور و سنندج - همدان در اولویت هستند و در نهایت به سراغ محورهای دیگر می رویم.

حسنی با بیان اینکه ۴۹۷ پرسنل درگیر طرح برفروبی زمستانه در قالب ۳۶ اکیب و با ۳۵۷ خودروی سبک و سنگین هستند، افزود: ۶ هزار و ۵۰۰ تن نمک و ۳۲ هزار و ۵۰۰ تن ماسه و نمک خریداری و در ۳۶ راهدارخانه توزیع شده است.

جابجایی ۶.۱ میلیون تن بار از مبادی کردستان

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان نیز در این نشست بیان کرد: در سال جاری ۳۷۵ هزار سفر باری در سطح استان انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۲۳ درصد رشد روبرو شده است.

عبدالرحمان حسینی ادامه داد: در مجموع امسال ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تن انواع بار از مبادی استان جابجا شده که نسبت به سال گذشته ۳۶ درصد رشد داشته است.

وی یادآور شد: امسال ۲۹۵هزار سفر از مبادی استان اتفاق افتاده که  ۱۳درصد افزایش نشان می دهد و جابجایی مسافر بین شهری نیز یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بوده که هشت درصد افزایش داشته است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان گفت: در زمینه ترانزیت نیز یک میلیون و ۶۰۹ هزار تن ورودی از مرز باشماق بوده که ۱۱۴ درصد افزایش داشته و ۵۰۶ هزار تن ترانزیت خروجی  نیز از این مرز خارج شده است، ضمن اینکه ۸۱۴ هزار نفر مسافر نیز از این مرز تردد داشته اند که با رشد ۴۴ درصدی روبرو شده است.

نصب، تعمیر و نظافت ۹ هزار تابلو و علایم ایمنی راه ها

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان نیز در این نشست اظهار کرد: در ۸ ماهه سال جاری بیش از ۹ هزار تابلو و علایم ایمنی راه ها در سطح جاده های استان نصب، تعمیر و نظافت شد.

صلاح الدین محمدی افزود: تعداد پل و آب روهای سطح استان هم ۱۳ هزار مورد است که عملیات نگهداری از این موارد بر عهده ۲۰ اکیپ با فعالیت سالانه مستمر است.

وی ادامه داد: گستردگی فعالیت ها در این مدت زیاد بوده و پایش هوشمند هم به جهت مدیریت بهینه منابع و اینکه وضعیت رویه جاده ای مناسب نیست، انجام شده است.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان یادآور شد: براساس اولویت بندی به صورت هوشمند و انجام رویه از تجهیزات لیزری و اسکن کل محور برای ترمیم و مرمت بهره می بریم و براساس شاخص خرابی این کار انجام می شود.

محمدی با بیان اینکه ۴ سامانه هوشمند اطلاعات مربوط به راه را هموار و ممکن می کنند که سامانه «بی ام اس» در خصوص پل ها است، بیان کرد: همچنین سامانه «اف ام اس» ۳۵۷ ماشین آلات این اداره را به طور دقیق رصد می کند تا هم در خصوص جانمایی خود دستگاه و هم بحث سوخت آنها کنترل شود.

وی گفت: در سامانه ۱۴۱ که ۱۵۰ خط فعال دارد و بدون معطلی خدمات به همشهریان ارائه می دهد می توان از وضعیت راه ها اطلاع یافت هر چند که توصیه ما سفر با ناوگان حمل و نقل عمومی است.

کد خبر 2764558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha