صمت باید استعلام بگیرد/ میراث فرهنگی هم ملزم به اجرای قانون معادن شد

سرویس آذربایجان غربی- بازرس کل آذربایجان غربی با اشاره به تکلیف مقرر در ماده ۲۴ قانون معادن، برای کلیه دستگاه‌های اجرایی مبنی بر اعلام وضعیت حریم‌های قانونی خود به سازمان صمت، از کوتاهی‌ها و سهل‌انگاری‌های صورت گرفته در خصوص اجرای صحیح این ماده قانونی از سوی دستگاههای اجرایی انتقاد کرد.

به گزارش کردپرس، از بازرسی کل کشور، روح الله محبوبی در جلسه ویژه بررسی دلایل عدم اجرای تبصره یک ماده ۲۴ قانون معادن درخصوص اعلام حرایم قانونی از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به تعدد وکثرت آثار تاریخی وارزشمند موجود در سطح استان و اهمیت و جایگاه جهانی آنها، برضرورت پاسداری و حفاظت از این آثار کم‌نظیر تأکید کرد.

او ادامه داد: استان آذربایجان‌غربی از حیث وجود آثار تاریخی دارای جایگاه ویژه و ممتازی درسطح کشور بوده و برخی آثار واقع در استان دارای اعتبار و ارزش جهانی است و مسئولان امر در دستگاه‌های اجرایی باید با  برنامه‌ریزی دقیق و مشخص نسبت به حفظ و صیانت از این آثار بی‌نظیر اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

محبوبی با اشاره به تکلیف مقرر در ماده ۲۴ قانون معادن، برای کلیه دستگاه‌های اجرایی مبنی بر اعلام وضعیت حریم‌های قانونی خود به سازمان صنعت، معدن و تجارت در موضوع فعالیت در محدوده های معدنی در اقصی نقاط استان، از کوتاهی‌ها و سهل‌انگاری‌های صورت گرفته در خصوص اجرای صحیح این ماده قانونی ازسوی دستگاههای اجرایی انتقاد کردند.

 بازرس کل استان آذربایجان غربی اظهار کرد:  براساس بررسی‌های صورت گرفته توسط  بازرسی کل استان مشخص شد، عدم اجرای صحیح این قانون موجب شده بعضی از محدوده های معدنی واقع دراستان که در مرحله اخذ گواهینامه اکتشاف قرار دارند به دلیل واقع شدن در حرایم قانونی اداره کل میراث فرهنگی، عملاً امکان ادامه فعالیت و طی مراحل بعدی برای استخراج ماده معدنی را از دست می‌دهند.

او افزود:  همین امر باعث توقف فعالیت در آن محدوده‌ها شده و سرمایه گذاری و ایجاد فرصت های شغلی در این حوزه را که از ویژگی های کم نظیر استان است را تحت تاثیر قرار می‌دهد و تأثیر منفی بر بخش بزرگی از ظرفیت اقتصادی استان، دارد.

محبوبی ضمن تأکید مجدد برضرورت اجرای صحیح و دقیق قوانین مرتبط با بخش معدن از سوی دستگاه‌های اجرایی مربوطه، گفت: بازرسی کل استان با قاطعیت موضوعات احصاء شده را بررسی و با تخلفات و ترک فعل‌های احتمالی موجود در اجرای این قانون برخورد خواهد کرد.

در ادامه این جلسه، بعد از طرح پرونده‌های معادن سفیدسنگ کوهیار و شرکت فرآوران مواد معدنی نصر و اخذ نظریات مدیران کل صمت و میراث فرهنگی استان، تصمیمات و مصوباتی به تصویب رسید.

بر اساس مصوبات جلسه مقرر شد؛ اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان، نسبت به انجام استعلام کتبی، قبل از صدور پروانه اکتشاف از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، هر چند محدوده معدنی مورد استعلام در حریم اماکن مقدسه قرار نگرفته باشد، ملزم شود.

همچنین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، به برنامه‌ریزی‌های لازم به منظور شناسایی حرایم قانونی خود و اعلام آن به اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان، به منظور درج در سامانه کاداستر و اعلام نتایج امر به بازرسی‌کل استان، باید اقدام کند/.

به گزارش کردپرس،  تا کنون موارد زیادی از تعدی و دست اندازی صاحبان معادن به مناطق حفاظت شده و آثار ثبت ملی در آذربایجان غربی مشاهده شده است. نمونه اش؛ صاحبان معدن قشقه بلاغ، معروف به (معدن سپید سنگ کوهیار) تکاب واقع بر کوه ثبت ملی شده «آغداغ» است که قصد دارند از مسیر این اثر ثبت ملی شده راه دسترسی به معدن ایجاد کنند که با مخالفت مردم و ادارات کل میراث فرهنگی و منابع طبیعی استان رو به رو شده و اکنون لازم است نهادهای نظارتی نیز به این موضوع ورود کنند تا از تخریب یک محوطه ثبت ملی شده، جلوگیری شود.

از دیگر سو؛ یک دهه حفاری غیر مجاز و استخراج سنگ تزئینی گارنت در روستای بابانظر تکاب و در ٤ کیلومتری مجموعه تاریخی و جهانی «تخت سلیمان»، در حال انجام است و تا کنون اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی واکنشی به این موضوع نشان نداده است.

نمونه های بی شمار دیگری هم هستند که معادن در سکوت مسئولان و با مجوز رسمی به حریم آثار تاریخی در استان تعدی می کنند و همه اینها لزوم نظارت بیشتر بر عملکرد صمت و میراث فرهنگی استان را می طلبد.

کد خبر 2764628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha