نقش روسیه و آمریکا در حملات ترکیه به کردهای سوریه

سرویس جهان- مقام سابق ارشد کرد سوریه می گوید حضور روسیه در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه می تواند مانع از انجام حملات زمینی ترکیه شود اما سکوت آمریکا در قبال این حملات می تواند مطرح کننده نوعی معامله میان واشنگتن و آنکارا باشد.

به گزارش کردپرس، کردهای سوریه بارها روسیه را به سبب انفعال در برابر تهاجم زمینی و هوایی ترکیه به مناطق تحت کنترل خود متهم کرده اند. حتی کردها روسیه را عامل تصرف منطقه کردنشین عفرین در شمال غرب سوریه توسط ترکیه در سال 2018 می دانند زیرا معتقدند آمریکا در این منطقه حضور نداشت و حمله ترکیه بدون چراغ سبز مسکو به این منطقه ممکن نبود.

روسیه بعد از حملات اکتبر 2019 ترکیه به سری کانی و گری سپی و تصرف این مناطق، اقدام به ایجاد پایگاه در مناطق باقی مانده تحت کنترل کردها در شمال شرق سوریه کرده و در طول مرز این مناطق با ترکیه نیز اقدام به گشت زنی کرده است.

الهام احمد، برجسته ترین مقام ارشد سیاسی کرد سوریه در شورای دموکراتیک سوریه، شاخه سیاسی نیروهای دموکراتیک سوریه که به تازگی از این مقام کنار رفته است، نقش روسیه را در ممانعت از تشدید حملات ترکیه به کردهای سوریه مثبت ارزیابی کرده است.

الهام احمد در مصاحبه با مرکز اطلاعات روژاوا، که تحولات مناطق تحت کنترل کردهای سوریه را رصد می کند، درباره نقش کلیدی روسیه در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه گفت: حملات ترکیه به این مناطق زندگی سربازان روسیه را نیز به خطر می اندازد. بنابراین، روسیه می تواند در توقف حملات ترکیه و یا تشدید آن نقش ایفا کند.

این مقام کرد سوریه اما آمریکا را به نوعی معامله پنهانی با ترکیه بر سر حمله به مناطق تحت کنترل کردهای سوریه متهم کرد. او اعتقاد دارد که سکوت آمریکا در برابر این حملات می تواند نشانه وجود نوعی توافق و معامله میان آنکارا و واشنگتن باشد.

ادامه حملات هوایی ترکیه در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه در حالی است که آمریکا بیش از 20 پایگاه نظامی در این مناطق ایجاد کرده است.

 با این حال، مقامات آمریکایی تاکید کرده اند که حضور نیروهای آمریکا در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه فقط به منظور مبارزه با داعش صورت گرفته و اقدامی تاکتیکی و موقت است.

روسیه همچنین نقش میانجی در مذاکرات بدون نتیجه کردهای سوریه با دولت مرکزی این کشور را داشته است اما برخی تحلیلگران کرد سوریه معتدند که آمریکا با توافق کردها و دمشق موافق نیست و حتی در روند به نتیجه رسیدن این مذاکرات اختلال ایجاد می کند.

مظلوم کوبانی، فرمانده کرد نیروهای دموکراتیک سوریه نیز در مصاحبه اخیر خود با یک نشریه آمریکایی، آمریکا را به اهمال در محافظت از کردها در برابر حملات ترکیه متهم کرد. مظلوم کوبانی و الهام احمد که از عدم مداخله آمریکا در برابر حملات ترکیه ناامید شده اند، از واشنگتن خواسته اند از تحویل جنگنده های نسل جدید اف 16 به ترکیه خودداری کند.

حملات ترکیه به مناطق کردنشین سوریه حتی امنیت نیروهای آمریکایی را به خطر انداخته است. نیروهای آمریکایی مستقر در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه، در سال 2023 مجبور شدند یک پهپاد ترکیه را که به پایگاه آنها نزدیک شده بود ساقط کنند. با این حال، این حادثه کم سابقه نیز مانع از حملات ترکیه به کردهای سوریه نشده است.

کد خبر 2765113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha