انتقاد استاندار کردستان از طرح جامع دانشگاه علوم پزشکی استان

استاندار کردستان گفت: طرح جامع دانشگاه علوم پزشکی استان جامعیت لازم را ندارد و بنابراین باید مورد بررسی بیشتر و اصلاح قرار گیرد.

به گزارش کرد پرس، اسماعیل زارعی کوشا در نهمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه کردستان که در سالن شهدای گمنام استانداری تشکیل شد، گفت: موافق آینده نگری برای توسعه دانشگاه و توجه به نیازهای این مرکز آموزشی در استان هستیم.

وی در ارتباط با زمین واگذار شده به دانشگاه علوم پزشکی استان در ۳۰ سال پیش، اظهار کرد: در این مدت به جز مقاطعی بهره برداری شایسته ای از این زمین نشده است و در این رابطه هم نمی توانیم کسی را مقصر بدانیم چرا که در هر دوره ای مدیران با موانع و محدودیت هایی مواجه بودند.

استاندار کردستان با بیان اینکه نسبت به طرح جامع دانشگاه علوم پزشکی انتقادهایی دارد، افزود: معتقدم این طرح از جامعیت لازم برخوردار نیست و باید بررسی های بیشتری روی آن انجام شود.

زارعی کوشا ادامه داد: اراضی پردیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با ۲ قید شامل تامین نیاز خوابگاه متاهلین و مسکن برای کادر این دانشگاه، حفظ می شود ولی در هیچ مقطعی زمین دیگری برای این ۲ منظور در اختیار دانشگاه قرار نخواهد گرفت.

وی یادآور شد: در طرح مولدسازی اموال دولت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان جزو نخستین دستگاه هایی است که اموال مازاد زیادی در اختیار دارد و لذا باید با بهره مندی از این طرح اقدام به تامین اعتبار و ساخت و ساز پروژه های خود کند.

استاندار کردستان بیان کرد: از محل مصوبات سفر رئیس جمهور هم هشت هزار میلیارد ریال مصوبه برای دانشگاه علوم پزشکی استان به تصویب رسیده است.

تغییر کاربری در شهر سنندج باید کارشناسانه تر انجام شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان نیز در این جلسه با تأکید بر اینکه تغییر کاربری شهری در سنندج باید کارشناسانه تر و طبق قانون شهرسازی صورت گیرد، گفت: دگردیسی های حال حاضر، سنندج را با مشکلات بیشتری موجه می کند.

کیومرث حبیبی با تأکید بر اهمیت تصمیم گیری و کارشناسی صحیح در امورات اجرایی عمرانی، اظهار کرد: تجربه دوران کرونا به همه نشان داد که آموزش مجازی با شکست مطلق رو به رو شد و اندیشه نئولیبرال جابه جا شد، چرا که نظام سلامت قابل معامله نیست و کاربری های مثل سد و فرودگاه و ... انحصاری هستند. 

وی با بیان اینکه دانشگاه های استان کردستان جزو کوچکترین دانشگاه های کشور است، افزود: سرانه های مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری نشان می دهد که به ازای هر دانشجو ۱۰۵ متر مربع زمین در نظر گرفته شده و هر نوع تغییر کاربری در شهر باید طبق قانون معماری و شهرسازی ایران صورت گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کردستان ادامه داد: بر اساس قانون مذکور، افزایش تعداد دانشجویان در استان زمین کافی و خالص نیاز دارد و این در حالی است که در طرح جامع شهر سنندج، دانشگاه کردستان و علوم پزشکی غیرقابل تفکیک و تغییر هستند. 

حبیبی در ادامه با استناد به اهمیت قانون تغییر کاربری سرانه های شهری در سنندج که با سه مسئله چشمه، قنات و تپه مواجه است، یادآور شد: دگردیسی های حال حاضر، شهر سنندج را با مشکل مواجه می کند و می طلبد که پروژه های عمرانی کارشناسانه تر به انجام برسد.

اراضی و املاک مازاد ادارات نباید بلاتکلیف بماند

بازرس کل استان کردستان نیز در این جلسه بیان کرد: ما مخالف توسعه دانشگاه نیستیم و اصراری بر اختصاص این اراضی مازاد به مسکن ملی نداریم اما معتقدیم اراضی نباید بلاتکلیف بماند.

عیسی هواسی در مورد اراضی بلاتکلیف دانشگاه علوم پزشکی کردستان، گفت: خدا را شاکر هستیم بعد از ۲۷ سال از واگذاری این اراضی بعد از پیگیری که برای تعیین تکلیف این اراض صورت گرفت بلاخره در این بازه زمانی مکاتبات گسترده ای را انجام دادند.

وی با بیان اینکه بعد از ۲۷ سال این بود که متولیان دانشگاه علوم پزشکی پیگیری های مختلفی را برای تعیین تکلیف این اراضی کردند، اظهار کرد: کسی منکر اهمیت و حساسیت حوزه درمان نیست و شاهد و گواه این موضوع انجام بازرسی های سرزده از حوزه سلامت و درمان در سطح استان است.

بازرس کل استان کردستان افزود: مشکلات حوزه سلامت تنها به فضا و کمبود فضا خلاصه نمی شود، در این برهه زمانی کمبود فضای فیزیکی در بخش درمان نداریم و اکنون بخش زیادی از بیمارستان کوثر خالی است.

هواسی ادامه داد: بخش وی آی پی بیمارستان کوثر سنندج با وجود مجوزهای صادر شده مورد استفاده قرار نگرفته و در این راستا اقدامی صورت نمی گیرد.

وی با عنوان اینکه کسی مخالف توسعه دانشگاه ها نیست، یادآور شد: توسعه دانشگاه ها باید براساس توسعه شهر، طرح تفصیلی و طرح جامع شهر و شرایط خاص استان دیده شود.

بازرس کل استان کردستان استقرار پزشکان و برخی از مراکز درمانی در هسته مرکزی شهر را از معضلات جدی شهر سنندج عنوان کرد و یادآور شد: خدمات باید در سطح شهر پراکنده شود تا هم مردم به راحتی با مراکز درمانی دسترسی و هم بار ترافیکی کاهش پیدا کند.

هواسی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی متعهد شوند ظرف ۱۰ سال آینده با احداث دهکده سلامت وضعیت مرکز شهر را از شرایط امروز خارج کنند.

وی گفت: ما مخالف توسعه دانشگاه نیستیم و اصراری بر اختصاص این اراضی مازاد به مسکن ملی نداریم اما معتقدیم املاک و اراضی مازاد ادارات نباید بلاتکلیف بماند.

اخذ مجوز دانشکده داروسازی و ۸ رشته جدید در دانشگاه علوم پزشکی کردستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: جدای از اخذ مجوز دانشکده داروسازی با پذیرش دانشجوی بین الملل، مجوز راه اندازی ۸ رشته جدید را دریافت کرده ایم و برای ۸ رشته فوق تخصصی هم اعلام آمادگی کرده ایم.

فریدون عبدالملکی با بیان اینکه تامین و حفظ سلامت در جامعه از اولویت های مهم است، افزود: کردستان در مرگ های زیر یک ماه، زیر یکسال و زیر ۵ سال از میانگین کشوری بالاتر است ولی در مرگ باردار به دلیل صعب العبور بودن از میانگین کشوری پایین تر هستیم.

وی در ادامه به اقدامات حوزه آموزش دانشگاه علوم پزشکی اشاره کرد و ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی کردستان در حال حاضر ۵ دانشکده با ۴۵ رشته دارد که تعداد زیادی از این رشته ها، تخصصی و تربیت متخصص بالینی و ... است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اشتغال تحصیل ۳ هزار و ۸۰۱ دانشجو در این دانشگاه، یادآور شد: جدای از اخذ مجوز دانشکده داروسازی با پذیرش دانشجوی بین الملل، مجوز راه اندازی ۸ رشته جدید را دریافت کرده ایم و برای ۸ رشته فوق تخصصی هم اعلام آمادگی کرده ایم.

عبدالملکی بیان کرد: راه اندازی مجتمع عالی آموزش سلامت، افزایش ۳ برابر پذیرش دانشجوی خارجی، ساخت مرکز بین الملل با مشارکت خیرین، تاسیس و راه اندازی فناوری های نوین، کسب رتبه اول کشور در ارزیابی فعالیت پژوهشی تیپ ۳، کسب رتبه اول کشوری بخش فناوران برتر، کسب رتبه برتر تحقیقات دانشحویی در کنگره، قرار گرفتن دانشگاه در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا، رتبه اول کشور در رتبه بندی تایمز ۲۰۲۳ از دیگر دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی کردستان است.

وی در ادامه با اشاره به وجود ۱۱۱ هکتار زمین در دانشگاه علوم پزشکی، گفت: ۵۵ هکتار از این اراضی قابل استفاده بوده و همین الان با وجود این زمین، ۵۶ هکتار هم برای اجرای اقدامات توسعه ای کم داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار کرد: در جلسه شورای برنامه ریزی استان در سال ۹۹، سند این اراضی به نام دانشگاه صادر و با تذکر سازمان بازرسی کل در ۱ خرداد ۱۴۰۰ این سند صادر شد.

عبدالملکی افزود: در مکاتبات اعلام می شود که این اراضی بلاتکلیف است در حالیکه در ۳۰ سال گذشته ۱۲۳ هزار و ۳۰۷ مترمربع در اراضی مربوط به دانشگاه علوم پزشکی احداث صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در دانشگاه علوم پزشکی کردستان در بازه زمانی ۳۰ ساله، ۳۳۲ هزار و ۴۷۹ مترمربع ساخت و ساز انجام شده و با وجود تمام محدودیت ها، ۳۷ درصد از ساخت و سازها در پردیس دانشگاه انجام شده است و دانشکده بین الملل به زودی افتتاح می شود.

کد خبر 2765299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha