جایگزینی مدارس سنگی ایلام با مدارس سبز

سرویس ایلام - به گفته مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان، تا کنون ۱۵۸ پروژه آموزشی توسط دولت سیزدهم در ایلام اجرا شده است و سوال اینجاست که چند مدرسه از این تعداد مدرسه سبز هستند و اصلا نوسازی مدارس استان برنامه ای برای حرکت به سمت مدارس سبز دارد؟

به گزارش خبرگزاری کردپرس، معماری سبز یکی از گرایش‌ها و رویکردهای نوین معماری است که برخاسته از مفاهیم توسعه پایدار است. این نوع معماری در پی سازگاری و هماهنگی با محیط زیست به عنوان یکی از نیازهای اساسی بشر در جهان کنونی است و ساختمان‌ها باید به گونه‌ای طراحی شوند که قادر به استفاده از اقلیم و منابع انرژی محلی باشند.

در معماری سبز، شکل و نحوه استقرار ساختمان و محل قرارگیری فضاهای داخلی آن می‌تواند به گونه‌ای باشد که موجب ارتقاء سطح آسایش درون ساختمان شده و در عین حال از طریق عایق‌بندی صحیح موجبات کاهش مصرف سوخت فسیلی را فراهم آورد. البته مدرسه سبز صرفاً به دنبال کاهش مصرف نیست و مسلماً رضایت آسایش کاربران در اولویت است.

در رویداد رسانه ای جام امید فرصتی دست داد تا با مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان در این خصوص صحبت کنم و بپرسم که آیا برنامه ای برای استفاده از معماری سبز در برنامه های خود دارد؟ مدرسه خانه دوم دانش آموزان است و به نظر می‌رسد احساس رضایت و آرامش آنان در محیط مدرسه هم در ساختن شخصیت آنها اثر دارد و هم باعث بهبود فرآیند آموزش خواهد شد.

جلال حمره در این خصوص گفت: حذف مدارس سنگی و جایگزینی با مدارس سبز از مهمترین پرژوه های در دست اقدام است و اداره کل نوسازی مدارس ایلام دو مدرسه ۱۲ کلاسه سبز ایوان و ۶ کلاسه سبز ایلام را با رویکرد معماری سبز طراحی کرده و در دست اجرا دارد.

وی افزود: مدرسه از موثرترین فضاهای شهری است که نقش مهم و موثری در حرکت فرهنگی و اجتماعی یک تمدن دارد. مدرسه نیز خود از دو بعد ظاهری با کارکردی آموزشی و بعد محتوایی با وجهی تربیتی و اجتماعی و فرهنگی برخوردار است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان ایلام تاکید کرد: در ساختن یک مدرسه باید به تمام وجوه آن دقت شود و کارکردهای آن با این نکته که مدرسه یک کانون آموزشی، فرهنگی و اجتماعی در درون یک محله است، باز تعریف  شود لذا هم معماری آن در کالبد محل‌های مسکونی مهم است و هم تعریف کارکردهایی همچون سالن ورزشی، سالن اجتماعات و... برای تبدیل مدرسه به یک نقطه کانونی در محلات که می تواند معنای مدرسه را در عصر جدید دگرگون کند.

حمره در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای ۱۵۸ پروژه آموزشی توسط دولت سیزدهم در ایلام اشاره کرد و گفت: این پروژه ها شامل ۹۴ پروژه آموزشی مدرسه با ۲۲۸ کلاس درس، ۱۸ پروژه تعمیرات اساسی مدارس با ۱۴٠ کلاس درس، ۲۳۷ چشمه سرویس بهداشتی و آب خوری در ۵۶ مدرسه در قالب ۲۲ پروژه، استانداردسازی تعداد ۳۹۰ مدرسه با یک هزار و ۹۵٠ کلاس در قالب ۲۲ پروژه، اجرای عایق رطوبتی پشت بام مدارس به میزان ۱۳۲ هزار متر مربع و اجرای آسفالت محوطه مدارس به میزان ۱۸ هزار متر مربع توسط اداره  کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در استان ایلام انجام و تحویل نظام آموزشی داده شده است.

وی افزود: همچنین از ابتدای دولت سیزدهم  تعداد ۱۳۳ پروژه شامل ۷۰ پروژه آموزشی با ۲۳۱ کلاس درس، ۷ پروژه ورزشی (استخر و سالن ورزشی) با زیر بنای ۶ هزار و ۶۹۲ متر مربع و ۵۶ پروژه احداث و تعمیر سرویس بهداشتی مدارس در استان ایلام آغاز شده است.

گزارش: یاسر بابایی

کد خبر 2764937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha