جبار یاور: اقلیم کردستان نمی تواند نیروهای آمریکا را حفظ کند

سرویس عراق و اقلیم کردستان- یک کارشناس نظامی اعلام کرد که ارتش عراق و پیشمرگه می توانند با بقایای داعش مقابله کنند، اما همچنان به آمریکا و کشورهای غربی برای محافظت هوایی و تجدید سلاح و تجهیزات نظامی نیاز دارند، نیروهای آمریکایی و سایر نیروهای ائتلاف در چارچوب توافقنامه دولت فدرال به عراق آمده اند، بنابراین در صورت خروج آنها، اقلیم نمی تواند مانع شود و آنها را حفظ کند.

به گزارش کردپرس، جبار یاور کارشناس امور نظامی در گفت و گو با صدای آمریکا اعلام کرد که اکنون اگرچه داعش یک خطر و تهدید است، اما دیگر توانایی سال 2014 را از دست داده است و ارتش عراق، ضد ترور و ​​پیشمرگه نسبت به سال 2014 قدرتمندتر هستند، اما همچنان در سیستم هوایی کم و کاستی هایی وجود دارد.

وی همچنین اشاره کرد: با این حال ارتش عراق و پیشمرگه می توانند با داعش مقابله کنند، اما عراق هنوز برای تجدید مداوم تسلیحات و تدارکات به آمریکا و کشور های غربی نیاز دارد.

جبار یاور تصریح کرد: حضور نیروهای آمریکایی و ائتلاف و مستشاران آنها بر اساس توافق بین دولت فدرال عراق و آمریکا و ائتلاف برای آمدن به عراق و رسیدن کمک آنها به اقلیم کردستان بوده است، بر اساس قانون اساسی عراق، قوانین قابل اجرا و خود این توافقات، اقلیم کردستان نمی‌تواند خواستار حفظ نیروهای آمریکایی و ائتلاف شود مگر اینکه از طریق دولت فدرال عراق کاری بکند.

وی همچنین گفت که اقلیم کردستان نمی تواند بگوید که من به نیروهای آمریکایی و ائتلاف اجازه خروج یا ماندن در اقلیم را نخواهم داد، ما یک اقلیم در چارچوب دولت فدرال هستیم. این یک موضوع سیاسی است و در اختیار عراق است، همه مستشاران نظامی و تیم های ائتلاف که از طریق عراق به اقلیم کردستان آمده اند، نمی توانند به اربیل بیایند مگر اینکه عراق به آنها ویزا بدهد.

این کارشناس نظامی بیان کرد که خودروها و کمک های نظامی که وارد اقلیم کردستان می شود، همگی از طریق بندر ام قصر عراق می آیند، عراق این اختیار را دارد و یک پارچه است، اگر عراق با خروج نیروهای آمریکایی و ائتلاف موافقت کند، مانند سال 2011 از سراسر عراق خارج خواهند شد.

کد خبر 2765522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha