آماده مذاکره با ترکیه هستیم

سرویس سوریه - «محمود المسلط» رئیس مشترک جدید MSD از آمادگی AANES برای مذاکره با همه کشورهای درگیر در بحران سوریه از جمله ترکیه خبر داد.

گزارش کردپرس، «محمود المسلط» رئیس مشترک جدید مجلس سوریه دموکراتیک (MSD) در مصاحبه‌ای اعلام کرد که مدیریت خودگردان شمال و شرق سوریه(AANES) آماده مذاکره با همه کشورهای درگیر در بحران سوریه از جمله ترکیه است.

به نوشته شبکه روداو، «محمود مسلط» که در تاریخ ۲۱ دسامبر ۲۰۲۳ به عنوان رئیس مشترک جدید MSD انتخاب شد در مصاحبه‌ای اختصاصی با این شبکه تلوزیونی، درباره دیدگاه‌های خود در مورد آینده AANES و درگیری‌ها در سوریه صحبت کرد.

مسلط در این مصاحبه در رابطه با روابط ترکیه و AANES که چندین مرحله را پشت سر گذاشته اظهار داشت: «من انسان روشنی هستم؛ من به فرهنگ انتقام اعتقادی ندارم و به فرهنگ گفتگو اعتقاد دارم. ما دست دراز خواهیم کرد و همه طرف‌ها از جمله ترکیه را به گفتگو دعوت خواهیم کرد. ما تلاش خواهیم کرد تا جایی که بتوانیم به مردم عفرین و سرکانی کمک کنیم تا به میهن خود بازگردند.»

آماده مذاکره با ترکیه هستیم

مسلط در ادامه تاکید کرد که به منظور برقراری صلح و ثبات، همه طرف‌ها چه ترکیه و چه کشورهای دیگر را به گفتگو فرامی‌خوانند و ابراز امیدواری کرد که همه طرف‌ها بدانند که در مناطق شمال و شرق سوریه همه در تصمیمات خود با هم متحد هستند.»

رئیس مشترک MSD در پاسخ به این سوال که آیا او برای احیای روابط بین AANES و ترکیه تلاش خواهد کرد، گفت: « ما همه درها را برای گفتگو باز خواهیم کرد. من به گفتگو اعتقاد دارم، من به فرهنگ انتقام و جنگ اعتقاد ندارم، برای ارتباط با همه طرف‌ها تلاش می‌کنم دیگر چه ترکیه باشد چه هر طرف دیگری.»

وی در پایان گفت که AANES و MSD یک چشم انداز روشن و دوراندیشانه برای آینده سوریه دارند.

لازم به ذکر است که MSD در دسامبر ۲۰۱۵ تأسیس شد و شامل ۱۶ حزب سیاسی در کردستان سوریه و سوریه از جوامع کرد، عرب، سریانی و آشوری است.

«محمود المسلط» رئیس مشترک جدید این مجلس نیز عربی اهل حسکه و از قبیله جبوره است. او شهروند آمریکاست و پیش از این با اپوزوسیون سوری نزدیک بوده و با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دیدار کرده است. او عکس هایی از دیدارها و نامه‌های تبریک خود به مناسبت پیروزی اردوغان در انتخابات اخیر منتشر کرده است.

آماده مذاکره با ترکیه هستیم

در آغاز درگیری سوریه، روابط بین کردهای سوریه و ترکیه خوب بود. «صالح مسلم» رئیس مشترک حزب اتحاد دموکراتیک (PYD)، شاخه سیاسی یگان‌های مدافع خلق(YPG) هنگام سفر به آنکارا در تابستان ۲۰۱۳ و دیدار با مقامات ارشد ترکیه خبرساز شد. مسلم به رسانه های رسمی ترکیه گفت: « ما دوستان ترکیه هستیم و روابط ما برای ما مهم است. او گفت که آنها روابط خوبی با گروه‌های سوری تحت حمایت آنکارا دارند و می‌خواهند آنها را بهبود بخشند.»

در همین رابطه در آن زمان رسانه‌های ترکیه به نقل از «احمد داود اوغلو» وزیر امور خارجه وقت، گفتند که پیام «صالح مسلم» به رسانه و افکار عمومی در راستای اصول ترکیه است.

اما پس از آن، PYD و آنکارا نتوانستند درباره مسئله سوریه به توافق برسند و به دشمنان سرسخت تبدیل شدند. از سال ۲۰۱۶ ترکیه سه حمله بزرگ به سوریه را آغاز کرده و با حمایت شبه‌نظامیان سوری وابسته به خود کنترل شهرهای مهمی مانند عفرین را به دست گرفته است.

کد خبر 2765655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha